Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Cecile

Cecile

09-07-2013 om 20:42

Baas denkt negatief over vriendin - hoe veranderen?

Ik post even omdat mijn vriendin een probleem heeft.

Ze had eerst een baas met wie het niet klikte. Inmiddels heeft ze een andere baas (zelfde grote afdeling). De nieuwe baas kan het goed met haar oude baas vinden (ze overleggen veel).

Vriendin merkt dat nieuwe baas (een vrouw, maar niet erg vrouwelijk in haar gedrag/inlevingsvermogen) erg negatief over haar denkt, wat ze aan allerlei dingen merkt. Vriendin vermoed dat dat ook te maken heeft met negatieve input van oude baas aan nieuwe baas.

Ze heeft concrete voorbeelden (die ik vanwege herkenbaarheid niet wil noemen), waardoor ik ernstig geloof dat vriendin gelijk heeft.

Nieuwe baas zegt dat vriendin haar werk (ze is adviseur) niet goed doet want "men" zegt dat, zeg maar, de manier waarop ze advies geeft, niet goed is. Nieuwe baas heeft wel gezegd wat ze niet goed doet, maar niet wie van "men" dat gezegd hebben. Vriendin denkt dat oude baas één van de "men" is (en nieuwe baas erg beinvloedt) en dat ALS anderen al iets over vriendin gezegd hebben, nieuwe baas het negatief heeft willen begrijpen (als je iets negatief wilt zien, dan lukt dat natuurlijk altijd!). Het is niet zo dat vriendin niet op zichzelf reflecteert (allerminst), maar dit punt herkent ze juist helemaal niet.

Wie heeft suggesties wat vriendin kan doen om nieuwe baas positiever over haar te laten denken?

Ik kan niet goed beoordelen hoe vriendin in haar werk is, maar hoe ik haar ken, denk ik dat zij inhoudelijk (op het gebied waarop ze adviseert) kennis van zaken heeft en wel goed op de juiste wijze adviseert.

Sammy Jo

Sammy Jo

09-07-2013 om 21:01

Potje omslachtig...

Jij vraagt naar tips hoe baas positiever over jouw vriendin kan gaan denken? Poeh potje ingewikkeld en omslachtig. Sorry maar hier kan ik heel weinig mee. Vriendin zou haar indruk eens bij baas bespreekbaar kunnen maken?

bibi63

bibi63

09-07-2013 om 21:18

Precies

Open kaart spelen. Gesprek aan vragen en bespreekbaar maken. De enige manier om wederzijds de kans te bieden om de lucht te klaren en zaken uit te spreken.
Gr. Bibi

Aannames

Verhaal zit vol met aannames zonder dat partijen met elkaar praten. Dus je vriendin kleurt eea zelf in. Ook al heb je een indruk, de enige manier om de lucht helder te krijgen is met elkaar om de tafel te gaan en het bespreekbaar maken. Aan aannames (en dus zelf ingevulde gevoelens) heb je niets. Daarmee maak je de zaak alleen maar negatiever.

Tijd voor een goed gesprek dus.

Cecile

Cecile

10-07-2013 om 21:53

Tja.....

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het met vriendin bespreken.

Ik weet het niet, maar heb de indruk dat haar (nieuwe) baas zich nogal onzeker voelt en (dus?) snel aangevallen.

Hoe zou vriendin dat moeten bespreken? Dat ze het gevoel heeft dat baas alles negatief uitlegt over haar? (voelt nieuwe baas vast als aanval, zal dat ontkennen).

Of dat ze de indruk heeft dat baas negatief over haar denkt doordat het niet zo goed klikte tussen oude baas en vriendin en dat oude baas daarom negatief over haar is en het beeld van nieuwe baas over vriendin (negatief) vertekent? (dat zal nieuwe baas toch ook niet toegeven?)

Ik denk op zich dat jullie in beginsel wel gelijk hebben dat een open gesprek goed kan zijn, maar ik vraag me af hoe het in de praktijk zal uitwerken.

En hoe ze zo'n open gesprek het handigste zou kunnen aanpakken?

Erg fijn dat jullie (hoe vaag het ook is) mee willen denken, want ik weet het zelf nu even niet.

NB Mijn suggestie was overigens dat ze eerst navraag doet wie die " men" zijn die vinden dat ze niet op de juiste manier advies geeft (met argument: dan kan ik van hen horen wat ik niet goed heb gedaan om daarvan te leren voor de toekomst, hoe zij het liever willen hebben). Ik vind dat trouwens ook passender. Als iemand kritiek heeft op mijn functioneren hoor ik het graag van die persoon zelf en niet via een omweg (en in algemene termen) van mijn baas!
Ik vrees alleen dat nieuwe baas op dat verzoek al vaag zal reageren en geen namen zal willen noemen....

Maar hopelijk doet ze dat wel en kan vriendin zelf met die mensen praten - ze vermoedt nl. dat die mensen niet half zo negatief over haar zijn als nieuwe baas het nu aan haar overbrengt. En kan ze haar bevindingen weer met nieuwe baas bespreken.

P

P

11-07-2013 om 11:43

Helemaal open beginnen

Ik zou niet beginnen over het gevoel wat je hebt over wat de 'nieuwe baas' denkt of praten over de 'oude baas'.

Begin met jezelf. Zeg dat je voelt dat het niet helemaal lekker loopt tussen jou en 'nieuwe baas' en of 'nieuwe baas' dat ook zo voelt en zo ja wat de reden daarvan zou kunnen zijn. Houd het zo open mogelijk en vul niets in.

Als 'nieuwe baas' vindt dat alles prima gaat zul je moeten zeggen wat JOUW gevoel is, niet wat je denkt dat de ander denkt of voelt. Dan zul je moeten zeggen wat die 'concrete voorbeelden' zijn.

Ik denk vooral

dat je vriendin beter zelf hier zou kunnen posten en haar vraag duidelijker zou moeten stellen als ze behoefte heeft aan advies. Via via via via is, net zoals veronderstellingen, "the mother of all fuckups". En ik sluit me aan bij de rest, in gesprek gaan met nieuwe baas, oude baas er buiten laten overigens, en gevoelens en indrukken bespreken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik denk vooral

dat je vriendin beter zelf hier zou kunnen posten en haar vraag duidelijker zou moeten stellen als ze behoefte heeft aan advies. Via via via via is, net zoals veronderstellingen, "the mother of all fuckups". En ik sluit me aan bij de rest, in gesprek gaan met nieuwe baas, oude baas er buiten laten overigens, en gevoelens en indrukken bespreken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

En...

..het gaat er toch ook niet om wie de kritiek uit? Het gaat erin wat die kritiek op haar wijze van adviseren is. Als dat helder is kan ze kijken hoe dat is te verbeteren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Cecile

Cecile

15-07-2013 om 22:40

Triple e.a.

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal jullie suggestie doorgeven, eens kijken of ze daar wat mee kan. Ik weet niet of ze zelf zo snel een probleem hier post, maar kan het haar nog voorstellen.

Triple, natuurlijk is het geen probleem als je iets niet goed doet. Dan zijn tips hoe je het kan verbeteren prima. Het probleem is dat mijn vriendin sterk het gevoel heeft dat nieuwe baas zelf niet vindt dat vriendin slecht adviseert, maar dat baseert op " anderen" (en dan m.n. oude baas met wie het niet goed klikte). En dat nieuwe baas daarbij alle geluiden negatief uitlegt. Als je negatief naar iemand wilt kijken, dan lukt dat altijd wel. Als je juist iemand positief bejegent, dan zou je hetzelfde gedrag positief beoordelen. Snap je? (Half vol glas of half leeg glas....).
Vriendin wil best aan zichzelf werken (ze is heel zelfkritisch) maar heeft hier het gevoel dat ze niet eerlijk (alleen maar negatief) bejegend wordt.

En de vraag is of het zinvol is een open gesprek met nieuwe baas te hebben, maar het valt te proberen....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.