Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Ben ik nou onredelijk? [levering en retour van bestelde artikelen]

Een tijdje geleden heb ik via een website 3 planken gekocht. Die hoorden bij een speciaal kastsysteem maar waren precies de goede lengte (1m bij 40cm) en kleur die wij nodig hadden. Het bedrijf belde me nog om te vragen of ik die planken zeker wilde omdat we dus niet dat kast systeem hebben.

Eindelijk kwamen de planken deze week. En wat wil je? Ze passen niet. Waarom niet? Ze zijn slechts 96cm ipv 1m. Mijn man is toen maar naar een doe-het-zelf zaak gereden en heeft iets op maat laten zagen.

Vandaag heb ik het bedrijf opgebeld om te zeggen dat ik ze terug wil sturen en mijn geld terug wil hebben maar het bedrijf vind dat het mijn schuld is. Ze hadden me verteld dat die planken bij dat systeem pasten en ik heb ze toch gekocht. Mijn argument is dat wij precies die maat die zij adverteerden nodig hadden, en als het ook daadwerkelijk die maat geweest was dan was er niets aan de hand.

Ik wacht nu nog op een antwoord van ze, maar vroeg me af wat anderen hier nou van vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mmmm

Had je echt niet kunnen weten dat de planken iets korter waren ? Ook niet in "the small print" ? Ik ken zo'n systeem, inclusief de "staanders" is de kast 1 meter breed, maar de planken zijn iets korter. Ze noemen de planken dan 1 meter, om aan te geven dat ze bij die kast breedte horen.

Katrien

Katrien

08-08-2011 om 20:46

Het is mogelijk

dat de combinatie van dat kastsysteem met die planken zorgt voor een legplank van 1m breed.

Wij hebben bijvoorbeeld een rek waarbij je 2 steunen hebt (de zijkanten) en planken. Als je de planken in de steunen "hangt", dan heb je een totale breedte van 90 cm. Maar de plank zelf is geen 90cm breed, maar slechts 86 of 87 cm. Het balkje van de zijsteun verbreedt de plank.

(is dit een beetje duidelijk? is moeilijk uit te leggen)

Misschien is dat hier ook mogelijk?

Katrien

Rosase

Rosase

08-08-2011 om 22:43

Maar dan nog

Zou ik het wel netjes vinden als ze je de mogelijkheid zouden geven om de planken op eigen kosten terug te sturen. Ik neem tenminste aan dat ze ze nog kunnen verkopen aan een ander omdat ze ongeschonden etc. zijn?

Wie er nu daadwerkelijk fout zat vind ik een beetje moeilijk te bepalen, vind het eigenlijk een grensgeval.
Hun informatie is niet helemaal correct en jij had wellicht wat meer kunnen doorvragen.
Daarom lijkt het mij redelijk dat beide partijen wat water bij de wijn doen. Zij nemen de planken terug en jij betaalt de verzendkosten. Maar goed, dat kan ik wel vinden maar het natuurlijk maar de vraag of zij daar ook zo over denken.

Poppy

Poppy

08-08-2011 om 22:57 Topicstarter

Nee

Wij hadden allebei echt geen idee dat de plank korter zou zijn, naief misschien? Ik snap nu inderdaad dat het hele systeem dus 1m breed is, maar dan vind ik nog dat ze die plank niet als 1m hadden moeten adverteren want dat is hij niet, ook niet in het juiste systeem.

Afwachten maar dus.

Katrien

Katrien

09-08-2011 om 00:44

Maar hoe stond het dan geadverteerd?

Stonden die planken echt apart met hun maatvermelding? Ik heb eigenlijk nog nooit ergens gezien dat planken (of laden of wat dan ook) die bij een bepaald kastsysteem horen, echt apart worden geadverteerd met de exacte afmeting erbij.

Ik denk dat je misschien wat naïef was of niet goed hebt nagedacht. Ze hebben jullie ook nog speciaal gebeld om te verwittigen dat die planken in een bepaald kastsysteem passen en dat jullie dat niet hebben. Jullie hebben toen toch gezegd dat jullie die planken echt willen hebben. Ik kan me voorstellen dat ze nu niet geneigd zijn om ze toch maar terug te nemen, nadat ze jullie verwittigd hadden.

Maar goed, misschien kunnen jullie nog iets regelen.

Katrien

Poppy

Poppy

09-08-2011 om 09:26 Topicstarter

De maat stond dus bij de planken: 1000mm bij 400mm, en ja ik heb aangenomen dat ze daadwerkelijk die maat waren. Nogmaals, als die plank de geadverteerde maat was geweest dan was er niets aan de hand geweest, of het nou bij een speciaal systeem hoort of niet.

Toen ze belden heb ik nog gezegd dat wij precies die maat wilden hebben. Die site koopt ze trouwens elders in dus wist zelf ook niet dat de planken zelf korter waren. Beetje onhandig allemaal maar ik vind nog wel dat ze mij iets hebben verkocht met verkeerde details.

Koop op afstand

Zijn het standaardplanken (daarmeee bedoel ik: niet speciaal voor jullie gemaakt)? In dat geval gelden de regels voor kopen op afstand. Je hebt 7 dagen de tijd om zonder opgaaf van reden de producten terug te sturen. Verzendkosten voor terugsturen zijn voor jouw rekening, de rest (ook verzendkosten heen) moet je terugkrijgen. Discussie over wiens fout is dus niet nodig.
Zie bv: http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand
ALs je lid bent van de Consumentenbond kunnen zij je ook advies (en voorbeeldbrieven) geven.

Emel

Volgens mij woont Petal niet in Nederland :o)
Over het algemeen vind ik dat men in de Uk veel gemakkelijker is met retourneren dan in NL ( 28 dagen is gewoon, zelfs zonder bonnetje), maar in dit geval dus niet omdat ze niet rechtstreeks van de leverancier komen ?

Poppy

Poppy

09-08-2011 om 20:35 Topicstarter

Yep

Sorry, ik woon in Engeland. Het ging me niet zo om het wettelijke, vandaar dat ik dat er niet bij vermeld had.

Ik heb gister trouwens over andere dingen ook gebeld en dat ging zo soepel, oa een kapotte tuinstoel en zonder bewijs dat hij echt kapot was of moeten terugsturen stond er vandaag al een nieuwe voor de deur. Dat is nog eens service.

Nog niets gehoord, ik wacht deze week af en bel dan zelf nog maar eens. Het gaat toch om een bedrag van 45 pond incl verzendkosten dus het is niet niets maar gelukkig ook niet heel veel.

Ah, dat had ik niet door... Maar voor zover ik weet gelden deze regels voor de gehele EU, dus ook in Groot Brittanië.

Poppy

Poppy

16-08-2011 om 14:08 Topicstarter

Afloop

Niets meer te horen gekregen dus vandaag maar weer gebeld. Ben net teruggebeld en de leverancier komt de planken ophalen en wij krijgen ons geld terug minus 5 pond.

Gelukkig netjes opgelost dus.

Asa Torell

Asa Torell

17-08-2011 om 10:06

Ha fijn

Toch een schappelijk bedrijf dus, en zo heb je ook zin om er nog eens wat aan te schaffen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.