Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

LaMama

LaMama

19-06-2010 om 08:03

Asbest ellende...

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is, maar ik doe een gooi.
Vijf jaar geleden kochten wij (zonder tussenkomst van makelaar) ons huidige huis. Een heerlijk huis, waar we nog elke dag van genieten. We zijn nu zover dat we de zolderkamer willen gaan verbouwen voor onze dochter en nu komen we erachter dat de huidige zolderkamer is afgetimmerd met asbestplaten. Grote schrik!
De platen zijn behangen en geverfd zonder grote beschadigingen, dus we hebben het advies gekregen ze gewoon te laten zitten. Nog een behangetje en een verfje erover en nix aan de hand.
Maar toen kwam ineens dit bericht op nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/2273325/asbestverklaring-bij-huisverkoop.html En nu vraag ik me af of ik de oude eigenaar hier niet gedeeltelijk aansprakelijk voor kan stellen. Zij hebben die kamer zo laten betimmeren en er niets over gemeld bij de verkoop en nu ben ik straks duizenden euro's kwijt om het te laten verwijderen.
Is er hier iemand met ervaring op dit gebied?
LaMama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Ik denk dat je daar eindeloos over kunt debatteren.
Vraag het de vereniging Eigen Huis.
Zelf denk ik dat de nieuwe verplichting geen invloed heeft op de medeaansprakelijkheid van de verkopende partij. Die partij kan natuurlijk niet aansprakelijk gesteld worden voor de consequenties van nieuwe wetgeving.
Groet,
Miriam Lavell

Helen

Helen

19-06-2010 om 12:32

Koopcontract op na kijken

Ik zou het koopcontract nakijken of er iets over in vermeld staat. Ik herinner me dat er bij ons een stuk over in is opgenomen in de trant van: het is koper bekend dat er asbest in het huis verwerkt is.
Als dat er niet in staat, kun je volgens mij de verkoper aansprakelijk stellen? Los van de nieuwe eisen en wetgeving. Je moet dan echter wel aan kunnen tonen dat de verkoper op de hoogte was, of het iig aannemelijk kunnen maken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

19-06-2010 om 13:24

Asbest is niet erg...

zolang je het maar laat zitten. De kleine deeltjes zijn wel schadelijk en dat komt vrij wanneer je de boek weghaalt of er in gaat boren.
Lekker zo laten, bovendien heb je het huis al vijf jaar wat me laat lijkt om nog eventuele gebreken aan de kaak te stellen.

En gewoon zelf weghalen

Je kan asbest best zelf weghalen. Dat schijnt voor kleine hoeveelheden wel te mogen (ook volgens wet). Je doet een mondkapje op (voor de zekerheid) en je moet ervoor zorgen dat het niet beschadigd (dus voorzichtig b.v. met spijkers) en dan breng je het bij een afvalverwerkingsbedrijf en daar kost een kleine hoeveelheid afleveren ook amper wat. Mijn broer heeft pas een kamer asbestvrij gemaakt...en die had een bevriende aannemer om info gevraagd en die heeft broer de voorschriften laten zien. En duizende euro's wordt het zo dus niet.
groeten albana

Biene M.

Biene M.

19-06-2010 om 16:55

Kijk op deze site

Hier staat heel veel informatie: http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Asbest%20verwijderen

Er staat ook dat de vorige bewoners de aanwezigheid van asbest hadden moeten melden en dat het een verborgen gebrek is.

Als ik jou was, zou ik er niet zelf aan gaan rommelen (een doorsnee mondkapje biedt bijzonder weinig bescherming) en eerst eens kijken of je de vorige bewoners nog aansprakelijk kunt stellen.

Vic

Vic

20-06-2010 om 22:09

Asbestclausule

In verkoopcontracten van oudere huizen staat meestal een asbestclausule waarin de verkopers verklaren dat ze niet weten of er asbest in de woning aanwezig is. Als de verkopers de zolder niet zelf hebben afgetimmerd, zou het best kunnen dat ze niet van de asbest weten. Het lijkt me lastig om te bewijzen dat dat wel zo is. Ik heb op zolder trouwens ook wat asbestplaten gevonden. Voorlopig laat ik het zitten, maar als ik er iets aan ga doen ben ik van plan om het gewoon in vuilniszakken in de kliko te gooien.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-06-2010 om 23:20

Vic

Da's niet zo aardig, je kan het beter in plastic verpakken en aanbieden bij de gemeente.

LaMama

LaMama

21-06-2010 om 09:20

Bedankt!

Goed om jullie reacties te lezen. Afgelopen winter is een heel goede vriend van ons overleden aan asbest kanker, dus het is iets wat bij ons best speelt. Mijn vader heeft al veel vrienden aan deze ziekte verloren en ik blijf dus het liefst zo ver mogelijk van asbest vandaan.
De vorige bewoners hebben de dakkapel op het huis laten zetten en op die manier is het wel zeer aannemelijk dat zij op de hoogte waren van de aftimmering met asbest. Maar ik ga het koopcontract opzoeken en kijken of er iets over gemeld is. En dan kan ik altijd een praatje met de vorige bewoonster maken en kijken of er wat te regelen valt.
Ik vind het vooral erg jammer dat het toen niet gemeld is, want op dat moment is een bedrag van 2500 euro een druppel op de gloeiende plaat en nu valt het heel rauw op ons dak. Of dakkapel, eigenlijk
Bedankt voor al jullie reacties!
LaMama

vlinder72

vlinder72

23-06-2010 om 15:07

Asbest

De nieuwe asbest regeling geldt alleen voor nieuwere woningen. Bij oude woningen kan je ervan uitgaan dat er asbest in zit. En om nou na 5 !!!!!! jaar de oude bewoner er nog op aan te spreken gaat echt te ver.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.