Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

"Wees"

"Wees"

12-07-2012 om 11:53

Beide ouders overleden en nu?

In korte tijd zijn onze beide ouders overleden. Toen ouder 1 overleed was er een testament voor de langstlevende en ging dus alles naar die overgebleven ouder. Nu die ook is overleden is er een (kleine) erfenis. Hoe moet dit nu? Moeten wij dat als kinderen zelf regelen? Moten we naar een notaris? Tel daarbij op dat er 2 kinderen al een aantal jaar geen kontakt meer met de ouders hadden. Ik heb eigenlijk geen flauw benul hoe we dit moeten aanpakken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2012 om 12:31

Kindsdeel

Uiteraard eerst gecondoleerd. Wat naar voor jullie om in zo'n korte tijd beide ouders te moeten missen.

Er zal vast iemand reageren met meer verstand van zaken, maar ook kinderen die geen contact hadden met de ouders hebben recht op een kindsdeel. Als er geen testament is, zal alles gewoon verdeeld moeten worden, lijkt mij. Daar zul je voor naar een notaris moeten. Als de erfenis echt heel klein is, zou ik eerst eens telefonisch advies vragen, als dat kan.

Sancy

Sancy

12-07-2012 om 13:09

Testament

Gecondoleerd met je verlies, dat als eerste.
Is er een testament? En zo ja, staat daar een executeur-testamentair in genoemd? Dan is dat de persoon die de erfenis afhandelt.

"Wees"

"Wees"

12-07-2012 om 13:33

Testament

was er alleen tbv langstlevende. Verder niet.
Dank voor de condoleances.
Ik weet dat de niet meer thuiskomende kindren ook recht hebben op het kindsdeel en het is ook niet de bedoeling ze daar van af te houden. Ik vraag me alleen af, moeten wij dit nu zelf oppakken of via een notaris. Zelf hebben wij wel kontakt met die 2 kinderen.

dc

dc

12-07-2012 om 14:44

Notaris

Ik zou het officieel via een notaris laten regelen. Dit soort situaties zijn notoir voor lange toekomstige familievetes. Het is dus heel belangrijk dat er geen twijfel kan bestaan over de rechtvaardigheid van de verdeling en om hoeveel het in totaal ging.

Veel sterkte met het verwerken van je verlies.

"Wees"

"Wees"

12-07-2012 om 14:53

dan bel ik gewoon een notaris en maak een afspraak? Ik heb dit (uiteraard) nog nooit aan de hand gehad, dus ik heb werkelijk geen flauw idee.

amk

amk

12-07-2012 om 17:46

Notaris idd

prijs vergelijken idd.
Wegens het overlijden van mijn zus moest er bij ons ook een erfenis verdeeld worden. Wij hebben dit door de notaris laten doen tot volle tevredenheid. Scheelde heel wat frustraties over trage, fouten makende zorginstelling en rechtbank.
Zij verzorgden ook gelijk de belastingaangifte.

Afspreken in familie

Spreek eerst in de familie af wie de touwtjes in handen gaat nemen, dus wie de notaris gaat bellen etc. Zodat er één aanspreekpunt is voor iedereen. Daarmee voorkom je dat iemand anders een andere notaris gaat bellen en dat je al een begin van een conflict hebt.
Dus toch eerst familieberaad om samen de procesgang af te spreken. En dan de notaris.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.