Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Auto: lease of kopen?

Onze auto is overleden en wij denken nu na over een nieuwe (lease of tweedehands). Mijn man heeft van zijn baas een aanbod gekregen om te leasen. Dat klinkt aanlokkelijk maar daar zitten we dan wel jaaaaren aan vast en dat is weer wat minder aanlokkelijk. Dus nu opperde een kennis om te kijken naar een tweedehands. Dan moeten we geld lenen en ook daar zitten we jaaren aan vast. Dus hoe maken we die afweging? Ik merk dat het lastig is omdat je niet twee auto's met elkaar kan vergelijken en de daarmee gemoeide betalingsregelingen. Om goed te kunnen vergelijken, moet je dan helemaal op de hoogte zijn van je wensen en de markt, ins and outs van 2dehands auto's ? De ANWB heeft wel tips maar kan niets vinden over hoe je een auto uitkiest (ja op wensenlijstje en dan heb je nog allerlei bekendere of minder bekende merken en daarmee samenhangende kwaliteit en of je betaalt voor het merk bijv).

Snapt iemand nog wat ik bedoel ?
Hoe raakt een mens nu bekend in deze materie ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je weet toch wel wat je wil?

Waar gebruiken jullie de auto het meest voor, moet er ook een caravan/vouwwagen achter, heb je überhaupt spaargeld. (Lenen voor een auto zou ik ab-so-luut niet doen, als je een ongeluk ermee krijgt ben je alles kwijt)
"Dus nu opperde een kennis om te kijken naar een tweedehands" Tja, dat kunnen jullie toch zelf ook wel? Google is your friend!

Gr. Poezie.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2010 om 10:56

Leasen

Maar met die 2500 euro rijdt je auto nog niet, dan komt je benzine, verzekering, onderhoud, belasting er allemaal nog bij. Als je een auto least hoef je dat allemaal niet meer te betalen.

Vic

Vic

01-12-2010 om 10:59

Lease

Als je man van plan is om nog lang bij zijn werkgever te blijven, zou ik voor een lease-auto gaan. Dan een niet te dure, zodat de bijtelling beperkt blijft. Je bijtelling is bijna altijd lager dan de kosten voor onderhoud en benzine. Als hij wel van werk wil veranderen kan hij beter geen leasecontract aangaan. Als je het contract tussentijds wil opzeggen, kan dat vaak alleen met (absurd) hoge afkoopbedragen.
Aan wat voor auto zit je te denken, qua afmeting, prijs e.d.?

Vic

Vic

01-12-2010 om 11:06

Rekenvoorbeeld

Een auto van 30.000 kost aan bijtelling, bij 52% belasting, 325 euro per maand. Volgens mij rijd je voor dat bedrag geen (relatief nieuwe) tweedehands auto, als je ook de afschrijving (of aflossing lening) meetelt.

Chippie

Chippie

01-12-2010 om 12:30

Lease

Iedereen mag een auto leasen maar ik neem aan dat je man een auto via de werkgever mag leasen en dat de werkgever de leasekosten betaald?
Dan is leasen een hele goede optie. Voor een beperkt maandbedrag (bijtelling, kun je berekenen) rijd je een nieuwe auto zonder kopzorgen. Geen onverwachte dure reparaties, spiksplinternieuw, blikschade kost je niet je vakantie, vervangend vervoer, etc
Maar kijk even goed naar de voorwaarden van de werkgever. Verder moet je je beenken dat je geen reiskostenvergoeding meer ontvangt van je werkgever. Soms zit de benzine voor privé kilometers er niet helemaal in (hoe ze dat doen is een grote vraag). Dus geen woon-werk vergoeding maar ook geen werk-werk kilometers. Soms moet er naast de bijtelling nog een eigen bijdrage worden betaald.

Je zegt dat je er jarenlang aan vast zit. Maar dat ligt aan de voorwaarden. Jij least de auto niet, maar het bedrijf! Soms wel een boetebepaling als je een te dure auto wilt leasen. Dan ben jij verantwoordelijk voor de extra kosten per maand voor de gehele periode.

Je werkgever kan een auto leasen en jij kunt besluiten of je die wel of niet privé gaat rijden. Niet privé betekent dat je werk-huis en werk-werk mag gebruiken, dat je een kilometerregistratie bij moet houden maar betekent ook geen bijtelling (en soms minder of geen eigen bijdrage). Wel privé betekent wel bijtelling, soms meer eigen bijdrage maar ook dat je de auto mee kunt nemen naar familiebezoek, voetbalveld, boodschappen, etc.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2010 om 12:42

Geen absurd hoog afkoopbedrag

Mijn man hoeft (en volgens mij is dat een standaardregeling) geen afkoopbedrag te betalen als hij van baan verandert. Maar.... als hij ervoor kiest om een duurdere leaseauto te nemen dan volgens de afspraken de bedoeling is, dan moet hij elke maand een extra bedrag betalen. Mocht hij tussentijds van baan veranderen dan moet hij dat bedrag tot het einde van de leaseperiode betalen.
(Dus: standaard leasebedrag is 500 euro, hij kiest een auto met leasebedrag 600 euro, dan betaalt hij elke maand 100 euro uit eigen zak. Besluit hij na 2 jaar weg te gaan, terwijl leasetermijn 3 jaar is, dan moet hij de 1200 euro uit het 3e jaar betalen)

Judith, hoeveel rijden jullie prive en hoeveel rijdt je man voor z'n werk? Hoe zijn de regels over privekilometers enzo.
Trouwens, het is toch zo dat bij een milievriendelijke auto de bijtelling lager is?

Hoho chippie

Ik ken ook bedrijven waar het contract op naam van de werknemer wordt gezet.

Dan hang je dus echt helemaal zelf!

Philou

Philou

01-12-2010 om 22:08 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.

Om een paar vragen te beantwoorden:

wij hebben een wensen-lijstje omdat we de auto ook voor privedoeleinden willen gebruiken. Maar je hebt wensen en wensen.. niet alles is even belangrijk. Genoeg ruimte is er een, een zuinige in verbruik is er ook een, veilig (natuurlijk) en betrouwbaar.

Mijn man heeft veel plezier in zijn werk en zijn die werkgever is ronduit tevreden. De toko waar hij voor werkt heeft potentie en zit in de lift maar of dat ook betekent dat je je voor meer dan 2 jaar moet binden aan een leasecontract. Je weet niet of 'in de lift zitten en potentie hebben ook realiteit wordt. Ik bedoel, al die zorgen die je met een leaseauto minder hebt, klinken goed maar je zit er ook jaren aan vast. Het is moeilijk te zien of onze behoeftes dan hetzelfde zijn. Maar dan zit je toch aan het contract vast. Als het nu voor een jaar of twee was, is nog enigszins te overzien. Dan toch maar kijken naar het kopen van een auto. Bijkomend nadeel van tweedehands is dat je veel meer van auto's en mogelijke mankementen moet weten. Ook als het via een garage is. Van een particulier kopen, heb ik op dit moment te weinig verstand wat een goede koop is. En dat zou ik niet aan durven.

Bedankt voor de reactie, Ik ga alles even op me in laten werken.

Philou

Philou

02-12-2010 om 12:59 Topicstarter

Pelle

Hoi Pelle,

Bedankt voor je reactie!
Er staan goede pointers in maar ik wil toch even reageren.

Je schrijft:
"Hoezo? Ik weet niets van cv ketels maar ik kan er best 1 kopen als ik dat zou willen."

Misschien wel nieuw maar tweedehands ? Ik zou dan toch wat meer van zo'n ketel willen weten en kunnen interpreteren.. welke onderdelen zijn kwetsbaar, waaraan kan je zien dat ... etc. Daarbij is zo'n ketel niet zo snel betrokken bij een tweezijdig ongeluk (of eenzijdig).

"Zo ook met auto\'s. Wij kopen altijd tweedehands auto\'s bij een garage, verschillende gehad en we weten er echt weinig van hoor. Je kunt bij de anwb wel een rij tips vinden over de proefrit dat is wel handig maar verder kopen wij alleen auto\'s met een flinke garantie."

Ok, maar dan heb je dus een betrouwbare garage, waar je graag komt, kennelijk ? Dat rijtje van de ANWB heb ik ook gevonden. En die flinke garantie daar betaal je ook extra voor. Daar kan je voor kiezen.

Misschien is het net als bij het kopen van een huis: de markt verkennen, verkennen en verkennen. En ik heb niets met auto's! Als ze maar rijden. Maar goed

Tihama

Tihama

02-12-2010 om 21:38

Reiskostenvergoeding

De rekensom van Vic klopt niet helemaal. Als je namelijk recht hebt op een leaseauto, dan heb je meestal nu al recht op de bijhorende vergoeding. Mijn man krijgt nu zijn leasebedrag belast uitgekeerd + reiskostenvergoeding. Dát raak je dan ook kwijt. Wij hebben de rekensom gemaakt en geconcludeerd dat we beslist goedkoper uit zijn met een eigen auto.

Tihama

Chippie

Chippie

02-12-2010 om 23:49

Judith

"wij hebben een wensen-lijstje omdat we de auto ook voor privedoeleinden ......... Genoeg ruimte is er een, een zuinige in verbruik is er ook een, veilig (natuurlijk) en betrouwbaar"

Dan heb je dus keuze te over! Dit zijn geen absurde eisen. Je hebt het over een gloednieuwe auto; qua veiligheid en betrouwbaarheid zit het dan wel snor. Er zijn genoeg auto's met voldoende ruimte.

"Ik bedoel, al die zorgen die je met een leaseauto minder hebt, klinken goed maar je zit er ook jaren aan vast. Het is moeilijk te zien of onze behoeftes dan hetzelfde zijn. Maar dan zit je toch aan het contract vast."

Meestal is de duur 4 jaar. Ik ga er vanuit dat je ook niet iedere twee jaar een auto koopt. Ik kan wel inschatten aan welke eisen mijn auto de komende vier jaar moet voldoen.

"Je weet niet of \'in de lift zitten en potentie hebben ook realiteit wordt."

Vraag de voorwaarden eens op. In de meeste gevallen zit jij echt niet met een leasecontract in de maag als je switcht van baan. Zeker niet als je ontslagen wordt.

Chippie

Chippie

03-12-2010 om 00:00

Tihama

Wij hebben de rekensom ook gemaakt. Wij hebben één lease-auto die we niet privé gebruiken en één eigen auto (die een slagje groter en luxer is dan andere tweede auto's omdat we die privé wel gebruikten).

Toch denk ik dat Judith goedkoper uit is met een lease-auto. Ze moet nu een auto kopen (moet zelfs lenen!) en een goedkoop tig de hands autootje kost minimaal 350 euro per maand exclusief benzine. De auto die zij wil is luxer en groter en dus duurder dan een tigdehands autootje. Afschrijving, verzekering, reparaties, belasting, etc. Alles moet je rekenen! Reiskostenvergoeding moet je ook rekenen (dat noemde ik ook in mijn bericht) maar dat is meestal geen schokkend bedrag als je niet al te ver van je werk woont (en die vergoeding ben je ook echt daadwerkelijk kwijt aan benzine)

Als ze een leaseauto (25.000 euro) krijgt met een benzinepas betaalt ze hiervoor aan belasting circa 2400 euro per jaar, dat is 200 euro per maand. Vaak dus inclusief benzine (hier ook voor buitenland).

Tihama, ik ken niemand met een 'leasebedrag dat belast wordt uitgekeerd' ipv leaseauto. Komt dat echt vaak voor?

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2010 om 09:16

Pelle

Als je wilt vergelijken moet je de afschrijving er natuurlijk bij nemen, en het onderhoud ook.
Jij ziet elke maand alleen die 80 euro van je rekening verdwijnen, maar die andere kosten zijn er natuurlijk ook, alleen niet exact in die maand. Als je dat niet meeneemt kun je nooit een zinnige vergelijking maken.

Vic

Vic

03-12-2010 om 09:47

Tihama

Het werkt overal anders met vergoedingen en leasebedragen. Ik ken overigens niemand die het leasebedrag als salaris krijgt, maar wel mensen met forse kilometervergoeding. Bij sommige bedrijven moet je ook een eigen bijdrage betalen, of zitten privé buitenlandkilometers niet in het contract, etc. Dat zijn allemaal zaken die je in je berekening mee moet nemen.

Tihama

Tihama

03-12-2010 om 10:00

Chippie

"Tihama, ik ken niemand met een \'leasebedrag dat belast wordt uitgekeerd\' ipv leaseauto. Komt dat echt vaak voor? "

Goh: het leek me zo logisch. Per slot van rekening vertegenwoordigt een lease-auto gewoon een financiële component van de arbeidsvoorwaarden. Dus of je krijgt die in natura of je krijgt hem in geld. Dat was ook de reden waarom de bijtelling ooit ontstaan is: het was niet eerlijk dat je geen belasting hoefde te betalen over je inkomen in natura (auto) en wel als je het als salaris kreeg.

Maar het zal best zo zijn dat bedrijven er anders mee omgaan. Ik heb bij mijn onderhandeling altijd alle voorwaarden in geld uitgedrukt. Heeft u geen premievrij pensioen? Okay, dan moet mijn brutoloon dus met x omhoog om dat weer te compenseren

Tihama

Philou

Philou

09-12-2010 om 13:31 Topicstarter

Reacties

Bedankt voor alle reacties. Het is idd niet heel makkelijk te zeggen gezien alle ins and outs en de verschillende zienwijzen. Hoe dan ook, ik neem het mee. Ga er thuis mee puzzelen.

Marieke

Marieke

10-12-2010 om 12:04

Net uitgerekend

Mijn lief heeft het net uitgerekend, omdat de lease van onze vorige auto afloopt. De keus is dus tussen een auto van 4 jaar oud met 120.000 op de teller of dezelfde nieuw.
Het blijkt per maand 120 euro goedkoper om een nieuwe lease te nemen.
Hierbij zijn wij uitgegaan van de huidige benzineprijs en de kilometers die we de afgelopen jaren hebben gereden. Restwaarde huidige auto (schatting circa 8.000,-) en gemiddelde kosten onderhoud van ANWB website, rente (zouden een jaar lang geld moeten lenen om huidige auto na de lease over te kopen) en afschrijving.
Bijkomende afweging is dat lease-bedrag vaststaat en je met een eigen auto voor verrassingen kan komen te staan, zeker als er een ton op de teller staat. Wij krijgen ook benzine in het buitenland vergoed en maken hier grif gebruik van en mijn man kan in de lease-deal ook ervoor kiezen om gratis met openbaar vervoer te reizen. Hij krijgt het leasebedrag uitbetaald als hij geen auto van de zaak heeft, maar dan gaat er wel belasting af.
Ik heb een keer zelf een deuk in de auto gereden en het is heerlijk dat dit zonder gedoe gewoon gerepareerd wordt. We hebben ook een keer startproblemen gehad en 1 telefoontje en het wordt geregeld, zonder extra rekeningen. Voelt nog steeds super de luxe.

Philou

Philou

11-12-2010 om 09:21 Topicstarter

Marieke

DAt lijkt mij dus ook heerlijk. Het is hier druk (veel overwerk) dus we hebben er nog niet voor gezeten maar dat gebeurt van de week. Bedankt, ik neem ook jouw ervaring zeker mee.

Chippie

Chippie

20-12-2010 om 23:11

Pelle

"Je moet heel wat lenen wil ik aan die 350 komen of heb je de afschrijving, de reparatiekosten en weet ik veel wat nog meer mee geteld?"

Heel wat lenen? Dat snap ik niet. Bij die 350 euro neem ik dus alles mee: afschrijving, onderhoud, reparatie, verzekering, belasting, ANWB, APK. Dat staat er ook...dus ik snap niet waarom jij mij niet snapt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.