Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Baan wisselen tijdens ziekte?

Vraag; mag je als je - gedeeltelijk - in de ziektewet zit van baan wisselen?

Heb erg hectische baan, die afgelopen jaar nog drukker was omdat ik werk van langdurig zieke collega erbij heb gedaan. Gevolg; slecht slapen, stress, hartkloppingen, hyperventileren, kaakklemmen, huilbuien enfin.. Zit sinds februari gedeeltelijk in ziektewet, en volg begeleidingstraject met coach om beter om te leren gaan met de stress op mijn werk. In dat traject kom ik er steeds meer achter dat ik mijn werk gewoon niet leuk meer vind. Bedrijs is sterk gegroeid sinds mijn komst (van 6 naar 24 mensen), sfeer is nu erg amerikaans. Keihard, geen ruimte voor emotie, alleen maar presteren. Ik ben/was aan 't opbouwen qua uren maar 1 vd partners is met conflict vertrokken en mijn manager zit inmiddels ook overspannen thuis. Al 2 maanden. Nwe manager ligt mij helemaal niet, echt geen prettig gevoel bij. Voel me opgejaagd, en alle leuke klussen haalt hij bij me weg.
Bedrijfsarts was zo ontevreden over mijn herstel dat ze me een poos helemaal thuis wilde laten zitten, maar dat wil ik niet; idee is immers dat ik op de werkplek om leer gaan met die stress. Thuis is er, gek genoeg, niets aan de hand behalve dan dat slechte slapen. Verder voel ik me thuis rustig en relaxed. Tot ik naar m'n werk rijd en met een enorme knoop in m'n maag zit.

Heel vervelend, want jarenlang m'n ziel en zaligheid er in gelegd. Meer en meer komt het besef ook door het coachingstraject dat ik volg dat het wellicht niet de plek is waar ik happy ben.
Toevallig (maar wat is toeval) ben ik recentelijk 2 x via Linkedin benaderd voor een andere baan. Beide bleken heel prestigieus en fulltime. Dus vereerd, maar bedankt. Geinspireerd eens op een avond wat gaan googlen en zag echt enorm leuke baan langskomen. Vlak in de buurt, ook parttime, erg leuk bedrijf maar vooral; veel kleiner en meer op mensen gericht. Eens een brief aan gewaagd, meteen gebeld voor een gesprek. En vanmorgen kennis gemaakt. Wat een leuk gesprek, en wat heerlijk weer eens bejegend te worden met complimenten ('we voelden ons eigenlijk wel vereerd dat jij met jouw CV bij ons solliciteert'). Kreeg er een enorm prettig gevoel bij.
Ze zeiden aan het eind dat ze het erg zien zitten met mij, maar dat er nog een 2e gesprek volgt met de andere partner. En, ook, dat ze zeer vermoeden dat ze me niet mn huidige salaris kunnen bieden. En dat klopt. Dat vind ik echter wel jammer maar gezien mijn ervaringen van de afgelopen maanden niet het belangrijkste. Ik wil gewoon lekker werken. Dan maar minder 'belangrijk' en minder salaris. Maar gewoon, met plezier naar mijn werk.

Nu vraag ik me echter af; ik zit nog voor 40% in de ziektewet. Mag ik/kan ik nu switchen van baan? Wie weet dat? Kom al googlend niet heel veel verder, behalve dan wat oudere postings op een VIVA forum.

Baan is me nog niet aangeboden, maar ik wil graag weten waar ik sta als dat gebeurd, want dan zal het voor 1 juli opzeggen zijn denk ik.

Hoop op jullie input!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

27-06-2011 om 21:17

Zelf

mag je altijd ontslag nemen, maar overleg het nog even met afdeling Arbeidsjuridische Dienst van UWV WERKbedrijf https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werknemer/meer_weten/ontslag/contactmetcwi om te zien welke je kan bellen.

Mare

Mare

29-06-2011 om 10:41 Topicstarter

Thnx nasha!

Ik heb ze inderdaad even gebeld. Zij bevestigen dat ik idd wel ontslag mag nemen, maar dat het wel verstandig is eea met de mij behandelende bedrijfsarts te bespreken. Mocht ik dan, onverhoopt, bij evtl. nieuwe bedrijf met dezelfde klachten uitvallen, dan is het goed om ahw de 'support' van het UWV te hebben dat zij akkoord waren met baanwisseling. Overigens moest ook deze medewerker het even navragen; scenario waarin je gedeeltelijk werkt/gedeeltelijk ziek bent komt kennelijk niet zo vaak voor.

En, na dat enorm leuke gesprek, ben ik meteen gisteren al gebeld. Ze waren erg onder de indruk en hebben eigenlijk een ander voorstel, een wat hogere functie die meer bij henzelf als partners in de buurt ligt. Reden is onder meer dat mijn huidige salaris zo ver af ligt van wat zij als budget voor de functie waarop ik solliciteerde (er zit 1700 euro verschil in, op fulltime basis!) dat ze willen kijken of ze 2 functies kunnen creeeren, 1 voor mij, en 1 voor een ondersteuner. Ik ga daar volgende week over verder praten, maar voel me enorm gevleid dat er de intentie is om hoe dan ook met mij verder te gaan. En als er dan nog een niet al te groot salarisverschil is lijkt me dat een faire exchange voor een erg leuke baan waar je met plezier heen gaat. Ik hoop dat we er uit gaan komen dus!

Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.