Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Belasting/toeslagvraagje (over afhandelingstermijnen)

Heeft iemand verstand van het volgende?

Omdat ik zelfstandige ben is mijn belastbaar inkomen over een bepaald jaar altijd pas lang achteraf bekend. Mijn aanslag IB 2009 kwam dus pas in november 2011.

Nu is ons gezamenlijk inkomen in 2009 lager dan de afdeling Toeslagen destijds inschatte, kortom: we krijgen als het goed is een bom duiten nabetaald aan kinderopvangtoeslag (de bom duiten aan teveel betaalde inkomstenbelasting hebben we al lang al binnen).

Volgens die aardige meneer van de Belastingtelefoon gaat het allemaal vanzelf in orde komen. Hij had alleen geen idee wanneer. Dat kan nog tot 5 jaar na het bewuste jaar, zegt hij.

Nu opperde ik om dan een brief te schrijven met een uitdrukkelijk verzoek tot vaststelling van de toeslag over 2009 op basis van de inmiddels bekende cijfers.

Nee, dat kon niet. Waarom dan niet? Nou, omdat het niet kan. Want het gaat automatisch. En je kan niet op die manier voordringen (zo zei hij het niet, maar daar kwam het op neer).

Nu weet ik inmiddels beter dan de eeuwige juristenvraag "en waar staat dat dan?" te stellen aan helpdeskmedewerkers - de kans op een correct antwoord is minimaal - maar dit forum weet veel.

Weet iemand of het klopt dat het niet mogelijk is een verzoek in te dienen tot vaststelling van de definitieve toeslag?

En waar staat dat dan ?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

14-02-2012 om 14:34

Ja wel hoor

maar ik weet niet of dat nog lukt met deze termijnen.

Ik dien altijd na de belastingaangifte een verzoek tot wijziging in. Dat levert dan gelijk een nabetaling op en dan idd maaaaaaaaanden later de definitieve vaststelling die dan (hoe kan het ook anders) nihil is.

Ik ben alleen bang dat de 2009 software niet meer beschikbaar is om deze truc uit te halen. Tenzij je deze zelf nog op je computer hebt staan.

Wat de officiele vaststellings termijn van de bd is weet ik niet.

Temet

Temet

14-02-2012 om 14:39 Topicstarter

Dank je

Bedankt voor de tip. Want inmiddels is 2010 bekend en dat was een rampjaar, dus voor 2010 een wijzigingsverzoek indienen is wellicht wel zo goochem. Zal eens kijken of die software er nog is.

Jij vraagt in feite wijziging van het voorschot, wat ik nu wilde doen is definitieve vaststelling vragen. Dom dat ik gewacht heb op de definitieve aanslag IB, dat had ik achterwege kunnen laten, beter op basis van de aangifte wijziging verzoeken van het voorschot - en dan is de definitieve vaststelling t.z.t. natuurlijk hetzelfde, zo ging dat bij de IB ook (heel snel mijn teruggave, pas ruim een half jaar later de definitieve aanslag)

Groeten,

Temet

Temet

Temet

14-02-2012 om 20:57 Topicstarter

Helaas

Wijzigingen doorvoeren over 2010 en daarvoor kan niet meer. Aldus de site. Dus zal het toch moeten komen van de eindvaststelling.

Heb inmiddels bedacht dat ik iemand ken met verstand van belastingen en die heb ik dit verhaal ook voorgelegd. Eens kijken waar zij mee komt.

groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.