Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gerdina

Gerdina

02-05-2012 om 11:07

Argh, sollicitatiebrief

Ik ben bezig met een sollicitatiebrief maar kom niet verder dan 2 alinea's. Ik weet gewoon niet wat ik verder nog kan toevoegen zonder in herhaling te vallen. Ik ben nooit zo breedsprakig. En ik heb net gehoord dat ze al 170 brieven binnen hebben, mijn kansen zijn dus al niet zo groot..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

02-05-2012 om 12:50

Heu

2 alinea's is toch mooi?

2 alinea's prima

Lijkt me een verademing tussen breeddsprakige epistels, een korte en bondige brief als je er 170 moet lezen. Net genoeg om ze nieuwsgierig te maken en er blijft nog wat over om over te praten tijdens een eventueel gesprek. Je moet natuurlijk niet al je kruit verschieten in de brief. Wie weet maak je juist kans met een korte brief!

skik

Gerdina

Gerdina

02-05-2012 om 20:35

Heu (2)

Ik dacht dat je me al naar de huisarts wilde sturen Tinus .
Maar in de sites op internet over solliciteren staan altijd 4 alinea's genoemd. Iets van inleiding, dan motivatie, dan waarom je geschikt ben en dan de afsluiting.
Ik had dus een inleiding (3 regels) en motivatie en geschiktheid in 1 alinea (wel 4 hele regels) en een afsluitende zin. Dat leek me dus wel erg weinig.
Naar aanleiding van wat voorbeeld brieven heb ik er nog 2 regels bij bedacht en motivatie en geschiktheid gescheiden.
Nu maar hopen dat ze hem ertussenuit pikken en ze het inderdaad positief vinden zoals jij zegt Skik.
Ik wil deze baan wel heel graag en ik wil niet dat ze denken dat ik me er makkelijk van afmaak en alleen maar solliciteer vanwege de sollicitatieplicht.

Chippie

Chippie

02-05-2012 om 21:26

Ik vind het wat magertjes...

Tussen de 170 brieven ga je niet opvallen met een paar regels. Motivatie: waarom bij dat bedrijf en waarom die functie. Lijkt me dat je daar meer dan 2 zinnen aan wilt weiden.

En over jezelf kun je toch ook meer vertellen dan twee regels. Waarom ben jij geschikt voor deze functie/waar ben je goed in, bondige samenvatting van je eigenschappen (maar ik zou meer dan drie eigenschappen noemen-> niet allemaal in 1 zin proppen) en waarom moeten ze jou hebben; wat biedt jij meer dan er wordt gevraagd. Waarom pas jij bij dat bedrijf/wat zoek jij in een bedrijf/organisatie.

'Naar aanleding van wat voorbeeldbrieven' -> dat is weinig creatief.

Bedenk iets sprankelends. Ik begin vaak met een toepasselijk motto, zinssnede, citaat, etc. Aan het einde van de brief kom ik op dat motto terug. Dat motto beschrijft in een paar woorden mijn passie/motivatie/oid. Elke keer weer blijkt dat de blikvanger te zijn. Mijn layout van CV is springt er net iets meer uit, zonder dat het een schreeuwerig geheel is.

Ik ben echt niet van de lange sollicitatiebrieven. Maar vandaag heb ik twee open sollicitatiebrieven gekregen. Ze solliciteren niet vanwege de solicitatiepicht maar het sprankelt niet, ik word niet getriggerd. Kortom: morgen ben ik deze sollicitatie vergeten. Terwij er ook nog twee kopietjes van brieven in mijn la liggen die wel net wat meer hebben waardoor ik ze herinner.

Tinus_p

Tinus_p

03-05-2012 om 10:42

Ach

Gerdina:
"Ik had dus een inleiding (3 regels) en motivatie en geschiktheid in 1 alinea (wel 4 hele regels) en een afsluitende zin. Dat leek me dus wel erg weinig."
Nouja, dan blaas je t geheel toch wat op, met lege zinnen? Verder zou ik me er niet te druk om maken, want soms wordt de hele briefg niet gelezen, en kijkt men meteen naar t CV.

Precies

Nu weet ik niet in hoeverre wij representatief zijn (niet erg, vermoed ik), maar bij onze laatste sollicitatieprocedure werd van elke brief eerst het cv gelezen en daarna pas de brief. De selectie werd primair op het cv gemaakt.

En voor brieven geldt: liever kort dan lang. Zeker als je er een hele bups moet lezen. Een goede, beknopte brief valt dan ook op - en wel in positieve zin.

Ik kan me voorstellen dat er onder omstandigheden (vooral de aard van de functie) redenen zijn voor een uitgebreidere brief, maar mijn uitgangspunt is altijd geweest dat een sollicitatiebrief bij voorkeur op 1 a-4tje moet passen (in Times Roman 12 punts, regelafstand 1,5 )

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-05-2012 om 22:38

Hier ook hoor

Zeker bij veel sollicitanten wordt eerst op CV's geselecteerd. Ik zou vooral niet te opvallend doen met je brief. Sommige mensen vinden dat leuk, maar anderen vinden dat een reden om je niet uit te nodigen.

Gerdina

Gerdina

09-05-2012 om 20:48

Afwijzing

Helaas vandaag en afwijzing gekregen, maar ik schatte mijn kansen ook niet heel hoog in. Tussen de 200 kandidaten waren er vast een heleboel met een geschikter CV. Jammer genoeg liggen de banen niet voor het oprapen...

krin

krin

10-05-2012 om 09:24

Ach

Jammer. Volgende keer beter dan maar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.