Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even ano

even ano

19-05-2009 om 16:30

Bedrijfsarts / tegenpartij etc

Sommigen zullen mij wel herkennen maar toch eventjes beetje anoniem :
Mijn man heeft 3maanden geleden een ernstig auto ongeluk gehad waarbij al zijn ribben links gebroken waren, schouder en arm en hersencontusie en klaplong.
Hij herstelt heel gestaag maar wordt constant lastiggevallen door bedrijfsarts en werk.
4 weken geleden is hij naar de bedrijfsarts geweest alhoewel het heel zwaar was voor hem (4u id auto met 12 gebroken ribben) hij dacht dat de arts het wel door zou gaan dat het ernstig is.
Wat verbaast ons, hij moest deze week terugkomen nadat hij bij het amc op controle was geweest, ik heb hem te verstaan gegeven dat hij niet in staat is zo ver te rijden, vorige keer moest stoppen met fysio omdat hij zo'n pijn kreeg.
Ik wordt vandaag dan weer gebeld door zijn werk dat hij morgen dus met de bedrijfsarts een afspraak heeft , ik zeg neen hij moet morgen ter controle naar de neuroloog.
Nu wil de secretaaresse van zijn baas ook nog de inlichtingen over de tegenpartij hebben... dit is toch niet gebruikelijk of mag hij zomaar overal inzage hebben ?
Ik zit nu op mijn werk maar zal morgen nog even mijn rechtsbijstandverzekering bellen.
Ik heb het idee dat dit een heel naar zaakje wordt.
Mijn man doet heel zwaar lichamelijk werk en kan niet zomaar weer aan de slag.
Hij is nooit ziek geweest en ik vind het zoo triest dat hij dan zoo behandelt wordt.

ff ano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

19-05-2009 om 17:09

Tegenpartij

"Nu wil de secretaaresse van zijn baas ook nog de inlichtingen over de tegenpartij hebben... dit is toch niet gebruikelijk of mag hij zomaar overal inzage hebben ?"
Vraag het eens, waarom ze dat willen?

Het zou me namelijk niets verbazen, als dat niets te maken heeft met je man, maar met het feit dat je werkgever de verzekeraar van de tegenpartij wil laten opdraaien voor de kosten van het ziekteverzuim van je man.

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2009 om 17:12

Naar zaakje

"Ik heb het idee dat dit een heel naar zaakje wordt."
Misschien, maar in deze situatie is het het beste om open kaart te spelen, en ondertussen je 'dossier' op orde te hebben en bewizjen te verzamelen. Als je dus niet gaat, bel niet af maar schrijf een brief. Bewaar afsprakenkaarten. Dat soort dingen. is er al een reintegratieplan?

"Wat verbaast ons, hij moest deze week terugkomen nadat hij bij het amc op controle was geweest, ik heb hem te verstaan gegeven dat hij niet in staat is zo ver te rijden,"
Vind je huisarts dat ook? Ga desnoods met de uitnodiging van de bedrijfsarts naar de huisarts.

ff ano

ff ano

19-05-2009 om 22:22

Kosten

quote
Het zou me namelijk niets verbazen, als dat niets te maken heeft met je man, maar met het feit dat je werkgever de verzekeraar van de tegenpartij wil laten opdraaien voor de kosten van het ziekteverzuim van je man.
unquote

dat denkt mijn man ook, maar zijn wij verplicht dit door te geven ? stel dat mijn man dan in fout is wat kan zijn baas dan doen ?

ff ano

ff ano

19-05-2009 om 22:27

Huisarts

2 weken geleden was ik bij de huisarts omdat hij weer erge rugpijn had van het lange zitten id auto, die verbaasd zich er ook over dat hij wel naar de afspraak was geweestm, maar hij mag de bedrijfsarts niet bellen de bedrijfsarts moet hem bellen, maar dat vertikt hij.
We zijn altijd heel meewerkend geweest maar heb nu het idee dat het zich tegen ons keert ...

Tinus_p

Tinus_p

20-05-2009 om 09:35

Meevallen

"We zijn altijd heel meewerkend geweest maar heb nu het idee dat het zich tegen ons keert ..."
Het is een fout die mijn ex ook wel eens heeft gemaakt. Je moet wel meewerken, maar tegelijk moet je geen dingen doen waaruit zou kunnen blijken 'dat het wel meevalt'.

Ff ano:

Als je man een afspraak heeft met de bedrijfsarts, en het is te lang rijden of staat zijn herstel in de weg, dan moet een bedrijfsarts daarvoor begrip kunnen opbrengen.

Ooit wilde de bedrijfsarts dat ik langskwam met een hernia, en toen ik zei dat me dat echt teveel was (autorijden en uberhaupt bij haar komen gezien de afstand parkeren en kantoor) begreep ze dat en hebben we het telefonisch gedaan.

Er zijn nu eenmaal situaties dat een bedrijfsarts je oproept voor zijn/haar spreekuur, maar dat je lichamelijk niet in staat bent.

Ik was al de tijd uberhaupt niet in die auto gaan zitten. Maar goed, ik lees alleen even je verhaal, ik ken verder het hoe/waarom niet.

Overleg dus met de bedrijfsarts en leg uit dat die bezoekjes lichamelijk bezwaarlijk zijn en dat het de vorige keer effect heeft gehad in negatieve zin. Je man was er gewoon niet toe in staat!

En verwijs de bedrijfsarts eventueel naar je behandelend arts. Als jij daar toestemming voor geeft (en dan nog kun je me je arts afspreken wat hij wel/niet zegt) dan moet het van alle kanten helder zijn.

Waarschijnlijk heeft deze manier van handelen stomweg te maken met wat voor een plan de werkgever heeft afgesproken in geval van ziekte, met de bedrijfsarts. Daar hangt een kostenplaatje aan vast en vooraf wordt voor en met een bedrijf afgesproken hoe standaard te handelen. Dat is verder niets persoonlijks, maar gewoon zakelijk. Alleen is dat soms niet fijn als je de patient bent....

En je bent toch al van plan om contact op te nemen met je rechtsbijstand: doen! Want of je man nu degene is die schuldig is aan de aanrijding of niet, er komt een hoop bij kijken en de rechtsbijstand neemt je het werk uit handen en licht in in hoe te handelen.

Sterkte, laat je niet gekmaken en ga vooral geen tripjes in een auto forceren wanneer je man daar lichamelijk nog helemaal niet aan toe is.

Succes!

zon

zon

21-05-2009 om 17:19

Afbellen

als je niet kan komen, kan je niet komen. Je man heeft misschien de vorige keer de indruk gewekt dat het wel meeviel doordat hij wel in staat was 4 uur in een auto te zitten (logische conlusie is dat dit 4 weken later dus helemaal mogelijk moet zijn). Mijn ervaring is dat je gewoon moet afbellen indien je niet in staat bent te komen. Hiermee geef je aan dat het echt nog niet goed met je gaat. Ik heb dit twee keer meegemaakt. 1 keer kreeg ik toen een telefonische afspraak en 1 keer is de afspraak een aantal weken opgeschoven. Ook is de bedrijfsarts een keer voor mij naar een dichterbij gelegen locatie gekomen.
Telefonisch overleg met de bedrijfarts lijkt me de eerste stap. Je man legt de situatie uit. Geeft duidelijk aan dat hij niet in staat is te komen. Vertel met welk traject je bezig bent, hoe dit verder zal verlopen en vervolgens neem ik aan dat de bedrijfsrts met een oplossing zal komen. Ook kan de bedrijfsrts toestemming vragen voor informatie van je behandelaar.
Verder zou ik me niet te druk maken, misschien blijkt de reactie van bedrijfsarts of werkgever best mee te vallen.

ff ano

ff ano

22-05-2009 om 20:42

Contact bedrijfsarts

ondertussen naar de neuroloog geweest afgelopen woensdag ivm bijkomende klachten, en later belde de bedrijfsarts zelf hoe het was.
Hem uitgelegd hoe de situatie is en hij schrok en zei dan was het best een serieuze klap, ik zei je hebt de fotos gezien van het ongeluk...
Hij zou nu bij de huisarts de gegevens opvragen van mijn man. Hopelijk wordt hij nu wat met rust gelaten en kan hij revalideren.

Ondertussen ook contact gehad met de vereniging voor slachtoffers van letselschade en die hebben mij ook advies gegeven nog even te wachten met tegenpartij gegevens door te geven aan de baas van mijn man, en afwachten wat het politierapport zegt.

marij

marij

29-05-2009 om 14:43

Wie bepaalt arbeidsongeschiktheid?

Iedereen zegt dan: de arts. Nou mooi niet! De arts bepaalt of je ziek bent, maar je werkgever bepaalt of kunt werken. Klinkt raar? 't is blijkbaar wel zo. Vriendin heeft akelig hoge bloeddruk, is al twee keer naar de spoedeisende hulp geweest, opgehaald in ambulance nadat huisarts was geweest. Oorzaak is niet te vinden. Boeit niet zegt werkgever; ik vind dat je kunt komen werken, hoge bloeddruk is geen ziekte. Vriendin weigert en krijgt brief werkgever dat dit werkweigering is en dat hij loondoorbetaling wil opschorten omdat vriendin niet meewerkt aan re-integratie. Mag dat zomaar?

De bedrijfsarts

Niet de werkgever, maar de bedrijfs- of arbo-arts bepaalt a) of iemand ziek is en b) of hij/zij door die ziekte niet, of niet helemaal, kan werken. Is de werknemer het niet eens met het oordeel van de arbo-arts dan kan een second opinion aangevraagd worden bij UWV.

De vraag is dus wat de bedrijfsarts in het geval van je vriendin heeft gezegd. Maar op zichzelf betekent het feit dat iemand een ziekte of gebrek heeft niet per definitie dat die persoon niet werken kan.

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

29-05-2009 om 23:04

Sluit me aan bij temet

werkgever is geen arts, dus kan dat niet bepalen. Deskundigenoordeel aanvragen bij UWV dus....En soms kan iemand inderdaad nog best wel iets doen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.