Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

geldmiep

geldmiep

29-12-2012 om 09:47

Beloning tussenpersoon

2 jaar terug heeft tussenpersoon hypotheek geregeld. nu gaan we scheiden. hypotheek komt hoofdelijk op mijn naam te staan, ex wordt hoofdelijk ontslagen. tussenpersoon heeft voorstel naar bank hiervoor gedaan, zonder dat ik op de hoogte was van de inhoud. Ik heb daar meerdere malen om gevraagd, maar kreeg geen antwoord. werd zelfs volledig genegeerd. En als ik belde, kreeg ik hem alleen te pakken als ik zonder nummerherkenning belde. dus heb ik nu alles zelf opgevraagd bij bank en heb zelf alle papieren aangeleverd waarom gevraagd was door de bank. voor ex is hij bezig geweest voor lening. deze krijgt ex niet rond. nu heeft tussenpersoon een nota bij ons ingediend van 2800 euro. mag dit zomaar? twee jaar terug voor regelen van onze hypotheek van hij ook al 2700 euro.

Ik kan hier niets concreets over vinden. Ik dacht dat, omdat huidige hypotheek gehandhaaft blijft en alleen hoofdelijk op mijn naam wordt gezet hij hier niet zomaar kosten voor kan nemen, omdat dit eigenlijk al bij vorige advieskosten in zat. en daarbij heeft hij eigenlijk ook superweinig gedaan. hij gaat uit van 30 uren.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annomiepie

Annomiepie

29-12-2012 om 22:57

Rekening

Vreemde gang van zaken. Ik zou, als je die niet hebt, een gespecificeerde rekening opvragen met alle werkzaamheden exact vermeld. Kijken waar de tussenpersoon dan mee aankomt en of hij die 2800 euro hard kan maken. Veel succes.

Sahara

Sahara

30-12-2012 om 11:12

Rekening

Het mag maar een tussenpersoon moet wel van te voren bekend maken wat hij in rekening brengt. Op die manier kan je zelf op beslissen of je in zee gaat met die tussenpersoon. Ook hoort de tp een dvd aan je te laten zien (dienstverleningsdocument). Hierin staat onder andere wat je van een tussenpersoon mag verwachten.

Wat niet mag is aan het werk gaan en dan aan het eind een rekening sturen.

Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid is trouwens heel erg veel werk. Als jij ontslagen wordt, verbaasd het mij niets dat jij niet altijd alle informatie krijgt. Het is dan immers meer de tp van je ex om ervoor te zorgen dat hij de hypotheek kan krijgen. Misschien krijgt hij van je ex wel informatie dat hij onmogelijk met je kan delen. Zoals informatie over inkomen of bijvoorbeeld een borgstaande ouder of meetekenende vriendin waar jij niets vanaf weet.

Natuuurlijk hoort hij wel de telefoon op te nemen maar ik kan mij voorstellen dat je niet alle informatie krijgt over de "nieuwe" hypotheek.

Ben jij degene die de hypotheek overneemt dan hoor je natuurlijk wel continu op de hoogte gehouden te worden.

Maar het belangrijkste is nu. Wat zijn jullie overeen gekomen met de tussenpersoon? Heeft een van jullie een prijs afgesproken? Je ex misschien? Staat er ergens in de dvd een tarief genoemd? Op de website misschien?

geldmiep

geldmiep

30-12-2012 om 11:23

Reactie

de hypotheek zal hoofdelijk op mijn naam komen. ik heb gelezen op internet over dienstverleningsdocument. deze heb ik niet ontvangen. nou ja, hij heeft gewoon een nota ingediend, die van 2800 euro.
De bank rekent kosten voor hoofdelijk op mijn naam zetten. Ik heb zelf alles aangeleverd bij bank. tussenpersoon zei dat uiterlijk 18/12 moest reageren, omdat hij anders de hele boel zou afblazen. Bank geeft tijd tot augustus 2013 om boel te regelen. Dat is ook zo vaag. Tussenpersoon heeft plan ingediend zonder mijn medeweter van aantal bedragen, die niet overeenkomen met wat ex en ik hebben afgesproken. Hij zou voor ex PL regelen. Die krijgt hij nu niet rond. Ik heb hem destijds gevraagd om afzonderlijke nota voor mij, dat weigert tussenpersoon. Als ik vraag om gespecificeerde nota, dan reageert hij niet meer. Ik weet van zaken, doordat ik zelf contact heb opgenomen met bank.
Notaris die wij hebben gaf aan dat hoofdelijk ontslaan niet veel werk is. te meer, omdat het gaat om bestaande hypotheek. Bank doet ook niet moeilijk. Alles kan geregeld worden. Op elke vraag die ik aan tussenpersoon stel reageert hij niet. En als ik hem eindelijk te pakken krijg, reageert hij boos.
Maar mag hij als om bestaande hypotheek gaat zo'n hoge nota indienen?
bijna 6000 euro in twee jaar voor zelfde hypotheek lijkt mij veel.

Sahara

Sahara

30-12-2012 om 11:38

Kosten

Voor een notaris is ontslag nauwelijks werk. Gaat namelijk met een onderhandseakte voor een bank is het wel veel werk. Maar daarom rekenen ze ook kosten. Voor een tp is het ook veel werk als hij tenminste zijn werk zou doen. Dus advies geeft en het verder regelt. Ontslag heeft geen haast. Het maakt een bank namelijk geen moer uit of er ontslag plaatsvindt. Twee hoofdelijkschuldenaren is ook prima. Heb je tenminste twee personen waar jecschuld op kan verhalen mocht er iets mis gaan.

Blijft de vraag. Wat heb je gezegd toen je bij de tp naar binnenliep. Zijn jullie over kosten begonnen of was je on de veronderstelling dat hij het wel gratis zou doen?

Ik zou de tp een brief schrijven dat je deze kosten niet betaalt. Je bent het bedrag niet met hem overeengekomen. Verder schrijf je niets. Dus niet beginnen over de kosten van een paar jaar geleden. Eerst maar een wachten op zijn reactie. Is hij aangesloten bij het KIFID?

Tinus_p

Tinus_p

30-12-2012 om 11:38

Gepeperde brief

Ik zouz eggen: Stuur een gepeperde brief aan die tussnepersoon, waarin je schrijft dat hij niets heeft gedaan dat 2800 euro waard is, en dart je daarover best wil klagen bij het kifid. http://www.kifid.nl/

Sahara

Sahara

30-12-2012 om 11:44

Tinus

De tp moet wel aangesloten zijn bij het KIFID. Een rechtsbijstandsverzekering werkt anders ook wel.

En je kan trouwens pas naar het KIFID als je een klacht hebt ingediend en deze klacht is afgehandeld.

Ik ben alleen bang dat deze tp niet bij het KIFID zal zijn aangesloten.

Tinus_p

Tinus_p

30-12-2012 om 14:45

Sahara

Je hoeft niet meteen naar t kifid -maar je kunt er iig eens mee zwaaien.
Ik vermoed dat deze tussenpersoon wanhopig is -de markt is namelijk ingestort, hij probeert zijn eigen hypotheekbetaling te redden.

Anne

Anne

30-12-2012 om 23:34

Brief schrijven

Inderdaad, in navolging van de voorgangers: zo snel mogelijk een brief schrijven en aangeven dat jullie niets over een betaling hebben afgesproken, zeker niet zo'n bedrag.

Gezien zijn waardeloze gedrag (jou niet informeren, telefoon niet aannemen), zou ik ook dat in de brief zetten: dat hij allerlei handelingen heeft verricht waarvoor jij GEEN toestemming hebt gegeven en dat hij niet opneemt als je met een herkenbaar nummer belt en dat je dat zeer storend vindt. Ook vermelden dat hij absoluut geen info geeft, niet ongevraagd maar ook niet als je het vraagt.

Misschien goed om de bank te vragen of je wel met deze tussenpersoon zaken MOET doen of dat je bij hem weg kunt. Zo'n waardeloze service wil je toch verder niet hebben?

Maar in elk geval beginnen met al je klachten op papier te zetten. Per post sturen, maar ook (gescand) per e-mail. In de brief/e-mail een termijn opnemen waarbinnen je een schriftelijke reactie van hem wilt hebben (als je ergens een reaktie op wilt hebben, bijv. op bepaalde vragen, bijv. je eerder gestelde vraag om een specificatie). Misschien sowieso aangeven dat je de rekening niet betaalt. Dan komt hij vermoedelijk wel in beweging...

NB De vraag is of je wel een specificatie wilt, als je het bedrag sowieso niet wilt betalen omdat je hem daarvoor geen opdracht gegeven had (en omdat je kennelijk er ook niet op had hoeven rekenen dat je daarvoor wel had moeten betalen...).

Succes ermee.

geldmiep

geldmiep

01-01-2013 om 11:44

Reactie

ik kreeg nog een extra nota.... 400 euro, omdat hij mijn rente zou hebben geregeld. Echter had ik dit inmiddels ook al zelf gedaan en ik had hem daar geen toestemming voor gegeven. Daar heb ik hem op gewezen en toen trok hij die nota terug. Gaf verder aan dat de nota van 2800 euro al een reduceerde nota was, want zou eigenlijk 4000 euro zijn. Natuurlijk kreeg ik wederom geen antwoorden op vragen en kreeg ik verwijten. Komt erop neer dat hij mijn tussenpersoon niet meer wil zijn en hij dit zal doorgeven aan de bank, dat hij geen zaken meer voor mij regelt.
Ik sta perplex. O ja, nota graag binnen week betalen. Ik mag blij zijn dat het zo'n lage nota is.
Of hij is aangesloten, dat weet ik niet.
Wij hebben geen bedrag afgesproken op voorhand. Hij werkte op urentarief, dat is wat hij heeft aangegeven.
Wat zijn nu mijn rechten? notaris had aangegeven dat als ik eenmaal nota betaal het moeilijk is om terug te krijgen. En ik heb nu drie maal verzocht om gespecificeerde nota, maar krijg deze niet.

geldmiep

geldmiep

01-01-2013 om 11:46

Aangesloten

ik heb gelijk maar even gezocht. Hij is aangesloten bij http://www.kifid.nl/

Anne

Anne

01-01-2013 om 22:35

Actie!

Geldmiep. Je hebt allemaal praktische tips gehad en vraagt nu naar je rechten.
Niet te moeilijk doen.

Betaal hem niet!

En schrijf snel een brief zoals ik en anderen je adviseerden om juist een sterke zaak ervan te maken!

Als je niets doet (en erger nog: wel betaalt) heb je een zwakke zaak, als je een brief schrijft met al zijn foute acties, geen info verstrekken, kosten maken zonder opdracht (en voorafgaande duidelijkheid), dan heb je een probleem.

Dus schrijf die brief nou vooral! En bewaar een kopie.
En dien die klacht in bij Kifid met je klachten om (ook weer) je zaak juist sterker te maken!

Als je (samen met je ex?) wel een deel van zijn kosten wilt betalen, kan je altijd nog in latere discussie met hem tot een regeling komen. Maar ik zou dat niet meteen in de eerste brief al aangeven, dat kan later altijd nog! Eerst wil je nl. nog specificatie van zijn kosten of uitleg waarom jij volgens hem wel die kosten zou moeten betalen.
Leg dat dan voor betaling schriftelijk vast: dat jullie AFgesproken hebben het geschil op te lossen door betaling van bedrag X aan hem. En schrijf dan ook op dat die regeling is "tegen finale kwijting over en weer" om te voorkomen dat hij daarna alsnog het restant vordert.

NB Ik ben jurist (en advocaat geweest). Hij moet bewijzen dat jij opdracht hebt gegeven om de handelingen die hij verricht heeft te verrichten en tegen de kosten die hij nu in rekening brengt. Omdat jij consument bent heeft hij het daar veel moeilijker mee om te bewijzen dan als je een bedrijf was geweest, want consumenten worden door het recht in bescherming genomen.

Succes.

Sahara

Sahara

02-01-2013 om 22:41

Niet betalen

Niet betalen. Ik ben het helemaal eens met Anne. Ik ben geen advocaat maar ik wel weer ervaring met het Kifid.

Je moet hem echt een brief schrijven waarin je aangeeft dat je het niet eens bent met de nota en waarom niet.

- niet overeengekomen
- er staan geen werkzaamheden tegenover om dit bedrag te verantwoorden.

Maak het niet te lang. Wordt niet emotioneel en begin niet over bijzaken (zoals de eerdere hypotheek want die is niet relevant).

geldmiep

geldmiep

05-01-2013 om 10:04

Dankbaar

ik ben zo blij met jullie reacties. Aan de andere kant vind ik het ook nog eng. Kan tussenpersoon zo niet mijn hele hypotheek tegenhouden? Als ik het goed begrijp moet ik in ieder geval in de brief het volgende zetten:
- niet overeengekomen
- er staan geen werkzaamheden tegenover om dit bedrag te verantwoorden.
-hij alleen de telefoon opneemt als ik anoniem bel.
-hij geen enkele vraag van email beantwoord.
-niet mij vooraf heeft geinformeerd over uurtarief en werkzaamheden.
-hij bij bank plan ingediend heeft waar ik niet van op de hoogte ben.
-hij termijnen stelt die niet aan orde zijn, omdat bank heel ander termijn hanteert.
-hij mij de stukken die bank hem gestuurd heeft (dat hypotheek onder voorwaarden die tussenpersoon heeft gesteld, waar ik niet van op de hoogte was) niet heeft doen toekomen, waardoor ik niet op hoogte was dat hypotheek al rond was.
-ik zelf contacten met bank heb gezocht en via bank stukken aangeleverd heb gekregen en tevens zelf stukken bij bank aangeleverd heb. (bank was trouwens geirriteerd, omdat ik niet wist wat tussenpersoon had aangeleverd).
-tussenpersoon heeft doen overkomen alsof bank eisen stelde terwijl bank aangaf dat tussenpersoon zelf eea aangeleverd heeft, waar bank mee akkoord is gegaan.
-tussenpersoon informeerde ex over mijn hypotheek. dus ik kreeg dan via ex te horen dat mijn hypotheek rond was, maar ik hoorde zelf niets via tussenpersoon.

Jeetje, het is een hele rij geworden. Vergeet ik dingen?

geldmiep

geldmiep

05-01-2013 om 10:10

Hoe groot is kans

Dat tussenpersoon een hogere nota indient? Hij geeft namelijk aan dat hij gereduceerde nota heeft van 30 uur terwijl het 40 uren zijn.

Sancy

Sancy

05-01-2013 om 10:17

Nee

Je vergeet niets, ik zou zeggen dat je er te veel bijsleept.
Houd het simpel. Heb jij de opdracht verstrekt aan die man? Nee toch? Nou dan.
Gewoon schrijven dat je geen overeenkomst hebt met hem, je niet vooraf geïnformeerd bent over het uurtarief en werkzaamheden en er geen werkzaamheden tegenover staan.
Alle andere punten doen er niet toe (op dit moment).
En dan maakt het niet uit of hij 30 of 40 uur declareert, hij had geen opdracht.
Nog een vraagje: is de scheiding al officieel rond?

geldmiep

geldmiep

05-01-2013 om 11:25

@ sancy

ja scheiding is al rond

Hogere nota

Dat kan maar dat is heel onverstandig van hem. Van dat soort acties houdt het KIFID niet.

Geef hem geen munitie. Schrijf een korte brief waarin je alleen aangeeft dat je dit niet overeengekomen bent. Laat hem maar aantonen dat hij dat met je is afgesproken.

De rest van je redenen hou je achter de hand. Blijf bij de basis.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

geldmiep

geldmiep

16-01-2013 om 08:22

Reactie tussenpersoon en nu?

Tussenpersoon heeft nav brief van mij waarin ik heb aangegeven dat ik contact op zou nemen met Kifid, aangegeven dat hij zelf contact heeft opgenomen met Kifid. Hij heeft met hen afgesproken dat hij het hele proces op papier zou zetten en mij hierover gaat berichten. En dat ik daar dan op kan reageren.
Wat moet ik nu doen? Moet ik deze afwachten of zelf al andere acties ondernemen?

Claudia B

Claudia B

16-01-2013 om 08:58

Heb jij

al contact opgenomen met Kifid? Of nog niet.
Ik zou dat zeker nog doen, dan weet je zeker dat van jou kant ook een melding is gegaan naar de Kifid, afzonderlijk van de tussenpersoon. Misschien wat achterdochtig maar dan weet je zeker dat er contact is geweest met de Kifid.
En daarna afwachten welke reactie daarvan komt en van de tussenpersoon.

Succes!

Groetjes,
Claudia

Sancy

Sancy

16-01-2013 om 11:08

Volg

Volg hierin gewoon de klachtenprocedure. Volg je eigen weg. Kifid is ingesteld voor consumenten, niet voor de dienstverleners. Heb je een officiële klacht ingediend bij de tussenpersoon? Want dat moet eerst. Als je dat niet gedaan hebt, doe het dan alsnog. Als jullie er samen niet uitkomen dien dan zelf een klacht in bij kifid. Ik heb even op de site gekeken en daar informatie over de procedure.

geldmiep

geldmiep

16-01-2013 om 11:15

Reactie

Ik heb klacht ingediend bij tussenpersoon en aangegeven dat ik wil voorleggen aan Kifid. Zijn reactie is dus dat hij zelf contact heeft opgenomen met Kifid en nu dus gehele procedure gaat beschrijven. Ik vraag mij af wat ik nu hiermee opschiet.

Sancy

Sancy

16-01-2013 om 13:09

Geldmiep

Jij hebt een klacht, die zul jij zelf moeten indienen.
In afwachting van jouw klacht kan de tussenpersoon wel vast zijn kant van het verhaal op papier zetten.
Wat me nog steeds niet duidelijk is: wie heeft die tussenpersoon de opdracht verstrekt?

Ha, ha, ha

Een tussenpersoon kan helemaal niet naar het Kifid toe. Wat wil hij daar dan doen? Zijn zaak voorleggen? Daar is het Kifid niet voor.

Het KIFID is er voor consumenten. Bellen heeft trouwens geen zin. Een klacht dien je via de website in. Dus vul het formulier in en voeg alle correspondentie toe en dan is het wachten.

sinas

sinas

16-01-2013 om 21:02

Hij neemt je in de maling

en straks is de termijn verstreken wellicht?

geldmiep

geldmiep

19-01-2013 om 12:15

Tussenpersoon heeft ex gebeld

ik heb contact gehad met kifid. het leek hen ook sterk dat hij het advies van kifid had gekregen wat hij aangaf. nu blijkt dat afgelopen week voordat ik mail van tussenpersoon kreeg, tussenpersoon mijn ex gebeld heeft. En hem gevraagd heeft of hij wel positief is over hulpverlening. Ja gaf ex aan. En tussenpersoon heeft dit schriftelijk bevestigd aan ex.
Mijn ex is eigenlijk gewoon bang voor tussenpersoon, is bang dat hij anders in toekomst niets meer aan financiering kan krijgen.
Wat nu? Ex heeft nog niet teruggereageerd op mail.

Ik ben klacht aan het opstellen en ga indienen bij tussenpersoon. Is wel in lijn van alles dat hij contact opneemt met ex trouwens, want dit heeft hij al die tijd gedaan. mij genegeerd en ex ingelicht, terwijl over mijn zaken gaan.

concreet: wat kan consequentie zijn dat ex gesprek telefonisch heeft bevestigd tevreden te zijn. En wat met schriftelijke bevestiging via mail?

sinas

sinas

19-01-2013 om 13:14

Geldmiep

jij moet nu gewoon spijkers met koppen slaan je klacht gaan neerleggen daar waar hij hoort. Je hebt niks met ex te maken, dat is zijn mening en het is je ex. Kom op, actie nu!

Tp?

Je hebt toch al geklaagd bij de tp? Die heeft je klacht afgewezen dus ga je nu naar het KIFID.

En je hebt niks met je ex te maken. Je ex heeft misschien zelf afspraken met de tp gemaakt. Dus daar ga jij toch geen energie in stoppen.

Dus dien die klacht nou in. Het kifid is heel erg langzaam dus het gaat allemaal nog wel even duren. En wat kan jij je ex nou schelen. Denkje dat de tp dan als weerwoord schrijft dat je ex wel tevreden was. Alsof het kifid dat van belang vindt.

geldmiep

geldmiep

22-01-2013 om 09:49

Gezamenlijke nota

reden van zorgen is dat ex positief is over tp omdat wij gezamenlijke nota hebben gekregen. Geen idee waarom, heb ik ook al meerdere vragen over gesteld, antwoorden krijg ik niet. Dus wij hebben gezamenlijke nota, ex heeft aangegeven positief te zijn (is echter bang voor tussenpersoon).

Sancy

Sancy

22-01-2013 om 22:32

Nogmaals

Wat je ex vindt, mag hij naar de politie brengen. Oh nee, tegenwoordig mag dat naar de gemeente . Jij hebt geen opdracht verstrekt en jij bent gescheiden, jouw naam hoort dus niet op die nota te staan want jullie voeren geen gezamenlijke huishouding meer. Voor je ex is het gunstig als jouw naam er wel bij staat, want als je dat accepteert dan ben je ook hoofdelijk aansprakelijk te stellen voor de gehele schuld.

geldmiep

geldmiep

29-01-2013 om 17:21

Reactie

tussenpersoon heeft verweer gevoerd. hij heeft ons dienstverleningsdocument van jaren terug erbij gepakt. van onze hypotheek toen wij nog samen waren.
Kan dat zomaar???

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.