Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Minet

Minet

18-11-2009 om 19:22

Ben jij een klokkenluider?

Tot mijn verbazing las ik vandaag ik de nieuwsbrief van de politie de onderstaande oproep. Ben wel heel benieuwd naar jullie reaktie!

Meld ongebruikelijk bezit!

Iedereen kent ze wel; types waarvan u vermoedt dat ze die dure auto, die snelle scooter of dat mooie huis nooit op een eerlijke manier verdiend kunnen hebben. Mensen die, voor zover u weet, geen (vast) inkomen hebben maar toch altijd in de duurste (merk)kleding lopen, wel die grote televisie kunnen aanschaffen en net iets vaker op vakantie gaan dan u en andere, hardwerkende burgers. “Waar doen zij het toch allemaal van?”

Niet rechtvaardig
Politie IJsselland richt zich met het project Ongebruikelijk Bezit op personen met onverklaarbaar vermogen. Het tast namelijk het rechtvaardigheidsgevoel van ons allemaal aan. Daarnaast heeft een aanlokkende werking naar de jeugd om de criminaliteit in te gaan. Waarom een eerlijke baan zoeken als je je geld ook makkelijk kunt verdienen met bijvoorbeeld de handel in drugs of andere illegale praktijken?

Melden
Heeft u informatie over personen waarvan u vermoedt dat ze hun bezittingen niet op een eerlijke wijze hebben verdiend? Mensen die bijvoorbeeld een uitkering ontvangen en daarnaast geld verdienen met andere (illegale) praktijken? Meld dit dan! Neem contact op met Politie IJsselland via 0900-8844 of stuur een mail.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

18-11-2009 om 19:31

Klokkenluider = klikspaan

Het woord klokkenluider is in dit geval niet helemaal juist gekozen, een klokkenluider heeft nl. altijd belang in de zaak, en dat is in deze natuurlijk niet zo.

Sancy

Sancy

18-11-2009 om 19:36

Welnee

Dit is geen klokkenluiden. Dit is een pseudo-hippe 'do-good' term verbinden aan iets dat eigenlijk een verlengde van Meld Misdaad Anoniem is.
Een klokkenluider riskeert in mijn ogen altijd een geïnvesteerd belang door aan de bel te trekken. Dat vind ik van een andere orde dan waartoe hier wordt opgeroepen.

Sancy

Sancy

18-11-2009 om 19:46

Nabrander

Sorry Minet, ik dacht in eerste instantie dat de politie die term "klokkenluider" erop geplakt had, maar nu begrijp ik dat jij even een korte maar krachtige term had genomen voor de titel Klikspaan dekt de lading dan beter inderdaad.

Raar

Maar als iemand naar mijn idee veel geld uitgeeft en ik dat zou melden, dan is er toch nog helemaal geen vermoeden van criminaliteit. Wat gaat de politie dan met zo'n melding doen? Mogen ze op basis van zo'n melding iemand financiëel gaan doorlichten? Ik vraag me af of de wet dat toestaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2009 om 02:44

Ik zie dit totaal niet als mijn taak

net zo min als dat ik het mijn plicht vind om het te melden als er een extra tandenborstel in de badkamer van een 'alleenstaande' bijstandsmoeder staat. Nog even zeg!

Ik mag wel oppassen met jullie

Met al mijn vakanties :p-)

even zo

even zo

19-11-2009 om 18:16

En wietplantage dan?

hier in de buurt (zeer nette kinderbuurt van een dorp) zat een wiethuis. Ik woon er net. Ik heb me werkelijk verbaasd dat de hele buurt zei: tja ach....we hadden er geen last van!
Zou je dit wel of niet melden?
Ik had het wel gedaan namelijk. Als we overal onze ogen voor dichtknijpen....en allemaal maar zeuren dat de maatsch aso wordt. Ja zo gaat dat dan dus....
Echter het moet wel echt meer zijn dan een vermoeden, mijn vermoeden moet wel echt 90% zeker zijn....

Nee

De politie en overheid hebben al genoeg opsporingsmiddelen, als ze het daar niet mee redden hebben ze pech.

Ik ben niet erg voor zo een kliknatie. Voor je het weet durf je niets meer te doen omdat je buren kunnen klikken. Voor je het weet vertrouw je niemand meer.

Voor je het weet krijg je Oost-Duitse Stasi praktijken in Nederland. Dus nee ik doe er niet aan mee.

Tegelijkertijd als één of andere malloot op de snelweg mij en mijn gezin in gevaar brengt door zijn idiote rijgedrag ... bel ik direct de KLPD. toch een beetje klikken dus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.