Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 08:53

Belasting aangifte na uitkering overwaarde.

Hoi, 

Zoals ik al eens eerder op het Forum heb aangegeven zou ik, en heb ik nu inmiddels mijn deel van de overwaarde van de koopwoning ontvangen. 

Dit is een redelijk bedrag waarmee ik inmiddels na aanschaf van nieuwe nodige zaken etc net boven de wettelijke vrije norm Kom. 

Nu vroeg ik me af hoe het zit met de belasting aangifte van komend jaar. Ze houden als peildatum 1 januari aan zeggen ze. Maar verder vind ik het vrij onduidelijk. Moet ik nu komend jaar al mijn vermogen aangeven? Of doe ik dat pas het jaar er op? 

Ze kijken altijd naar het vermogen op 1 januari. Op 1 januari van dit jaar had je de overwaarde nog niet ontvangen dus. Als je volgend jaar op 1 januari onder die grens komt te zitten, bijvoorbeeld omdat je er dingen van hebt gekocht die je nodig had voor je nieuwe huis of je kinderen of weet ik het, dan hoef je er geen vermogensbelasting over te betalen.
Je betaalt ook alleen vermogensbelasting over het gedeelte boven de vrijgestelde norm dus als het er net boven zit zal dat geen enorm bedrag zijn.
In 2023 doe je aangifte over 2022. De vraag is dan wat je vermogen was op 1 januari 2022. In 2024 doe je aangifte over 2023. Dan moet je je vermogen op 1 januari 2023 opgeven.

Hoe zit het trouwens met die vermogensbelasting? Het was een vermogensrendementheffing die in de oude vorm door de Hoge Raad is afgeschoten. En volgens mij is er nog niets voor in de plaats gekomen. Of heb ik iets gemist? 

Ze hebben door de rechtszaak (wat heel logisch is, daar er geen rendement meer te behalen valt en zeker geen 4%) te verliezen werk aan de winkel.
Hoe ze het gaan aanpassen is naar mijn weten nog niet helemaal duidelijk. Als jij het gemist hebt, dan heb ik het ook gemist.

MamaE schreef op 15-06-2022 om 09:28:

Ze kijken altijd naar het vermogen op 1 januari. Op 1 januari van dit jaar had je de overwaarde nog niet ontvangen dus. Als je volgend jaar op 1 januari onder die grens komt te zitten, bijvoorbeeld omdat je er dingen van hebt gekocht die je nodig had voor je nieuwe huis of je kinderen of weet ik het, dan hoef je er geen vermogensbelasting over te betalen.
Je betaalt ook alleen vermogensbelasting over het gedeelte boven de vrijgestelde norm dus als het er net boven zit zal dat geen enorm bedrag zijn.
In 2023 doe je aangifte over 2022. De vraag is dan wat je vermogen was op 1 januari 2022. In 2024 doe je aangifte over 2023. Dan moet je je vermogen op 1 januari 2023 opgeven.

Zo simpel zit het niet want als je die vordering op die overwaarde voor 1 januari al had moet je die gewoon als vordering opnemen.

Decembermamma schreef op 15-06-2022 om 11:02:

[..]

Zo simpel zit het niet want als je die vordering op die overwaarde voor 1 januari al had moet je die gewoon als vordering opnemen.

Ik neem aan dat die overwaarde voor die tijd in een huis zat.

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 13:57

Daglichtlamp schreef op 15-06-2022 om 11:52:

[..]

Ik neem aan dat die overwaarde voor die tijd in een huis zat.

Ja klopt. Overdracht is pas begin deze maand geweest. 

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 14:02

Maae goed, die paar extra euros aan belasting Kom ik wel overheen. Ik krijg vanwege mijn lage inkomen nu huur toeslag sinds maart. Toen had ik nog geen vermogen. 
Moet ik dan nu mijn huur toeslag al stop zetten? Of pas eind van het jaar als de nieuwe berekening wordt gemaakt. En ik dus per 1 Jan vermogen heb. 

Knip plak van de site van de belastingdienst: 

"In 2022 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2022 niet hoger was dan € 31.747. In 2021 was dat maximaal € 31.340. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag uw vermogen op 1 januari 2022 van u samen maximaal € 63.494 zijn. In 2021 was dat € 62.680."

vermogen dat opkomt na 1 januari 2022 heeft dus pas per 2023 invloed op de huurtoeslag. 

Ik zou dan overigens die wijziging wel alvast voor januari 2023 doorgeven zodat de toeslag per januari 2023 juist wordt vastgesteld.

Het kan dus zinnig zijn om bepaalde nuttige of nodige uitgaven dit jaar nog te doen in plaats van volgend jaar. 

Ik ben wel eens betrokken geweest bij een situatie met een vermogenstoets waarin de betrokken dame eerst een gebitssanering liet uitvoeren en daarna pas de betreffende voorziening aanvroeg. Die gebitssanering was nodig, maar deze vrouw had een heel laag inkomen dus stelde dat soort dingen liefst zo lang mogelijk uit, om haar spaarpotje niet teveel in gevaar te brengen. 

Bijtje82

Bijtje82

15-06-2022 om 15:05

Temet schreef op 15-06-2022 om 14:07:

Knip plak van de site van de belastingdienst:

"In 2022 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2022 niet hoger was dan € 31.747. In 2021 was dat maximaal € 31.340. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag uw vermogen op 1 januari 2022 van u samen maximaal € 63.494 zijn. In 2021 was dat € 62.680."

vermogen dat opkomt na 1 januari 2022 heeft dus pas per 2023 invloed op de huurtoeslag.

Ik zou dan overigens die wijziging wel alvast voor januari 2023 doorgeven zodat de toeslag per januari 2023 juist wordt vastgesteld.

Ja precies.

Vind het altijd zo lastig met die belastingdienst. Ze zeggen het een, maar als puntje bij paaltje komt weten ze je ineens te vinden. Maar dan zet ik gewoon een agenda notitie voor 30/11 dat ik m'n toeslag stop zet. Ik heb al het eea gekocht, maar ik heb een deel apart gezet waar ik niet aan wil komen. Dan zit ik wel boven de huur toeslag, maar goed dat is dan maar zo. Ik denk dat als ik een beetje op let, ik het wel moet redden met mijn salaris. 

Vreemd, want als het om inkomen gaat maakt het wel verschil als je in de loop van het jaar meer gaat verdienen. Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2022 om 17:33

tsjor schreef op 16-06-2022 om 17:19:

Vreemd, want als het om inkomen gaat maakt het wel verschil als je in de loop van het jaar meer gaat verdienen. Tsjor

Ja vandaar ook mijn vraag.

Maar anderzijds is inkomen een Maandelijkse uitkering waar je je onkosten van betaald. Een vermogen is dat niet. Het is ook niet altijd opneembaar. 

tsjor schreef op 16-06-2022 om 17:19:

Vreemd, want als het om inkomen gaat maakt het wel verschil als je in de loop van het jaar meer gaat verdienen. Tsjor

Voorheen ging de vermogensbelasting om het gemiddeld van je vermogen op 1 januari en 31 december. Nu is er maar 1 peilmoment en dat is 1 januari.

Ook het inkomen gaat niet over het moment waarop je het verdient, maar alleen het jaarinkomen is van belang. Dus als je in de tweede helft van het jaar dubbel zoveel gaat verdienen, dan moet je  waarschijnlijk eerder ontvangen huurtoeslag terug betalen.

Bijtje82

Bijtje82

16-06-2022 om 21:54

Geld blijft een lastig zaakje. Heb ooit een klein pensoenfonds laten uitbetalen. Stel dat het 2500 eur was, na de belasting was het nog iets van 15-1800 euro ofzo. Stelde echt weinig voor. 
Kreeg ik mooi ineens een naheffing van de belastingdienst, vanwege niet opgegeven inkomsten ofzo. Uiteindelijk heeft het me dus niks opgeleverd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.