Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2012 om 16:28

Arbo

Een collega van mij heeft rugproblemen die terug te voeren zijn naar een ongeluk in het verleden. Ze weet precies bij welke werkplek die rugproblemen op gaan spelen en waar dat niet of nauwelijks zo is. Bij ons op het werk zijn er een aantal projecten, waarbij de collega's van dat project bij elkaar moeten zitten. Op zich is dat begrijpelijk. Mijn collega heeft tot nu toe redelijk weten te regelen dat zij op haar eigen plek kon blijven zitten. Maar nu... Onze manager heeft het een beetje op haar voorzien, omdat hij via de OR nogal eens op de vingers wordt getikt (zij is or-lid). Dat denkt ze zelf en ik denk dat ze daar best eens gelijk in kan hebben. Hij heeft haar gister van haar eigen plek gestuurd met de boodschap dat hij er niet meer over in discussie wilde met haar. Ze had het maar te slikken. Bovendien dreigde hij wat wonderlijk met de bedrijfsarts, waarop mijn collega tegen mij reageerde met 'nou, gráág! Kom maar op!'. Dit is een praktijkvoorbeeld van een collega, er zijn er wel meer te noemen die direct aan deze manager te koppelen zijn. Er is een sfeer ontstaan waarin je moet vrezen dat als je je mond opentrekt dit consequenties heeft zoals bij mijn collega nu het geval is. Mijn collega heeft het gister maar geaccepteerd, omdat ze het niet wilde laten escaleren tot een ordinaire ruzie op de werkvloer.
Mijn vraag: wat zijn de rechten van een werknemer als bepaalde lichamelijke klachten op het werk verergeren door de werkomstandigheden? Ter aanvulling: mijn collega heeft een vast contract, dus haar contract is niet in gevaar als ze voor zichzelf opkomt, maar die manager kan haar het leven wel zuur maken natuurlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

19-04-2012 om 17:58

Tja

Je noemt nu 3 zaken in één adem die beter losgekoppeld kunnen worden.
Wat de werkplek betreft: je collega kan de arbodienst om een werkplekonderzoek vragen zodat haar werkplek optimaal voor haar ingericht wordt. Daarvoor hoeft ze niet te wachten tot haar manager haar bij de bedrijfsarts aanmeldt: waarom neemt ze niet zelf het initiatief hierin? Als het probleem is opgelost met een juiste stoel, dan kan ze die stoel gewoon meenemen als ze op een andere plek gaat zitten. Als de stoel verder geen bijzondere aanpassingen behoeft, kan ze dat trouwens ook doen zonder de arbodienst in te schakelen.
Wat de managementstijl van die leidinggevende betreft: oppassen geblazen, zéker als ze ook OR-lid is. Net als met heel veel andere zaken moet je ook dit 'in de lijn' oplossen. Dat wil zeggen dat ze de OR-voorzitter moet inlichten over haar mogelijke benadeling door het OR-werk, en dan mag de OR-voorzitter dat oppakken.
Als de manager de sfeer op de gehele afdeling negatief beïnvloedt dan kan de afdeling zich het beste als eenheid opstellen en gezamenlijk dit bespreekbaar maken. Ook in de lijn.
Maar gewoon het niet persoonlijk opvatten, even rustig nadenken en eens een goed gesprek hebben is natuurlijk het eerste dat je doet, in alle 3 gevallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2012 om 21:10

Sancy

Met een stoel alleen is ze er niet. Wij zitten aan 'eilanden' of in rechte rijtjes. De meesten zitten aan die eilanden. Er zit verschil in tafelhoogte per rijtje/eiland. Juist daardoor is het voor haar moeilijk om zomaar ergens anders te zitten. Waar ze zat is de tafelhoogte zo goed als mogelijk is voor haar. Door de hoogte van het tafelblad kan ze haar armen zo op tafel leggen dat het haar rug ontlast. Ik kan zeggen dat deze collega behoorlijk stoer is, ze kan veel narigheid aan haar lijf hebben. Dus als zij zegt dat ze last heeft van een verkeerde werkplek dan geloof ik dat. Als die manager zich een beetje in haar had verdiept had hij dat kunnen weten.
Deze collega is 1 voorbeeld, maar er zijn meer mensen die gebaat zouden zijn bij een eigen werkplek, waaronder ik. Het idiote is dat dit besproken is in een vergadering met de OR en de directie, waarbij de directie (de eigenaren/oprichters van het bedrijf) instemden met aangepaste werkplekken als dat nodig blijkt. Ik snap op dit moment dan ook even niet waarom de bewuste manager zijn gang nog kan gaan op dit gebied.
Je zegt dat zij de arbo om een werkplek onderzoek moet vragen, maar kan dat dan niet beter door de OR aangevraagd worden en dan meteen voor het hele bedrijf?

Inge M

Inge M

19-04-2012 om 21:33

Individueel aanvragen bij de arbo

Ik zou je collega aanraden om contact op te nemen met de arbodienst en het verhaal uitleggen. Zo is de manager zijn argument kwijt.
Als de OR dit aanvraagt voor het hele bedrijf, gaat er te veel tijd overheen. Daarnaast kunnen zij individuele voorbeelden goed gebruiken die al bij de Arbo zijn aangemeld.

amk

amk

19-04-2012 om 21:37

Zelf

dit moet ze zelf doen. Het werkplek onderzoek voor het hele bedrijf is onderdeel van de RI&E die ook verplicht is. Hier komen algemenere aanbevelingen uit.

Een persoonlijk werkplek onderzoek is persoonlijk.

Als er steeds wisselende werkplekken zijn moeten deze makkelijk instelbaar zijn voor elke werknemer die aan die plek werkt. (Heel ander meubilair dus)

Wat wel via de OR gespeeld moet worden is het niet nakomen van afspraken over persoonlijke werkplekken indien nodig. Wie bepaalt of die plekken nodig zijn? De arbo, de werkgever, de werknemer......? waar is dat vastgelegd?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2012 om 23:01

Duidelijk

Dat werkplekken aanpasbaar moeten zijn, vinden wij ook. Maar ja... dat kost wat, hè.
Ik spreek mijn collega morgen weer. Ik ga het er ongetwijfeld over hebben met haar.
Ik weet echt niets van al die regelgeving af, maar zo'n werkplekonderzoek door de RI&E, is dat iets waar een bedrijf mee 'overvallen' wordt, of moet een bedrijf dat zelf aanvragen? Ik heb namelijk geen idee of dat ooit bij ons gebeurd is. Ik kan het mij niet herinneren.

Werkplek

Kom je er niet uit met je manager dan ga je naar diens manager en dan verder naar boven. Meestal is de eerstvolgende al genoeg om duidelijk te maken dat je aanpassingen voor mensen moet respecteren. En naar de bedrijfsarts om dat te ondersteunen.

Fransien

Fransien

20-04-2012 om 07:58

Werkplekonderzoek

Ik heb zelf bij de arbo na een flinke RSI een werkplekonderzoek aangevraagd, in de IT wordt daar niet moeilijk over gedaan. Er kwam een bedrijfsverpleegkundige langs en die stelde voor mij het eea in, leerde mij hoe ik dat zelf moest doen, vroeg een andere stoel voor mij aan (met direct stempeltje arbo-stoel), en gaf mij in de mail een verslagje van de gegevens (stoelhoogte zoveel cm van de vloer, zitdiepte zoveel cm, bureau op zoveel cm) zodat ik bij verplaatsing naar een ander pand met misschien nog niet-instelbare bureau's een mail had met eisen.
Ik vond het heel prettig, er werd ook totaal niet moeilijk gedaan door de arbo, en de leidinggevende moet van zeer goede huize komen om de concrete arbo-voorschriften in de wind te slaan.

Sancy

Sancy

20-04-2012 om 18:03

Kaaskopje

Zie ook hoe Fransien het uitlegt, zij beschrijft mooi wat iemand kan verwachten van een individueel werkplekonderzoek. En ja, dat kun jij ook gewoon voor jezelf aanvragen.
Dan schreef je nog: "Ik weet echt niets van al die regelgeving af, maar zo'n werkplekonderzoek door de RI&E, is dat iets waar een bedrijf mee 'overvallen' wordt, of moet een bedrijf dat zelf aanvragen? Ik heb namelijk geen idee of dat ooit bij ons gebeurd is. Ik kan het mij niet herinneren."
Een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is een instrument dat iedere werkgever ongeveer verplicht is om te gebruiken op basis van de Arbowet. Zie hier voor meer informatie http://www.rie.nl/wetgeving (waar op deze pagina nog 'arbeidsinspectie staat moet je lezen: Inspectie SZW want dat is nu hun naam).
Jouw OR-collega zou de RI&E (in ieder geval als OR-lid) moeten kennen, en ook het plan van Aanpak voor de RI&E.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2012 om 23:49

Sancy

Ja, ik neem aan dat mijn collega van de RI&E moet weten, maar ik wist het niet, dus dank je wel voor de uitleg.
Ik blijk overigens achter de feiten aan te hobbelen. Ze blijkt een werkplekonderzoek aangevraagd te hebben. Daar is gister iemand (mijn vrije dag, dus ik hoorde dat vandaag) voor geweest en het wachten is nu op het rapport. Het bedrijf moet zich neerleggen bij dat rapport. Ze had wel gezegd dat ze er mee bezig was, maar niet in welke vorm. Als ik niet in overleg met het werk aanpassingen voor mijn werkplek krijg ga ik ook zo'n onderzoek aanvragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2012 om 23:49

Bedankt

voor de reacties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.