Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zzp-er

zzp-er

08-08-2012 om 17:34

Auteursrecht geschonden wat nu?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Auteursrechtjurist

Auteursrechtjurist

22-08-2012 om 11:19

Brief

Een stevige brief aan het bestuur lijkt me wel op zijn plaats. Maar je zult wel moeten uitleggen waar je auteursrecht uit bestaat en waar je dus recht op hebt. Zoals je hierboven ziet, ligt dat nog niet zo eenvoudig voor de meeste mensen. Vooral het feit dat in het geval van auteursrecht/persoonlijkheidsrecht het "eens gegeven blijft gegeven" argument niet geldt, moet goed worden uitgelegd. En goed uitleggen waarom dit jou schaadt, want dat zal ook niet iedereen snappen als je naam er niet bij staat.

Naar de rechtbank gaan zou ik niet doen, tenzij je voldoende deskundigen meeneemt die kunnen getuigen dat je schade lijdt. En het kost je wel geld, want je krijgt hoogstwaarschijnlijk geen schadevergoeding.

Petitie

zzp-er "En ja de schoolkrant heeft ook gewoon auteursrecht. Waarom zou dat niet zo zijn? Omdat dit ook maar gewoon vrijwilligers zijn."
Ik heb het voorbeeld al een paar keer gegeven. Ik begrijp niet waarom juist jij dat niet begrijpt. Het heeft niets met vrijwilligers te maken maar met de vraag of er wel sprake is van een ontwerp, of dat er gebruik gemaakt wordt van een standaard.
Zo zit er op het 'ontwerp' van een standaardbrief ook geen auteursrecht. Het is namelijk geen ontwerp maar een standaard, een algemeen gebruiksartikel.
"Wel zitten er templates achter het cms, die de vorm bepalen."
Zijn die templates door jou gemaakt, of zijn het standaard templates?
Indien dat laatste: als jij meent dat jouw gebruik van die standaard jou auteursrechten schenkt en daarmee zeggenschap over het gebruik van die templates, dan is elke volgende bewerker van die templates ook auteur in de zin van het auteursrecht en is elke bewerking eigen werk waar jij dan ineens niets meer over te zeggen hebt.
"Maar nu is dat blijkbaar ineens niet meer van belang. Een professionele uitstraling heeft de site nu niet meer. Wel amateuristisch. En met mijn beeld. "
De vraag is nog steeds wat jij wil: Wil je dat jouw beeld niet meer gebruikt wordt, of wil je een professionele uitstraling voor die site van jouw vereniging?
Voor dat eerste doel kun je het auteursrecht aanroepen en jouw plaatjes laten verwijderen (al heb je weinig strijdmiddelen als men daar geen gehoor aan geeft. Juridisch doen is duur).
Voor het tweede doel heb je niks aan het auteursrecht. Dat auteursrecht schenkt je op geen enkele manier bevoegdheden binnen de vereniging.
Je kunt wel een petitie starten onder de leden.
Groet,
Miriam Lavell

Olympisch goud

tinus:"sop is kool niet waard, schoolkrant is beschermd, maar dat recht wordt nooit opgeëist omdat het 'teveel' moeite is"
Op diezelfde manier heb ik recht op een gouden medaille hordenlopen. Ik vind het alleen teveel moeite om dat op te eisen. Bewijs jij nu maar dat dat niet zo is
Ondertussen, ja, er wordt heel veel recht niet opgeeist wegens teveel gedoe maar dat dat mogelijk voorkomt is geen bewijs voor de algemene stelling dat je maar een streep op papier hoeft te zetten om auteursrechten te verwerven.
De suggestie die auteursrechtenjurist wekt is onjuist.
Het helpt ook niet echt voor een oplossing voor zzp-er.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

24-08-2012 om 17:51

Auteursrecht elementen website, vooral vanwege samenhang element

Hier vond ik een aardig stukje erover (weet trouwens niet of het al genoemd is, heb niet alles gelezen).
http://blog.iusmentis.com/2011/08/08/het-auteursrechtelijk-beschermde-website-ontwerp/
Ook met een foto. Het gaat idd niet om de tekst maar om de samenhang en opstelling van de elementend. In deze uitspraak mag dat niet worden 'gestolen', en ik kan me zo voorstellen dat een samenhangend geheel ook niet mag worden verbasterd. Punt is wel nog dat het ahw een vriendendienst was, iets waar hier ook de discussie veel over gaat.
Ik zou denk ik een brief schrijven met de vraag aan de sportclub om de website dan ook helemaal te veranderen en geen gebruik meer te maken van de elementen die van jouw ontwerp zijn. En mocht daar niet of niet naar behoren op worden gereageerd, dan zou ik een brief met een schadeclaim indienen, (omdat jij aangeeft dat de oorspronkelijke website blijkbaar herkenbaar is als zijnde van jouw hand (en bovendien stond je naam erbij, meen ik te hebben gelezen), en jouw goede naam nu door het afzichtelijke gebruik ervan wordt aangetast.
Ik zou hier dus gewoon over communiceren, en niet teveel me verdiepen in hoe er zou kunnen worden gereageerd. De vraag is wat wil je (zei Miriam geloof ik al), en hoe bereik je dat. Volgens mij wil jij uiteindelijk gewoon dat die website niet meer als ooit van jou te herkennen is...

Leuk voorbeeld

Dat is een leuk voorbeeld.
Dat de ontwerpfirma in dit geval succes heeft, hangt vooral samen met de aantoonbare verbinding tussen de twee bedrijven. Er is een ontwerpvoorstel (met plaatje) gemaakt. Dat wordt afgewezen (te duur) en vervolgens verschijnt er een bijzonder gelijkende website. Namaak, misbruik van het werk, stelen, is overduidelijk.
In elke andere context waarin er geen verbinding is tussen de ontwerpfirma en de maker van een site en toch gelijkenis, wordt het een stuk lastiger voor de ontwerpers om misbruik te claimen.
In relatie tot de kwestie van zzp-er: De ontwerpfirma claimt misbruik, eist geld én eist dat het bedrijf het plagiaat van het web haalt.
Ze eisen niet dat de firma het ontwerp alsnog uitvoert zoals door de ontwerpers is voorgesteld om het er 'professioneler' uit te laten zien.
Je kunt niemand dwingen om jouw werk op jouw termen te gebruiken. Je kunt een ander wel verbieden om je werk te gebruiken.
Hoewel dat laatste een stuk lastiger wordt als je het eerst hebt toegestaan. Daar zul je, als je dat op basis van het auteursrecht wilt doen, toch heldere zakelijke argumenten voor moeten hebben.
Ik hoop dat zzp-er hulp kan vinden bij het formuleren van haar eisen.
Groet,
Miriam Lavell

GS

GS

25-08-2012 om 16:16

Toch

'Je kunt niemand dwingen om jouw werk op jouw termen te gebruiken.'

In zekere zin en tot op zekere hoogte toch wel: art 25 AW. Het gebruik dat iemand kan maken van een werk (ook al is dat dus toegestaan of overgedragen) is niet totaal vrij! Dit is al eerder in dit draadje uitgelegd.
Maar het is maar de vraag of zzp-er iets aan dat artikel heeft in haar geval.

In essentiele zin niet

Inderdaad, gebruik is niet totaal vrij. Je kunt ander gebruik verbieden.
Maar dat is echt het enige dat je kunt doen.
Je kunt een partij die geen gebruik (meer) wil maken van jouw werk niet dwingen om dat wel te doen.
De meest zakelijke conclusie die je kunt verbinden aan het gedrag van de vereniging mbt het werk van zzp-er is dat ze niet langer gebruik willen maken van haar werk.
Is oke, maar dan kan zzp-er ook eisen dat alles eraf gaat.
Zzp-er kan niet eisen dat de vereniging een site met een professionele uitstraling maakt.
Nou ja, niet met een beroep op de auteurswet althans. Wel als lid. Via een petitie.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.