Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben het beu! (solliciteren)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Poezie

Poezie

30-01-2011 om 11:30 Topicstarter

Uitzendbureau's

Ik vraag me inderdaad af of het praatje van de uitzendbureau's naar de werkgevers toe wel goed genoeg is. (Niet geheel onbelangrijk detail ) Die uitroep van mij hadden zij natuurlijk ook kunnen doen naar zo'n bedrijf toe. Toch blijf ik hoop houden, zeker bij de sollicitaties die ik zelf naar bedrijven toe doe. Ik probeer ook steeds om nog beter te "vatten" wat ze nou eigenlijk willen. En op een dag zal het toch een keer "raak" moeten zijn en ben ik precies wat ze zoeken.
Wordt vervolgd.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

30-01-2011 om 12:24 Topicstarter

Heel gek misschien

Maar ik ken niemand die op die manier aan een baan is gekomen. Wel heb ik weleens een vacature doorgestuurd gekregen van een vriendin (zij is baliemedewerkster bij het betreffende bedrijf) waarop ik dan solliciteerde.
Is dat misschien iets wat bij banen in de "hogere" functies meer voorkomt?
Qua sollicitatie-tips krijg ik voldoende input. Zowel van vriendinnen als vriendinnen van vriendinnen en de uitzendbureau's. Ook kijk ik regelmatig op internet om de "nieuwtjes" op dat gebied te ondervangen.
Bij één van de uitzendbureau's opperde ik dat mijn leeftijd misschien een rol speelde (43) waarop ze gelijk riepen: "nee hoor, laat dat idee los!" Maar dat kan ik niet, ik denk dat er zeker vooroordelen bestaan t.o.v. "ouderen", alleenstaanden en vrouwen.

Gr. Poezie.

NaShA

NaShA

30-01-2011 om 12:31

In eigen kring

ja, dat hoorde ik ook op de sollicitatie-training....nou, inmiddels weet de halve wereld wel dat ik op zoek ben naar wat anders, maar ik hoor niks....Heb net weer een paar leuke vacatures op monsterboard en jobtrack gevonden, maar weer eens een briefje aan wagen...

Vic

Vic

30-01-2011 om 12:33

Nasha (o.t.)

Jij werkt toch bij het U..? Heb je dan ook toegang tot de mobiliteitsbank van de overheid? Het heeft even stil gelegen, maar nu komen er toch weer wat meer vacatures.

NaShA

NaShA

30-01-2011 om 12:40

Nee?

Waar vind ik die? Ik kijk wel altijd op werken bij de overheid enzo, bedoel je die?

NaShA

NaShA

30-01-2011 om 12:52

Helaas

UWV staat er niet bij als werkgever, het is natuurlijk een zelfstandig bestuursorgaan wat wel "gesponsord" wordt door de overheid, maar geen rijksoverheid meer is...dus ik denk ook niet dat ik me daar kan registreren.

Vic

Vic

30-01-2011 om 13:00

Jammer

Dat is jammer. Ik begreep dat er bij het UWV (weer) veel mensen uit moeten. Wordt er dan ook contact gezocht met andere overheidsorganen? Een paar jaar geleden zijn er UWV'ers overgenomen door de belastingdienst. Helaas is bij ons nu ook sprake van boventalligheid, maar er wordt wel een soort 'detacheringspool' opgericht om mensen te herplaatsen zowel bij de overheid als daarbuiten.

NaShA

NaShA

30-01-2011 om 13:07

Voorlopig

gaan alleen de flexwerkers er uit, contracten worden niet verlengd, enz. Wat het voor het vaste personeel betekent weten we nog niet. Er zal vast een sociaal plan oid gaan komen dan. Voor 2011 verwacht ik nog geen bijzonderheden. Maar 2012....

Sorry Poezie voor je draadjesvervuiling....

Inge M

Inge M

30-01-2011 om 18:35

Toevallig net bezig met procedure

Functie is projectassistent (soort management assistent voor projecten), schaal 7 overheid, via uitzendbureau.
Leeftijd is niet belangrijk. De functie is tijdelijk (een half jaar) dus overgekwalificeerd vind ik niet erg. Wel verwacht ik dat kandidaat zich voor die periode bindt. Uren zijn 28-32 uur per week, flexibel in te vullen van beide kanten.
Wij hebben al eerder dergelijke vacatures gehad. De laatste is gegaan naar een 50-plusser voor een plek die al snel 2 jaar kan gaan duren.
Als het een langdurige plek is (of vaste plek) dan ben ik wel voorzichtig met iemand die overgekwalificeerd is. Dan vraag ik vooraf aan uitzendbureau een motivatie waarom iemand toch denkt dat deze plek iets is.
Mijn tip is om je profiel/cv via uitzendbureau persoonlijker te maken. Kijk ook goed na wat ze over je vertellen. Ik zie vaak veel fouten en beschrijvingen die alleen maar over details gaan en niet over het passen bij de functie. Biedt eventueel aan alles zelf te schrijven of voeg aan je cv een persoonlijke motivatie toe waarbij je ook ingaat op de reden waarom je reageert op banen waarvoor je overgekwalificeerd bent.

Inge M

Inge M

31-01-2011 om 18:20

Motivatie (pelle)

goede motivatie:
iemand die zegt wel op hoger niveau gewerkt te hebben maar gemerkt heeft dat dat in combinatie met de kinderen toch teveel gevraagd is. Daarom heeft ze besloten op een lager niveau in te steken.

of iemand die zegt weliswaar de opleiding op dat niveau gedaan heeft (en afgesloten) maar dat ze gemerkt heeft dat in de praktijk dat niveau toch niet bij haar past.

slechte motivatie: ja, er moet toch geld op de plank komen dus ik ben blij met elk baantje totdat ik iets beters vind.
Nu snap ik best dat er geld verdiend moet worden, maar ik heb niets aan iemand die niet gemotiveerd is voor het werk zelf. Daar gaan wij (collega's) alleen maar last van krijgen.

Ik heb ook liever iemand die ervaring heeft met werk onder niveau. Zo iemand kan dan met overtuiging vertellen waarom het voor haar werkt.

Poezie

Poezie

01-02-2011 om 09:12 Topicstarter

Motivatie

In mijn geval is het zo dat ik nooit op HBO niveau heb gewerkt. Ik heb alleen mijn diploma op dat niveau.
Zelf zou ik nooit mijn kinderen gebruiken als motivatie voor een bepaald soort baan, ik kan me zelfs voorstellen dat dat voor de meeste p&o-ers over kan komen als iemand die wel érg veel met haar kinderen bezig is.
Ik wil een baan om lekker bezig te zijn met werkzaamheden die ik prettig vind om te doen. Daarnaast, als die werkzaamheden (te) eenvoudig zijn voor mijn niveau en ik vind de werksfeer heel fijn kan ik dat héél lang volhouden.
Tijdens mijn studententijd heb ik veel in de schoonmaak gewerkt. Het is dat dat fysiek heel erg zwaar is (en financieel onmogelijk), anders had ik dat zó weer gedaan. Over het algemeen is de sfeer binnen zo'n team hardstikke leuk! Ik heb hiervoor best relatief interessante banen gehad, maar als de sfeer beneden het vriespunt is trek ik dat niet. Ik wil dus best veel aanpakken, alleen lijkt dat niet echt door te dringen tot de werkgevers.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

01-02-2011 om 12:04 Topicstarter

Beemer

"Ik weet niet hoe je brieven er uit zien maar van wat je hier vertelt, krijg ik de indruk dat je jezelf presenteert als een alleskunner die eigenlijk bereid is om overal te werken en alles aan te pakken als je het maar gezellig hebt op je werk."
Toch niet, ik probeer om wat zij te bieden hebben en vragen van een sollicitant eruit te filteren, en dat in de brief zo goed mogelijk op mezelf te betrekken.
Het is ook niet dat ik nooit ben uitgenodigd op mijn sollicitaties (integendeel) maar het is de laatste 4/5 maanden wel ontzettend stil.
Uiteraard lees ik hier graag suggesties voor "de" brief. (En die zal ik ook zeker ter harte nemen) Maar ik ga hier (i.v.m. herkenning) geen vacatures en sollicitatiebrieven neerzetten.

Gr. Poezie.

Poezie

Poezie

01-02-2011 om 19:12 Topicstarter

Dank je beemer

Het is inderdaad de frustratie die hier hoogtij viert
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat ik geen (fatsoenlijke) baan zou kunnen vinden. Wat ik wel steeds voor ogen hou (anders verlies ik echt de moed) is het feit dat dit een vreselijke tijd is om te solliciteren. En dat ik de enige niet ben. Ik hoorde laatst van mijn moeder een verhaal over iemand die de moed was verloren. De dag nadat hij zelfmoord pleegde viel er een brief in de brievenbus met daarin het nieuws dat hij was aangenomen bij een bedrijf.....

Gr. Poezie.

NaShA

NaShA

01-02-2011 om 20:37

Het is moeilijk nu

dat is gewoon zo...in de oudercommissie van de opvang van de kinderen, 1 is zelf per november ofzo al zonder werk, gaat de opvang nu ook maar stoppen, kan niks vinden. Van een andere, haar man is al een half jaar werkloos, kan ook niks vinden. Andere moeder, gaat waarschijnlijk 2e helft van dit jaar haar baan kwijt raken. bij school hoorde ik ook al diverse vaders mopperen, weinig vacatures....

Ikzelf ga er zo weer een paar in elkaar draaien....1 mazzel is dat ik nog wel werk heb...

Sterkte Poezie, de moed niet opgeven he?

Poezie

Poezie

02-02-2011 om 17:26 Topicstarter

Gaaaaaahhhhhhh!

Heb halsoverkop een motivatie moeten schrijven, een werkgever die via een uitzendbureau iemand zoekt vroeg daarnaar.......
Ben echt helemaal zenuwachtig, geen idee of ik het goed heb gedaan. Ik zie wel....

Gr. Poezie.

Even anders

Even anders

03-02-2011 om 17:16

Poezie

Een tijdje geleden (een maandje ofzo) postte ik hier een berichtje dat ik het somber inzag qua werk. In mijn sector werd zwaar bezuinigd. Financieel maakte ik mij geen zorgen, op zich zou ik me wel een half jaar thuis kunnen vermaken maar er waren zo weinig vacatures etc dat ik er helemaal simpel van werd. Een week later had ik keuze uit twee banen! Eén via een vacature in de krant en één via mijn netwerk. Geef de moed dus niet op!
Ik heb trouwens op een functie gesolliciteerd van 32-36 uur, ik ga hem nu in 30 uur doen waarvan 8 uur thuis en na een jaar kan ik ook nog ouderschapsverlof opnemen.

Heb je al een mail naar al je vrienden etc eruit gedaan (beetje formeel opstellen) waarin je aangeeft wat voor een soort baan je zoekt. Een vriendin heeft zo een job voor 3 maanden opgeduikelt (vriend had hem doorgemaild naar een bedrijf waar hij zaken mee deed) en heeft nu een verlenging van een jaar.

Heel veel succes!

Poezie

Poezie

04-02-2011 om 11:51 Topicstarter

Net telefoontje gekregen.....

En ik mag op gesprek!!!!!!! Jajajajajajajajajaaaaahhhhhh!!!!!
Het uitzendbureau vond mijn motivatie heel goed geschreven, en het betreffende bedrijf heeft uit een heleboel cv's en motivatiebrieven alleen de mijne uitgekozen!
Gelukkig heb ik het hele weekend om me erop voor te bereiden, dit wil ik natuurlijk wel goed doen.

Gr. Poezie.
P.s.: Even anders, bedankt voor je berichtje. Iedereen in mijn omgeving weet al wat ik zoek. Echter is het zo dat ik zelf (en één van de uitzendbureau's) met de meeste vacatures op de proppen kom. Daar ligt het ook niet aan, aan een gebrek aan vacatures. Maar het uitgenodigd worden...

Guinevere

Guinevere

04-02-2011 om 12:58

Mooi

Dat is mooi en hoopgevend! Zet 'm op!

Vic

Vic

04-02-2011 om 13:40

Mooi

Succes volgende week!

Massi Nissa

Massi Nissa

04-02-2011 om 13:41

Go poezie!

Ik duim ook voor je. Mijn man heeft werk, maar wil graag iets anders en ook hij loopt telkens tegen dezelfde muur op. Het is gewoon erg moeilijk nu. Heel veel succes.
Groetjes
Massi

NaShA

NaShA

04-02-2011 om 14:24

Spannend!

ik heb net 3 brieven de deur uit, wie weet wat er van komt!

Succes Poezie!

Asa Torell

Asa Torell

04-02-2011 om 20:47

Ha poezie

Fijn weer eens goed nieuws, ik duim voor je!

Poezie

Poezie

06-02-2011 om 10:10 Topicstarter

Nasha en vic en engels

Dat is waar ook, jullie zijn ook aan het solliciteren. Heeft één van jullie al een terugkoppeling gehad?
Ik heb nog een vraag (aan iedereen): ze zoeken iemand die het Engels "goed" beheerst. Zelf heb ik dat opgevat als "gewoon omgangs-engels moet goed zijn". Maar nu begin ik toch wel te twijfelen, verwachten ze niet meer daarvan? Eerlijk gezegd zou ik dat voor een secretaresse functie niet verwachten, tenzij ze specifiek in de vacature om een "native-speaker" vragen.
Brrrr, ben echt zenuwachtig nu .

Gr. Poezie.

NaShA

NaShA

06-02-2011 om 14:30

Alleen ontvangstbevestiging

meer niet...

Goed Engels is voor mij gewoon dat je je weet te redden, dat je het verstaat enz. Niet dat je perfect Engels moet kunnen....

Inge M

Inge M

06-02-2011 om 19:10

Engels en vakjargon

Ik zou gewoon zeggen dat je goed Engels spreekt maar dat je wel even zult moeten wennen aan het vakjargon.
In elk vak zitten weer woorden waar je niet mee bekend bent.
Zelf los ik dat op met het lezen van een Engels boek of artikel of het vak.
Dat kun jij natuurlijk ook aangeven.

dc

dc

07-02-2011 om 08:30

Poezie

Inderdaad, goed is gewoon goed in de omgang hoor, niet perfect.

Ik vind het altijd grappig in Frankrijk, dan zetten ze op hun cv dat ze erg goed engels spreken, en dan komt er echt 3e klas middelbare schoolniveau uit... Ik ben daar maar begonnen op mijn cv te zetten dat ik tweetalig was, om aan te tonen dat mijn niveau echt wat hoger lag dan het gemiddelde

Dat haal ik er hier in engeland maar weer uit!

Asa Torell

Asa Torell

07-02-2011 om 21:52

Zo zou ik het ook interpreteren

zoals jij doet Poezie. Gewoon goed genoeg om in een internationale omgeving te kunnen functioneren. Ikzelf werk met veel buitenlandse collega's en spreek en schrijf vooral engels op het werk. Op mijn cv omschrijf ik dat als 'vloeiend spreken en schrijven van engels'. Als ik native speaker was zou ik dat echt wel apart vermelden, dus dat zou ik andersom ook verwachten van vacatures.
Bij ons op het werk worden trouwens ook cursussen engelse spreek- en schrijfvaardigheid gegeven dus zelfs als ze toch een hoger nivo willen, is dat misschien ook nog een mogelijkheid.
Ik ben benieuwd of je inmiddels op gesprek was trouwens! Zonee, nogmaals veel succes!

NaShA

NaShA

07-02-2011 om 22:02

Brief 4

is net de "deur" uit....Wel 8 uur minder, maar wel op een pz afdeling, eigenlijk echt wat voor mij wat ik echt wil (p&o medewerker). Hoe ik dat met de uren ga oplossen zien we dan wel weer als ik aangenomen ben...

Vandaag alleen maar meer berichten over wat het UWV te wachten staat en ik ga er niet meer op wachten....

Poezie

Poezie

08-02-2011 om 09:27 Topicstarter

Ben op gesprek geweest

En dat was een superleuk gesprek! Zelf zie ik het helemaal zitten, maar er zijn uiteraard nog meer sollicitanten. Als het goed is hoor ik begin komende week meer.
Zat ik me van tevoren druk te maken over mijn Engels, hebben we het daar helemaal niet over gehad!
Goh Nasha, spannend hoor allemaal.

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.