Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Nieuwsgierig aagje

Nieuwsgierig aagje

31-05-2010 om 11:37

Belastingkortingen en toeslagen

Door het draadje over politiek en met name het onderwerp inkomen en verantwoordelijkheid, ben ik eens gaan rekenen. Ik krijg maandelijks een ruim modaal inkomen aan toeslagen en belastingkortingen, ongeveer 40% van mijn totale inkomen is dus niet zelf verdiend. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe is dat bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

31-05-2010 om 15:02

Rekenen

Ik snap je posting niet helemaal.
Je krijgt een modaal inkomen aan toeslagen en belastingkortingen. Dat is dus 30.000 euro bruto. Of bedoel je modaal netto?. Die 30.000 euro is blijkbaar 40% van je totale inkomen. Dus je hebt een inkomen van 75.000. Begrijp ik het nu goed?
Ik kan moeilijk begrijpen hoe je met een inkomen van 75.000 nog zoveel toeslagen kunt krijgen. Die toeslagen zijn echter weer netto. Of heb je zo enorm veel kosten aan kinderopvang? En belastingkortingen snap ik ook niet. Heb je het nu over hra?

Kortom: ik snap er helemaal niets van.

DTihama

Nieuwsgierig aagje

Nieuwsgierig aagje

31-05-2010 om 15:30

Netto

Ik bedoel (natuurlijk) netto. Ik krijg maand circa 1800 euro aan voorlopige teruggaaf (hra, combinatiekorting e.d.) en toeslagen (kinderopvang, kindgeb budget). Dat is best een fors bedrag ten opzichte van mijn zelfverdiende inkomen. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe dat bij anderen is.

Tihama

Tihama

31-05-2010 om 15:56

Tja

Dat is zo afhankelijk van je leven en keuzen. Iemand met meerdere kinderen in de dagopvang krijgt soms meer dan 1000 euro per maand aan toeslag. Iemand met een hypotheek van 3 ton krijgt ook al snel 500 euro aan hra retour.

Waarom ben je er nieuwsgierig naar? Vind je soms dat je best met minder toe kunt?

Tihama

Hanne.

Hanne.

31-05-2010 om 16:31

Ik ook

Ik krijg ook flink veel aan kinderopvang toeslag, inderdaad meer dan 1000 euro in de maand. Maar ja, ik betaal bijna het dubbele aan opvangkosten. Per saldo schiet ik er dus niet echt veel mee op.

Ik zou dus echt niet zonder kunnen!

Jaymza

Jaymza

31-05-2010 om 19:46

Tjee

1800 euro per maand netto? Hier slechts zo'n 200 in de vorm van hypotheekrenteaftrek.

Jaymza

Nasha 1st

Nasha 1st

31-05-2010 om 22:40

Nieuwsgierig aagje

ja, je bent inderdaad nieuwsgierig. Kijk, ik krijg ook veel van die toeslagen (ongeveer 1100 voor kinderopvangtoeslag), maar heb ook navenante uitgaven daarvoor (ruim 1400 voor opvang, 3 dagen per week, voor 2 kinderen BSO, voor 1 kind NSO). Dan is er nog de HRA. En dan ben ik er wel zo'n beetje denk ik...

Alvoco

Alvoco

01-06-2010 om 10:30

Hier

Hyptheekrenteaftrek: 581 euro en kinderopvangtoeslag 163 euro = 734 euro totaal per maand.
Kosten kinderopvang (BSO) 362,50 per maand.
En dan nog kinderbijslag voor twee kinderen. Het heet toeslag, maar in feite is het korting op mijn belastingafdracht die per maand wordt uitgekeerd. Dus ik werk, daarvoor ontvang ik bruto loon (ruim 50.000 euro bruto per jaar) en dan kan ik kiezen: 1 maal per jaar een bak belasting terug krijgen of per maand laten uitkeren en dan heet het "toeslag". Het is in mijn ogen dus wel mijn eigen geld, want ik heb er voor gewerkt. Maar omdat de overheid eigen huizen bezit wou bevorderen en ook mijn toetreden tot de arbeidsmarkt graag ziet, krijg ik een streepje voor op huurders met eenzelfde inkomen (die hebben neem ik aan geen recht op huursubsidie) en op mensen met kinderen die ervoor kiezen om niet te werken. Daarentegen krijgen huurders met een laag inkomen huursubsidie en dat zal ook een aardige inkomensaanvulling zijn, neem ik aan. En de partners van de thuisblijver krijgen aanrechtsubsidie. Wat een gepolder. (Pelle, heus, de aanrechtsubsidie bestaat nog, voordat je begint te mekkeren).

angelina ballerina

angelina ballerina

01-06-2010 om 20:36

Kinderopvangtoeslag

Ik krijg voor mijn 3 kinderen alleen al 1200 euro aan kinderopvangtoeslag. Kosten zijn 1600 euro dus ik zie dat meer als 400 euro betalen en zeker niet als inkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.