Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Cataleya

Cataleya

25-10-2019 om 15:38

belastingvrije schenking en erfenis


Flavia

Flavia

02-11-2019 om 16:30

Die regeling

Die regeling van een ton heeft maar 1of 2 jaar bestaan tijdens de crisis.

Dees

Dees

02-11-2019 om 16:50

Bieb

Nou.....volgens mij is dit in 2017 geïntroduceerd, en toen was de regel al dat de begunstigde tussen 18-40 is geweest. Vraag me af in welk jaar dit bij jullie is gebeurd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2019 om 19:16

Het mag sowieso

Maar dan moet je het opgeven bij de belastingdienst en schenkbelasting betalen.
Of niet en het risico lopen....

Flavia

Flavia

03-11-2019 om 08:18

Dees

Er zijn 1 of 2 jaar geweest waar je met alleen de voorwaarde dat het besteed werd aan de aflossing van je hypotheek van elke willekeurige persoon tot een ton mocht ontvangen.

Dat weet ik zeker want ik heb daar ook gebruik van gemaakt en een bedrag ruim boven de jaarlijkse algemene vrijstelling van een vriend van mijn familie mogen ontvangen. Je moest daarbij wel een formulier invullen en beiden ondertekenen om het gebruik van die regeling te melden bij de belastingdienst.

Daarvoor en daarna maar ook tijdens kon je gebruik maken van de regeling die er nu nog is en je een extra groot bedrag van je ouders kunt krijgen. In die bijzondere periode mocht je zelfs van beide regelingen gebruik maken, ton van je ouders plus een ton van een willekeurige als je het maar meldde en bij beide regelingen aan de voorwaarden voldeed.

Voordeel

Uiteindelijk zijn de mensen met veel vermogen altijd in het voordeel tov mensen zonder vermogen. Ook als zij moeten gaan betalen voor zorg. Zij kunnen namelijk veel meer zelf kiezen welke zorg ze later willen inkopen. Mensen zonder geld moeten voor eenvoudige hulp naar de gemeente, mensen met geld bepalen zelf wie en wat ze willen hebben. Met veel vermogen kun je je kinderen schenken en daarnaast jezelf van zorg voorzien.Ook als het om dure zorg gaat. Mensen met vermogen kiezen een financieel adviseur die voor ze uitrekent hoe het vermogen het best in tact blijft, ondanks kosten die er zijn.
Mensen die nooit geld hebben kunnen sparen, en die bestaan ook nog, krijgen de zorg vergoed en dat lijkt mij ook niet meer dan beschaafd.
Het probleem zit natuurlijk bij de middengroepen. Sommige mensen voelen zich prettig bij sparen, dat geeft zekerheid en die zekerheid is belangrijker dan een nieuwe bank als het niet nodig is. Sparen kan echter een doel op zich worden. Sommige mensen ontzeggen zich van alles om maar te kunnen zeggen dat ze een ton op de bank hebben. Volgens mij heb je het dan niet begrepen. Als je dan zo vreselijk graag "rijk" wil zijn dan word je ook behandeld als "rijk" als je ziek bent. Ljjkt mij logisch. Sparen is zinvol tot op zekere hoogte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.