Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lena3

Lena3

29-03-2009 om 19:59

Belastingvraag: reiskostenaftrek

Bij het invullen van de belastingaangifte wilde ik mijn reiskosten opvoeren, maar ik vond alleen maar een aftrek voor reizen met het openbaar vervoer. Nu ga ik altijd met de auto naar mijn werk. Kan ik dat ook aftrekken en zo ja. onder welke post staat dat dan? En hoe zit het met parkeergeld?
Ik werk freelance en krijg geen reiskostenvergoeding.
Alvast bedankt voor jullie reacties

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

29-03-2009 om 20:03

In loondienst niet

Als je in loondienst bent, kun je alleen reiskosten met OV aftrekken. Daar heb je een OV-verklaring voor nodig.

Als je zelfstandige bent kun je dacht ik wel reiskosten aftrekken, maar dan moet je een kilometeradministratie voeren.

Lena3

Lena3

29-03-2009 om 21:57

Ellen?

Hoe houd je een kilometeradministratie bij? Gewoon per dag opschrijven hoeveel je gereisd hebt? Aan de hand van mijn fakturen over 2008 kan ik nog wel zo'n administratie maken.
Ik ben freelance docent en sta niet bij de kvk geregistreerd e.d., maar werk alleen met een VAR-verklaring. Maakt dat nog wat uit?

groene specht

groene specht

29-03-2009 om 23:07

Boekje/schriftje in de auto

Wij (meneer Specht en ik freelancen beiden gedeeltelijk) hebben een schriftje en een boekje in de auto, waar we per rit de kilometerstand in bijhouden.
Het is omslachtig en even wennen. We schrijven er de data in, reisbestemming, kilometerstand begin en eind. De getallen kun je weer in je boekhouding verwerken, ze moeten corresponderen met de facturen (ik houd het maandelijks bij, voor meneer Specht doe ik 'm per drie maanden want meneer S. huurt mij daar weer voor in).
Als je het achteraf wilt doen kun je via routeplanner nog een aardige indicatie maken. Wel of geen VAR maakt niets uit, maar je moet nu toch echt voor elk (ook voorheen vrij) beroep ingeschreven staan bij de KvK?

Lena3

Lena3

30-03-2009 om 20:21

Groene specht

Dank je wel voor je uitleg. Omdat ik maar op 2 locaties werk, heb ik het nog uit kunnen rekenen en er een mooi schema van kunnen maken. Parkeergeld kan zeker niet vergoed worden? (nou ja, ik heb de bonnetjes toch niet bewaard)
Volgens mij hoef ik me niet in te schrijven bij de kvk of dat moet sinds kort veranderd zijn?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.