Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Leandra

Leandra

12-02-2011 om 19:14

Belastingaangifte na scheiding

Hoi,

Ik ben bezig met mijn belastingaangifte. Ik hoop dat jullie mij met een paar vraagjes kunnen helpen.
Ik heb aangegeven dat ik niet geheel 2010 als fiscale partners gezien wil worden. Hij heeft zich per 16 april uitgeschreven bij mij en vanaf dat moment was ik dus alleenstaande ouder. Vanaf dat moment heb ik ook de hypotheek etc alleen betaalt (stond wel op beider naam). De woning is eind september overgeschreven, tesamen met een nieuw afgesloten hypotheek voor mij. Ik ga ervan uit dat ik tot 16 april de rentekosten van de hypotheek voor 50 % kan aftrekken en daarna voor 100%. Als eigenaar heb ik opgegeven tot 1 oktober voor 50% en daarna voor 100%.
Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat ik nu ik het huis heb overgekocht van mijn ex dit moet zien als het kopen van een huis. Maar welke bedrag moet ik hier invullen als aankoopwaarde? De helft van de aankoopprijs van 2 jaar geleden?
En waar moet ik het bedrag van de renteaftrek invullen? Dus de rente die ik dit jaar aan hypotheek heb betaald.
Ik zie wel waar ik mijn éénmalige kosten kan invullen (NHG, taxatiekosten etc). En kan je investeringen in je woning aftrekken waar je niet voor geleend hebt, maar die je gewoon betaald hebt? Ik heb een nieuwe stoppenkast laten plaatsen waarvan de kosten bij € 700,- waren. Iemand nog andere tips? Allimenatie betaal ik nieten ontvang ik niet trouwens.
Alvast bedankt!

Groetjes Leandra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Leandra

Leandra

14-02-2011 om 16:44

Heeft niemand hier ervaring mee?

Ik ben toch niet de enige gescheiden ouder op OOL ? Ik kan ook de belastingtelefoon bellen, maar die schijnt niet zo betrouwbaar te zijn....

Lynna

Lynna

14-02-2011 om 19:59

Helaas

Ik heb geen idee. Ik heb dezelfde vragen als jij en heb besloten dit jaar maar een professioneel iemand in te schakelen. Juist omdat het nu zo ingewikkeld is.
Succes, ik hoop dat je eruit komt!

amk

amk

14-02-2011 om 20:03

Vakbond?

ik heb het in het jaar na de scheiding door de vakbond laten doen. zij worden speciaal door de belastingdienst opgeleid en weten het vaak beter uit te diepen dan de belastingdienst zelf.

Kost ook nog eens niets. Nou ja een vrijwillige bijdrage.

Tinus_p

Tinus_p

15-02-2011 om 16:19

Bedrag waarde huis

Leandra:
"Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat ik nu ik het huis heb overgekocht van mijn ex dit moet zien als het kopen van een huis. Maar welke bedrag moet ik hier invullen als aankoopwaarde?"
Je hebt een transportakte van de notaris (datum eind september); op die akte staat een bedrag; dat is het aankoopbedrag. Je moet ook de datum van die akte nemen, en niet 1 oktober.

Tinus_p

Tinus_p

15-02-2011 om 16:20

Renteaftrek

Leandra:
"En waar moet ik het bedrag van de renteaftrek invullen? Dus de rente die ik dit jaar aan hypotheek heb betaald."
Op papier of electronisch??

Leandra

Leandra

15-02-2011 om 21:18

Gebeld

De waarde van het huis is de helft van de hypotheek toenwe nog samen waren en daarna van mijn hypotheek aldus de bealsting. Heeft dus niet iets met het aankoopbedrag of WOZ te maken. Ondertussen ben ik er ook achter waar ik de rente in moet vullen en de overige aftrekkosten. Ik werddoorverbonden met een gespecialiseerd iemand, dus dat scheelt.Wat ik al ingevuld had was goed, alleen de waarde van het huis wist ik dus niet. Je moet dus met hypotheek rekenen en niet letterlijk met waarde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.