Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mama 78

mama 78

26-02-2009 om 20:59

Baan met kind mee

Ik ben op zoek naar een baan.
Omdat ik voor mijn jongste moeilijk oppas kan krijgen, zoek ik iets waar ik haar evt. mee kan nemen.
Hebben jullie een idee of wordt dit helemaal niks?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-02-2009 om 09:37

Geen

Ik kan geen banen verzinnen waarbij dat kan. In de meeste werkomgevingen zijn kinderen op zijn best afleidend, meestal storend, en op zijn ergst gevaarlijk.
Daar waar kinderen wél gebruikelijk zijn, bv op een kinderdagverblijf, is het vziw meestal niet de bedoeling dat werknemers hun eigen kind in de groep hebben.

Tenzij je een eigen bedrijf begint en/of thuis werkt. Dan mag je zelf weten of je je kind in de buurt hebt.

Inge M

Inge M

27-02-2009 om 09:42

Gastouder of oppas aan huis

Dat zijn de enige functies die ik kan bedenken.

mama 78

mama 78

27-02-2009 om 11:56

Gastouder en heffingskorting

Daar heb ik inmiddels ook aan gedacht.
Wat krijg je daarvoor per uur, weet iemand dat?
Ik heb tot nu toe niet hoeven werken, kreeg dus heffingskorting.
Ik heb me er nog niet in veriept, maar weet iemand toevallig of het wat 'leuks'opbrengt, gastouder zijn? Of kan ik dan maar beter thuismoeder blijven en heffingskorting ontvangen?
Heb ook al eens gesolliciteerd naar de functie van onderwijsassistente, echter dat verdient zooooo weinig dat ik dat net zo goed niet hoef te doen.
Tips zijn welkom!

Polly Shearman

Polly Shearman

27-02-2009 om 13:45

Ik werk al jaren als gastouder

En ik ontvang sinds 2009 3,50 per kind per uur voor nso
voor een dagopvang kind is het 3,25 peruuur per kind.
Het verdient dus niet goed, daarbij komt dat je zoveel extra werk heb thuis. ALs je een baan buiten de deur hebt ziet je huis er na een werkdag nog hetzelfde uit.
Mijn huis is na een werkdag een slagveld, Ik heb zelf 3 kinderen en daarbij dus ook nog een aantal oppaskinderen.
alles slijt sneller, je bent extra geld kwijt aan hapjes en drankjes want echt exact alles berekenen is volgens mij nog nooit een gastouder gelukt.
Het kost heel veel energie! want na een werkdag kan je niet uitrusten maar moet je nog puinruimen.
Nee als jij denkt gezellig geld te kunnen verdienen, zet dat maar uit je hoofd.
Als jij echter je huis open wil stellen voor andere kinderen zodat jij fulltime thuis kan blijven voor je eigen kindje. Je het prettig vind om veel kinderen om je heen te hebben, je van drukte houd, en van knutselen, wandelen, en puinruimen?? jaaaaaa dan moet je het zeker gaan doen.
Ik doe het nu.. 8,5 jaar. ik stop als ik het 10 jaar heb gedaan. Omdat ik dan een baan buitenshuis wil. Ik weet nu al dat ik het ga missen.

groet, polly

Amarins

Amarins

27-02-2009 om 13:47

Benieuwd

... maar waarom zoek je werk? Heb je diploma's en/of werkervaring die je zouden kunnen helpen om een salaris te verdienen dat hoger is dan de heffingskorting? Kind meenemen naar het werk: geen werkgever die daarop zit te wachten. Als je serieus op zoek wilt naar werk, zorg dan in ieder geval dat je kind opgevangen kan worden.
Verder lijkt het me belangrijk, ook als je gastouder zou willen worden (en dat is in ieder geval prima te combineren met je eigen kinderen), dat je ook met plezier werkt, en niet alleen voor het een salaris. Ik zou tenminste liever zien dat een gastouder mijn kind graag ziet komen .

mama 78

mama 78

27-02-2009 om 15:47

Denken jullie mee?

Fijn dat jullie zo meedenken.

Waarom ik werk zoek?
Omdat het nodig is. Op 1 salaris redden we het helaas niet meer, dus moet er nu wat gebeuren.
Ik heb een HBO opleiding afgerond, 8 jaar geleden (leerkracht basisonderwijs , maar in mijn omgeving is helaas niemand nodig).Dus ik zoek toch iets met kinderen, omdat me dat wel ligt.
En ik zie nu ook wel in dat het niet zal lukken mijn kind mee te nemen.
Ik vraag me af: wat ik verdien (of hoop te gaan verdienen) ben ik dat dan straks niet kwijt aan opvang voor mijn kind? (Ik heb me er nog niet zo in verdiept)
Gastouder zijn lijkt me dus op zich wel leuk. Ik heb net een bureau gebeld en zij geven 4 euro per uur.

Nu ik spijkers met koppen wil gaan slaan valt het best tegen om een baan te vinden.
Hoe leuk ik het thuis ook vind (ik ben wel een echte moeder zoals Polly beschrijft) ik zal nu ook geld in het laatje moeten brengen.Maar idd. , gastouder zijn brengt nietheel veel op.
Misschien kunnen jullie me op deze manier verder helpen of op bepaalde inzichten brengen.
Het zit me nl. best wel hoog...ben er dag en nacht mee bezig. Zeker als je merkt dat je het niet redt.

Waar is papa 2

En waar komt toch het idee vandaan dat het alleen het salaris van de vrouw is dat wordt afgezet tegen de kosten van kinderopvang? Dat kind heeft toch twee ouders, zou ik menen.

Vziw levert werk altijd wat op, tov de heffingskorting. En inderdaad betaal je voor kinderopvang zelden de volle mep. Zelfs als jullie gezamenlijk meer dan 2 keer modaal verdienen krijg je volgens mij nog altijd subsidie. Maar zie daarvoor de site van de belastingdienst: www.toeslagen.nl

Groeten,

Temet

Takkie

Takkie

27-02-2009 om 22:09

Tja

Eerlijk gezegd vind ik het ook nogal een domme vraag. En ook dat geld je enige drijfveer lijkt te zijn. Werken betekent echt wel meer hoor, zeker als je hoogopgeleid bent en dus in feite meer keuzemogelijkheden hebt dan lager opgeleiden!
Misschien meedoen met de staatsloterij en veel duimendraaien?

Sorry hoor.

Prulletje

Prulletje

27-02-2009 om 22:41

Mama 78 heeft het uitgelegd

Ik ben het op zich helemaal eens ben met Jetteke en Temet. Maar mama 78 heeft duidelijk aangegeven dat ze het met één salaris niet meer redden. Ze MOET dus werken, en wel voor het geld. Dan is het logisch dat je de kinderopvang kosten met het nieuwe salaris verrekend en papa's salaris erbuiten houdt.

Prulletje

Werken voor geld

Ik denk dat toch echt 99,99% van de mensen die werken dat doen omdat ze er geld mee verdienen. En als je dan leuk werk hebt is het mooi meegenomen maar als je er geen geld voor zou krijgen ging er toch niemand meer aan het werk? Dan kun je ook wel vrijwilligers werk gaan doen. Natuurlijk ga je uitrekenen of je er wel of niet beter van wordt als je gaat werken.
Lieuwkje.

mama 78

mama 78

28-02-2009 om 11:28

Vervolg

Ik zie dat ik nogal uiteenlopende reacties oproep. Misschien inderdaad wel logisch na mijn (domme) vraag.Misschien heb ik die vraag wel een beetje in een opwelling geschreven. Feit is inderdaad dat ik MOET werken. Ik gaf al eerder aan: op 1 salaris redden we het niet, wat wil zeggen dat de papa geen riant salaris heeft.
Tot nu toe hebben we het aardig kunnen redden, maar omdat alles duurder wordt (en om nog meer redenen) redden we het niet meer.
Dus zal ik moeten werken, niet voor het leuke, maar inderdaad hoor ik dan bij de 99,99% mensen die daar geld mee willen verdienen.
Tegenwoordig wordt je als vrouw ook gek aangekeken als je NIET werkt, zo heb ik dat ervaren. Je telt niet echt mee. Wij zijn er trots op dat we het (tot nu toe) op 1 salaris hebben kunnen redden en dat ik er fulltime voor de kids kon zijn.
Nu we dus op een punt zijn aangekomen dat ik ook wat moet in gaan brengen, komt er dus een hoop op je af. Onder andere: wat doe ik met mijn kind, wat zijn de kosten, wat heeft werken voor zin als ik de opvangkosten moet gaan verrekenen met het salaris (niet met het salaris van mijn man) . Ik weet ook wel dat je de kosten achteraf terugkrijgt, maar daar hebben we nu niks aan.

In iedergeval geven jullie me wat inzicht (ja sorry, ik heb me er nooit in hoeven verdiepen want ik had verwacht als alle kids op school zaten weer te gaan werken, komt misschien dom over voor een HBO'ér, jammer dan)Dus de vraag van het topic is niet echt relevant meer. Er komen nu andere vragen op.

Sascha2

Sascha2

28-02-2009 om 12:26

Idee

Wellicht kun je een baan vinden die uit te voeren is binnen de reguliere schooltijden? Voor je jongste maakt dat niet uit, ik begrijp dat die nog niet naar school gaat. Daar zul je dan opvangkosten voor maken. Maar wellicht drukt dat de kosten voor eventuele opvang van je andere kind(eren). Er zijn speciale sites voor dit soort deeltijdbanen, google maar eens.
Wat betreft de kosten voor opvang, dat is inkomensafhankelijk. Je kunt een goede raming maken op toeslagen.nl, voor zover je weet wat je kosten zullen worden. Maar dan zul je ook moeten weten over welke opvang je op korte termijn kunt beschikken.

Kiki

Kiki

28-02-2009 om 12:26

Je krijgt dan niet de volledige heffingskorting

Zusje heel simplistisch gesteld. Dit zijn ook niet exact de bedragen.

Iedereen krijgt een heffingskorting op +/- 6000 euro. Dat is dus simpel gezegd een belastingskorting. Je hoeft dus over de eerste verdiende 6000 euro geen 34% belasting te betalen, pas als je meer verdient Die 6000 euro verdien je dus bruto/netto

Heb je geen werk en heb je een partner die kostwinnaar is, krijg je die belastingskorting dus uitgekeerd. Dus die 34% van 6000 euro. Je kan dat per jaar krijgen of in maandelijkse termijnen van 170 euro.

Maar als je nu een klein salaris hebt van bijvoorbeeld 3000 euro, zou je daar zonder korting +/- 1000 euro belasting op moeten betalen. Maar dat hoeft niet want je hebt een belastingskorting. Je hebt dus 3000 euro bruto/netto
Maar de belastingskorting gaat over 6000 euro. Je hebt over die andere 3000 euro dus nog recht op heffingskorting (dus weer 34%)

Je krijgt dan dus 3000 euro salaris + de heffingskorting over 3000 euro = 1000 euro. Alles bij elkaar heb je dus 4000 euro. De normale heffingskorting is zo rond de 2000 euro

Het misverstand zit hem in het volgende. Al is het nou zo dat je je heffingskorting per maand uitgekeerd krijgt, krijg je je belastingskorting dus al uitgekeerd. Op het moment dat je dus een inkomen krijgt, ga je daar dan gewoon 34% belasting over betalen, want je hebt je korting al gekregen. Simpel gezegd moet dan een deel van de heffingskorting terugbetaald worden.
Mensen zien die heffingskorting alleen niet in verband met hun kleine inkomen en denken dat werken ongunstig is, omdat ze achteraf dus een bedrag moeten terugbetalen. Terwijl ze er eigenlijk op vooruit gaan.

Ik zit er bij klanten voortdurend op te hameren dat de heffingskorting geen cadeautje is, maar een belastingskorting. Maar ik krijg het er niet door.
Er is hier trouwens nog een forumlid die heel erg ageert tegen het misverstand van de heffingskorting

Toeslag

Je krijgt de kosten helemaal niet achteraf terug, je krijgt op basis van de opgave vooraf (je weet wat die opvang gaat kosten en wanneer die ingaat) een toeslag. Per maand. Die hangt af van aan de ene kant jullie (geschat) belastbaar inkomen, aan de andere kant de te verwachten kosten.

Beide elementen worden wel achteraf nog gecontroleerd, en dat kan tot een naheffing of nabetaling leiden, maar het is niet zo dat je een jaar op je geld moet zitten wachten.
Let wel op dat je je belastbaar inkomen (verzamelinkomen heet het meen ik) niet te laag inschat, want dan is het voorschot op de toeslag te hoog en dat leidt tot een naheffing (ik heb een keer het omgekeerde gehad en kreeg een zak geld nabetaald, ik kan je verzekeren dat dat de voorkeur heeft).

En volgens mij heeft Zusje gelijk: die heffingskorting krijg je gewoon ook nog net zo hard als je werkt. Dus werken levert altijd meer op dan niet werken.

Tja, als je er altijd trots op bent geweest dat jullie het van éen salaris konden redden en dat jij thuis kon zijn voor de kinderen dan is werken natuurlijk tweede keus en daarmee eng en akelig, maar er zijn hele volksstammen die er echt voor kiezen, dus ga er nou maar vanuit dat het best meevalt

Zonder dollen: kijk nou eens even op die site van de belastingdienst, bedenk eens wat opvang kost, wat jij ongeveer kunt verdienen, en ga eens aan het rekenen. Grote kans dat het meevalt.
Dat e.e.a. een investering in jezelf en je toekomst is laat ik dan nog even geheel terzijde.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

28-02-2009 om 12:35

Als het om het geld gaat

Hoeveel kom je tekort per maand? Als het je uitsluitend gaat om wat extra geld verdienen zou je ook nog kunnen kiezen voor een baan tijdens de uren dat je man thuis is. Bijvoorbeeld 's avonds in een callcenter werken (minimumloon, maar is meer dan 4 euro), of op zaterdag bij de Albert Heijn.

Gastouder

ik ben ook gastouder maar ik krijg 4.75 per uur, en de broodjes tussen de middag wordne vergoed doordat de ouders voor een broodmaaltijd 1,50 betalen...
en voor warm eten 3,50...

ik vind het heerlijk! en erg leuk..

en je kan bij de belastingdienst ook dingen opvoeren die harder gaan doordat je kinderen opvangt , electra, extra wassen, enzv

ik vind het een aardig leuke aanvulling op mijn andere loon!

Mama 78

als je er meer over wil weten en wil weten of het gastouderburo waar ik bij zit ook in jou buurd zit mail dan gerust even
oo-ouders at hotmail punt com

mama 78

mama 78

28-02-2009 om 15:31

Gemakzuchtig?

De buurvrouw van Zusje vroeg zich af of ze voor niks zou werken. Dat vroeg ik me dus ook af.
Het is helder nu. (Bedankt Kiki)
Ik ga straks het een en ander nalezen over kinderopvangtoeslag.

Ik heb niet het idee dat ik gemakzuchtig ben, het geld komt wel binnen, tuurlijk dat is fijn, maar ik geloof niet dat ik in mijn draadjes heb laten merken dat ik daarom maar op mijn reet moet gaan zitten.
Ik zoek werk, vroeg me af hoe dat allemaal zou gaan met die heffingskorting en dat is het dan.

Overigens kan mijn man niet minder gaan werken, helaas niet, dat is allang besproken.

mama 78

mama 78

28-02-2009 om 15:51

Inki1979

Kun je even wat duidelijker maken hoe ik je moet mailen? Het achterste stukje snap ik wel heb dat zo nog nooit gedaan.

Mama 78

oo-adres @ hotmail . com
alleen dan aanelkaar...

mama 78

mama 78

28-02-2009 om 19:42

Ok!

Ga't proberen...

Kiki

Kiki

28-02-2009 om 20:16

Mamma78, voor je lichtvaardig besluit gastouder te worden

26 februari is er een wetsvoorstel naar de kamer gestuurd over de wijzigingen van 2010.
Daar wordt voortaan een opleidingseis en een GGD-registratie als eis voor professionele gastouderopvang gesteld. Anders val je automatisch onder de informele opvang en krijgen de ouders maar 2,50 terug over 52 uur per maand.
Ik zit redelijk in die materie en ik kan je vertellen dat de kans dat dit aangenomen wordt redelijk groot is.
Dus als je nu niet aan die eisen kan voldoen, zou ik het gastouderschap afraden

Gastouderbureau

Als je bij een gezin in huis bent (io je eigen kindje mag meenemen) krijg je (althans hier) 10 euro bruto ! Dat had ik tenminste. Verder is het misschien iets om toch te kiezen voor KD (kosten vallen best mee tenminste als je zelf niet veel verdient). En dan ... google eens YPP. Het is kei leuk werk in supermarkten als kok of promotiemedewerker. Voor de do-vrij en zat. En betaalt ook nog leuk. Is helaas wel oproep maar voor de zaterdagen vragen ze echt heeeeeel veeeeel mensen.
Gr. Rymcke

Nivea

Nivea

23-03-2009 om 13:54

Mijn gastouder...

Mijn gastouder verdient leuk, denk ik. Ze krijgt 10 euro per uur (om op 1 babytje passen en 2,5 uur op 2 kleuters en de baby). Tot 6000 euro per jaar hoeft ze hiervoor niets af te dragen. Ze ontvangt dus 85 euro netto per dag plus de heffingskorting. Best leuk, helaas is deze voor ons geweldige constructie (ze is lief en zorgzaam, ze komt bij ons thuis en we komen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag) vanaf 1 januari niet meer mogelijk.

Na 1 januari worden de eisen strenger en de vergoeding minder.

Nivea

Nivea

23-03-2009 om 13:59

Kiki,.......

Is die maximale gastoudervergoeding informeel 52 uur per maan per gezin of per kind? Ik google me suf maar kan het antwoord nergens vinden.

Weet jij wat de eisen zullen zijn tav opleidingseisen minicreches?

Nivea

Nivea

23-03-2009 om 14:10

Mama 1978

Heb je ooit wel eens uitgerekend hoeveel jij terugkrijgt aan kinderopvangtoeslag? Ik vind het absurd hoog. Wij verdienen dik bovenmodaal (samen ongeveer 100.000 euro bruto). Voor het kind met de meeste opvanguren krijgen we 55 procent terug en voor het tweede en derde kind krijgen we meer dan 90 procent terug. Wij zijn iets van 350 euro per maand kwijt aan kinderopvang (voor 3 dagen kinderopvang per week). Als je inkomen lager is betaal je nog veel minder (bij minimuminkomen betaal je maximaal 2,70 euro per opvangdag van 10 uur).

Jo Hanna

Jo Hanna

27-03-2009 om 10:47

Korte termijn, lange termijn

Is het een idee om eens bij het CWI langs te gaan om te kijken of zij iets kunnen doen voor herintreders?
Volgens mij zijn er bij het denken over werk twee benaderingen: een korte termijn benadering en een lange termijn benadering. Als je alleen maar naar de korte termijn kijkt, maak je rekensommetjes over wat je nu gaat verdienen tegenover bijvoorbeeld wat de kinderopvang je kost. Ik vind dat helemaal niet stom overigens, ik vind het ook wel degelijk belangrijk dat je er onmiddellijk wat mee opschiet, en al helemaal als je simpelweg een gat te dichten hebt in je financien. Maar als je ook de langetermijn effecten van (niet) werken mee gaat wegen, ziet het plaatje er anders uit en wordt het in feite sneller aantrekkelijk om aan de slag te gaan.
Je hebt een HBO-opleiding. Dat betekent dat je op een bepaald niveau kunt werken en dat je een baan kunt vinden met een hoger salaris dan als je ongeschoold werk doet. Zeker in een situatie dat het je voornamelijk om geld gaat, zou ik zeggen: zoek een baan op jouw niveau want dat betekent ook simpelweg dat je minder uren hoeft te werken om hetzelfde salaris te verdienen. En een goed startsalaris nu betekent ook meer groei in de toekomst.
Je bent nu acht jaar uit het arbeidsproces en dat maakt het moeilijker om weer in te stromen, zeker op je eigen niveau. Maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Als je toch moet werken, voor het geld, pak dan nu even door en zorg dat je er ergens in komt waar je mee door kan.
En vanuit een heel ander perspectief vind ik het zelf ook tot mijn taak horen mijn kinderen te laten zien dat werken erbij hoort en om ze op dat vlak iets te kunnen meegeven. Niet als een ideologische overtuiging maar als een vaardigheid die in het leven enorm van pas kan komen Voor mij is werken geen vanzelfsprekendheid, ik heb het altijd tamelijk moeilijk gevonden om in een werksetting te functioneren. Een van de redenen dat ik toch doorploeter is dat ik geen (alleenstaande) bijstandsmoeder wil zijn, ook niet voor mijn kinderen. Omdat ik financiele onafhankelijkheid hoog in het vaandel heb (vanwege de keuzevrijheid die dat geeft) wil ik mijn kinderen dat ook meegeven.
Afijn, lang verhaal maar wie weet heb je er wat aan. Succes met zoeken en beslissen.
Groet, Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.