Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Stijfkop

Stijfkop

26-05-2009 om 21:21

Belasting op vakantiegeld

IK heb een vraag over het vakantiegeld. Ik ben dit jaar ca. 200 euro per maand bruto meer gaan verdienen. Netto ontving ik in de maand mei net iets minder dan in mei 2008. Het verschil zat grotendeels in de veel zwaardere loonheffing. Wie kan me dit uitleggen of kan dit niet kloppen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

26-05-2009 om 23:22

Klopt waarschijnlijk

Is een gevolg van de progressieve belastingtarieven: Hoe meer je verdiend, hoe hoger percentage je betaalt. Over vakantiegeld betaal je dus ook meestal het hogere percentage. Als je inkomen net in de 42% schijf zit ipv de 35% schijf, en tegelijk die loonsverhoging nog niet doorwerkt in je vakantiegeld (je bouwt het op, op basis van je loon van de afgelopen 12 maanden, dus ook over maanden dat je die loonsverhoging nog niet had), kan het zo uitwerken als je schrijft.

Bijzonder tarief

Over vakantiegeld betaal je bijzonder tarief en dat is in de meeste gevallen meer dan de normale belasting.

Ik wacht nog steeds op een bedankje van de overheid, zucht en met mij vele andere belastingbetalers.

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2009 om 12:06

Tante72

Tante72:
"Over vakantiegeld betaal je bijzonder tarief en dat is in de meeste gevallen meer dan de normale belasting."
Ja, maar dat 'bijzonder tarief' is niet zo heel bijzonder anders dan het normale tarief, zie wat ik gisteren schreef.

Tante72:
"Ik wacht nog steeds op een bedankje van de overheid, zucht en met mij vele andere belastingbetalers."
Ach, ik hoef geen bedankje, zolang de overheid maar de school van mijn kinderen blijft subsidieren

Vic

Vic

27-05-2009 om 13:31

Ziektekostenbijdrage

Ik zag op mijn salarisstrook dat er als bijdrage ZVW ruim 350 euro was ingehouden. Normaal is dat maar iets van 160 euro. Het gekke is dat bij mijn partner wel die 160 euro was ingehouden, terwijl hij veel meer verdient dan ik. Ik ga er nog wel achteraan want ik heb het idee dat het niet klopt. Misschien is dat bij jou ook mis gegaan?

Vakantiegeld niet zwaarder belast

Stel je salaris is zo hoog dat je in 42% valt. Dan betaal je over je jaarinkomen een deel 33%, nog een percentage X (ben ik vergeten) en een deel 42%. Die drie delen worden per maand verrekend. Dus je maandsalaris wordt deelt 33% belast, deels X% en deels 42%.
Vakantiegeld en andere extraatjes zoals 13e maand komen bovenop je jaarsalaris en worden vooraf volledig tegen het hoogste tarief belast, in dit geval 42%. Deze bedragen zijn namelijk niet meegenomen in de maandelijkse berekeningen. Het bijzondere tarief is dus niet anders dan het hoogste tarief waar je in valt. Zit je net op de grens van tarieven dan wordt dat bij de jaarlijkse belastingaanslag verrekend. Want de maandelijkse belastinginhouding is maar een voorheffing, de jaarlijkse belastingaanslag is uiteindelijk de definitieve berekening. het is dus niet zo dat je vakantiegeld zwaarder wordt belast dan de rest van je inkomen.

Groeten,Ekeim

De moraal van dit verhaal

Vziw hebben Beemer en Meike gelijk. de moraal van dit verhaal: aangifte doen, als je dat nog niet deed.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.