Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arbeidscontract buitenland

Mijn nichtje wil graag in het buitenland gaan werken. Ze heeft een leuke baan gevonden , maar er staat 1 ding in het contract waar ze niet zo blij mee is: als ze vertrekt voor het contract afgelopen is, moet ze boete betalen, er wordt geen bedrag genoemd. Omdat ze er nog nooit geweest is weet ze natuurlijk niet hoe ze het er zal vinden. Heeft er iemand ervaring met dergelijke afspraken, in hoeverre wordt er daaraan gehouden als ze bijv door ernstige heimwee besluit eerder te stoppen, hoe hoog kan zo'n boete zijn etc ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

02-02-2009 om 11:47

Heu

Welk land?
Wat voor werk?
Via wat voor organisatie?

oxalis

oxalis

02-02-2009 om 13:08 Topicstarter

Tinus

Ze wil niet herkenbaar zijn hier, dus ik blijf wat vaag. Het gaat om werk in een hotel in Midden-Amerika. Niet via een organisatie, gewoon zelf gezocht, dus het is het contract zoals het hotel het aanbiedt.

Tinus_p

Tinus_p

02-02-2009 om 13:11

Heu2

Wat voor werk? Animeermeisje (??

Tinus_p

Tinus_p

02-02-2009 om 13:25

Hoe dan ook

Ik vertrouw het voor geen cent, en ik zou toch wel willen weten welk land.

oxalis

oxalis

02-02-2009 om 14:00 Topicstarter

Tinus

Jij bent wel erg achterdochtig zeg Het gaat om een hotel op Aruba (een gewoon keurig en bekend hotel) waar ze in de bediening gaat werken. Niets bijzonders dus. Het schijnt ook gebruikelijk te zijn dat die bepaling er in staat, maar ze kent niemand die het daadwerkelijk bij de hand gehad heeft, vandaar deze vraag.

mirreke

mirreke

02-02-2009 om 17:22

Nou simpel

Gewoon bellen! Je nichtje zelf dus. En gewoon dezelfde vragen stellen die jij hier stelt. Misschien kan ze een proeftijd voorstellen, bv. een maand, voor als het niet bevalt. Het lijkt me voor zo'n hotel daar vrij logisch, omdat het niet altijd al te makkelijk zal zijn om een vervangstel/er te vinden als je nichtje er zomaar mee zou kappen.
Maar ik zou zoals gezegd gewoon even bellen. Lijkt me trouwens hartstikke leuk, een half jaar op Aruba.

oxalis

oxalis

02-02-2009 om 19:41 Topicstarter

Mirreke

Ik heb begrepen dat ze al gebeld heeft, volgens hen loopt het zo'n vaart niet en staat het er in voor het geval iemand snel weer zomaar weg wil. Die proeftijd heeft ze wel. Ze is vooral benieuwd of het inderdaad zo'n vaart niet loopt, of mensen de ervaring hebben dat ze bijv. als ze heimwee hebben idd naar huis konden zonder problemen. Of dat mensen wel moesten betalen, en hoeveel, dat vertelden ze haar niet, ze wuifden het een beetje weg.

mirreke

mirreke

02-02-2009 om 22:52

Tja, dat is vrij vaag

Dan zou ze denk ik mensen moeten zien op te sporen die bij hetzelfde hotel werken. Of ik zou een uitzendbureau bellen die uitzenden naar het buitenland, en kijken of zij ervaring hebben met dergelijke clausules.
Maar dat er geen ronduit antwoord wordt gegeven vind ik zelf nogal vervelend...

oxalis

oxalis

03-02-2009 om 06:54 Topicstarter

Mirreke

Ik hoorde dat ze nu het adres heeft van iemand die daar werkte en inderdaad eerder gestopt is, omdat het haar te lang werd, die gaat ze nu bellen.

Gewilde locatie

Het gaat om een erg gewilde locatie. Waarschijnlijk staat het er in om mensen die een paar weken betaald op vakantie willen te weren.

Beseft ze wel dat het heel lang en heel hard werken gaat worden? En dat ze weinig tot geen tijd zal hebben voor feesten o.i.d.?

oxalis

oxalis

03-02-2009 om 13:46 Topicstarter

Dirksmama

Dat zou idd heel goed kunnen. En ja, ze weet dat ze er niet naar toe gaat om te feesten, maar dat is ook niet haar bedoeling. De hotelwereld is niet nieuw voor haar, ze werkt er al langer in, dus hard werken is ze gewend.

'het loopt zo'n vaart niet'

Nou, als het zo'n vaart niet loopt zal de werkgever er weinig bezwaren tegen hebben om deze clausule geheel te schrappen, of aan een zeer korte tijdsperiode te binden, of aan een maximumbedrag.

Ik ken het Arubaanse arbeidsrecht niet (het recht daar is niet per definitie hetzelfde als hier) maar ik mag toch wel hopen dat er paal en perk is gesteld aan boetes etc. 'een boete' is natuurlijk veel te vaag. Maar nogmaals: als de werkgever alleen maar goede bedoelingen heeft kan die bepaling natuurlijk makkelijk even worden aangepast.

Groeten,

Temet

Holiday

Holiday

03-02-2009 om 21:17

Niet doen

Het idee alleen al dat je je handtekening gaat zetten onder een kontrakt dat niet duidelijk is.

Ik heb in mijn leven nou al zo vaak mijn kop gestoten door te denken ach dat komt wel goed, dat loopt zo'n vaart niet...En dan daarna stom stom stom.

Mijn advies is dus een waterdicht kontrakt eisen waarin geen enkele onduidelijkheid zit. En anders maar niet, die baan.

De kans lopen om een boete te moeten betalen maar je hebt geen idee hoe hoog. En daarvoor blind tekenen. Niet doen! Misschien wel d'r hele zuurverdiende salaris! Het zal zo'n vaart niet lopen nee, maar ze kunnen op dat moment een boete ter plekke bedenken. En als ze dan kwaad willen..staan ze nog in hun recht ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.