Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

wanhoop

wanhoop

20-05-2011 om 13:44

Beslag op roerende zaken

vanmiddag is hier een gerechtsdeurwaarder aan de deur geweest, ik was niet thuis op dat moment.Er lag een naar papier op de deurmat: beslag roerende zaken. Ik heb tot maandag 12.30 de tijd om 4.269,20 te betalen en anders wordt er beslag gelegd. Ik heb al gebeld, ik heb dat geld niet. Ik had een betalingsregeling maar door ziekte was ik niet in staat die te voldoen. Gisteren heb ik wel weer een bedrag overgemaakt van 250 maar daar hadden ze geen boodschap aan ik zie het nu even helemaal niet meer zitten en weet ook niet wat te doen. Is het zo dat ze meteen al mijn spullen zullen meenemen? er staat dat er beslag wordt gelegd op de volledige inboedel. Ik ken ook niemand die mij dat bedrag kan lenen. Ik zie het dus echt even niet zitten en ben dus bang dat ik maandagavond niks meer heb(((

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

20-05-2011 om 14:28

Rechtbank

Volgens mij mag er alleen beslag gelegd worden als er een rechterlijke uitspraak is geweest. Ben je nooit opgeroepen voor een zitting?

Heb je een inkomen?

Wanhoop, heb je een inkomen, zoals loon of uitkering? En zo ja, ligt daar dan ook al beslag op?

Als je een inkomen hebt en daar ligt geen beslag op dan zou ik de deurwaarder vragen om loon- of uitkeringsbeslag te leggen en het beslag op je roerende zaken op te heffen. Moet je eerst vragen of ze accoord gaan, en als je dat op schrift hebt pas zeggen waar je werkt/uitkering krijgt.

Grote kans dat de deurwaarder wel oren heeft naar zo'n afspraak, want verkoop van inboedel levert weinig op, een loonbeslag kost minder moeite en geeft beter resultaat.

Als jijzelf geen inkomen hebt maar je partner wel (als je die hebt) en je bent niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dan zou je ook nog, als dat financieel haalbaar is, een deal kunnen proberen te maken wsaarbij de deurwaarder rechtstreeks van dat inkomen incasseert. Een soort pseudo-loonbeslag.

Vic, ik ga er zonder meer vanuit dat er al een vonnis ligt eigenlijk. Als dat een verstekvonnis is kan er misschien nog beroep worden aangetekend trouwens, wanhoop, maar daar zou ik even voor naar het juridisch loket bellen. En dat moet je ook alleen maar doen als het zin heeft.

Laatste tip: bel de schuldhulpverlening met vragen, misschien hebben zij nog goede tips of kunnen ze nog hulp bieden.

Sterkte ermee

Temet

Belasting, kvk

..dat soort schuldeisers heeft geen vonnis nodig.
Dus dat zou ook nog kunnen.

Verder helaas geen tips, je zit nu echt in het allerlaatste stukje. Volgens de wet moet er een aantal dingen van je inboedel blijven staan zoals een bed en een stoel. Maar de rest mogen ze idd meenemen.

Sascha2

Sascha2

20-05-2011 om 21:18

Conservatoir?

Is het een conservatoir beslag? Daarvoor kan vrij simpel een verlof worden verkregen van de rechtbank, ook zonder jou daarin op voorhand te kennen. Er zal dan wel binnen korte termijn (vaak twee weken) aan jou een dagvaarding betekend moeten worden. En daarmee lopen de kosten nog meer op. Ik zou dus zeker asap contact met de deurwaarder opnemen en richting loonbeslag praten, indien mogelijk. Mocht het gaan om een executoriaal beslag, dan is dat een beslag uit hoofde van een vonnis. Daar is een gerechtelijke procedure aan vooraf gegaan. Mocht je daar niets van weten dan is het wrs een verstekvonnis. Om een dergelijk vonnis te kunnen executeren dient het vonnis aan jou in persoon (dus niet in de brievenbus maar echt in persoon) te worden betekend. Mocht dat niet gebeurd zijn dan kan er vlgs mij geen uitvoering aan het beslag worden gegeven. Overigens kun je eventueel tegen een verstekvonnis in verzet komen. De termijn is vier weken nadat je bekend bent geworden met de inhoud van het vonnis.
Veel sterkte, wat een ellende he

wanhoop

wanhoop

22-05-2011 om 07:23

Lavg

daar gaat het om, een schuld bij Menzis..maar omdat er al een poosje beslag ligt op het loon van mijn man en de zorgtoeslag wordt ingehouden dacht ik dat het wel 'geregeld' was maar niet dus ((( ik heb een smeekmailtje gestuurd naar het e-mailadres wat op de brief stond en morgenvroeg meteen nog maar eens bellen, we hebben tot 12.30 de tijd om te betalen en dat lukt ons nooit:-s

Wanhoop

Als de zorgtoeslag wordt ingehouden neem ik aan dat je ook een schuld hebt bij de belastingdienst. En ik weet niet wie er beslag op het loon van je man heeft gelegd, is dat ook Menzis of is dat weer een andere schuldeiser?

Als je die deurwaarder gebeld hebt meteen daarna de schuldhulpverlening bellen, het is wel laat maar misschien kunnen die nog iets betekenen.

Heel veel sterkte

Temet

Primavera

Primavera

23-05-2011 om 00:38

Beslag wil niet altijd zeggen dat ze de spullen meenemen

Als er beslag op ontroerend goed wordt gelegd wil dat niet automatisch zeggen dat ze de spullen gelijk meenemen, alleen dat ze officieel niet meer van jou zijn. Vaak geeft een deurwaarder dan een termijn aan waarin je de spullen ahw terug kan kopen voordat ze ze werkelijk meenemen om te verkopen voor het verschuldigde bedrag. Dat laatste brengt namelijk zelden de gehele schuld op, terwijl de debiteur soms op een één of andere manier wel mogelijkheden ziet om aan geld te komen.
Het is dus heel goed mogelijk dat je eigenlijk wat langer de tijd hebt dan tot maandag om te voorkomen dat je spullen worden weggehaald.
Als de deurwaarder meent dat er risico is dat de spullen waarop beslag gelegd is toch stiekem ontvreemd of verkocht zullen worden (bijv. omdat de debiteur dit al eerder heeft gedaan) zal hij ze wel gelijk meenemen. Het is jammer dat je genoodzaakt bent geweest om de betalingsregeling die je had niet na te komen, want op deze manier zullen ze niet snel vertrouwen hebben in een nieuwe betalingsregeling. Heel zuur, maar de redenering is vaak als ze één keer de regeling verzaak laten gaan (maakt niet uit met wat voor een reden) dan is de kans groot dat ze een tweede keer verzaak zullen laten gaan. Ik raad je ook aan om naar schuldhulpverlening te bellen.
Heel veel sterkte gewenst
Primavera

Primavera

Primavera

23-05-2011 om 00:57

Hoeveel schulden heb je?

Als je alleen een schuld bij Menzis hebt kan het zijn dat jullie beslagvrije voet door bepaalde constructies te laag is vastgesteld of omzeilt wordt. Het is namelijk gek dat je en loonbeslag hebt en zorgtoeslag ingehouden wordt en kennelijk nog een aparte betalingsregeling hebt.
Kijk even op:
www.schuldinfo.nl/inboedelbeslag
www.schuldinfo.nl/beslagcombinaties
www.schuldinfo.nl/beslagvrijevoet

wanhoop

wanhoop

23-05-2011 om 08:59

De zorgtoeslag klopt. Nog 1 keer wordt ie ingehouden en dan zijn we daarvan af ( was klein bedrag)

Verder idd alleen van Menzis, ik heb gisteren een mailtje naar de site gestuurd die op het papier vermeld stond en misschien dat dat nog wat uithaalt, ik weet het verder ook niet. Ik heb daarin ook vermeld dat de sleutel van de voordeur gewoon te verkrijgen is, ik heb liever niet dat de timmerman de boel moet vernielen. Ze hebben dus onze volledige medewerking. Ik kan alleen maar hopen dat ik vanmiddag na mijn werk niet in een leeg huis kom. Ik hoop ook dat onze dieren er nog gewoon zullen zijn..ik ga ze niet ergens heenbrengen, wat een schaamte zeg, wat moet ik zeggen?

Hopelijk blijven onze spullen staan en gaan ze alsnog akkoord met mijn voorgestelde betalingsregeling maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in heb het hele weekend bijna niet geslapen, ben bang

mirabella

mirabella

23-05-2011 om 09:28

Wanhoop

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen vandaag.

Dat is raar!

Begrijp ik nou goed dat voor dezelfde schuld bij Menzis zowel loonbeslag wordt gelegd als beslag op je inboedel? Door dezelfde deurwaarder? Dat vind ik raar en onfatsoenlijk, eerlijk gezegd. Door een loonbeslag komt dat geld uiteindelijk wel binnen bij die deurwaarder, ik zie niet in waarom je dan extra gepest moet worden met een beslag op je spullen.
Misschien een idee om je via het Juridisch Loket naar een advocaat te laten doorverwijzen om te zien of er aan dat tweede beslag wat te doen valt, want dat dient zou ik denken nauwelijks een redelijk doel.

Sterkte ermee

Temet

wanhoop

wanhoop

23-05-2011 om 13:28

Ja idd

door dezelfde deurwaarder, ook door LAVG, om het bedrag dat nog openstaat maar dus ook van het loon van mijn man wordt ingehouden. Ik heb vanmorgen voordat ik aan het werk moest een mailtje gestuurd maar ik heb nog niks teruggekregen en kan nu ook niet bellen dus ik moet echt maar afwachten, ik ben er misselijk van. Er hangt een briefje aan de deur dat de sleutel te vinden is dus ik hoop dat ze niet onze voordeur gaan vernielen ofzo, wat een schaamte voor de buren.
Ik zie wel

liora

liora

23-05-2011 om 15:12

Jezus pelle

Wat een zinloos berichtje!

wanhoop

wanhoop

23-05-2011 om 21:29

Tja

Pelle,ik snap je berichtje wel haha maar het briefje was niet te zien vanaf de stoep, je moest echt pal voor de deur staan, we hebben een bosje naast onze voordeur en daar zat het briefje achter ( op de deurpost )

er is trouwens niemand geweest, ik snap er niks meer van..ik heb ook geen reactie op mijn mailtje gehad dus weet eigenlijk helemaal niet waar we nu aan toe zijn en dat vind ik behoorlijk frustrerend. Gaan ze nu alsnog akkoord met de voorgestelde (nieuwe en hogere) betaalvoorstel of komt er één dezer dagen iemand??

Werkgever

Werkgever

23-05-2011 om 22:16

Wanhoop

Hoi Wanhoop, waarom kun je ze niet bellen? Op de papieren van LAVG staat toch gewoon een telefoonnummer?
Ik heb ook een personeelslid in dezelfde situatie als jij (hoop niet dat jij dat bent...).
Zorgtoeslag zullen ze beslag opgelegd hebben bij de belastingdienst. Logisch dat je geen zorgtoeslag krijgt als je geen zorgverzekering betaalt. Betaal je nu al wel weer of loopt je schuld nog op? Heeft je man wel voldoende inkomen gehad zodat zijn werkgever kon afdragen aan LAVG?
Als hij geen inkomen heeft, hebben ze niets aan het beslag en moeten ze toch aan hun geld komen.
Dus niet afwachten totdat ze komen maar bellen morgen!
Direct om 8 uur gaan bellen, net zo lang totdat je iemand aan de telefoon hebt die je verteld wat er nu aan de hand is en waarom ze beslag op je inboedel willen leggen.
Je gaat toch niet lijdzaam wachten totdat ze al je spullen ophalen!
Sorry dat ik misschien wat heftig overkom, maar je hebt nu geen tijd meer om lekker af te wachten.
Succes en we horen morgen wel weer van je, toch?

wanhoop

wanhoop

23-05-2011 om 22:54

Werkgever

Ja, er staat idd een telefoonnummer op, ik heb vrijdag ook gebeld maar de meneer die ik aan de lijn had deed verder geen mededelingen, er moest gewoon betaald worden en anders kwamen ze langs. Van een hernieuwde betalingsregeling wilde hij ook niks weten. Ik ben overdag ook aan het werk en bellen dat wordt gewoon heel moeilijk, we hebben het hartstikke druk en ik kan er niet even tussenuit, we houden zelfs gewoon pauze op de werkvloer ( ik werk op een reclamebureau).

Mijn man krijgt voldoende loon idd om daarvan geld in te houden, de zorgpremie wordt verder elke maand netjes weer betaald.

Ik snap je reactie echt wel hoor en ik wil ook niet lijdzaam wachten totdat ze komen maar zie nu even geen kans om te bellen, ik weet dat dat raar klinkt maar wil niet dat mijn collega's iets meekrijgen..ik ga het wel proberen hoor, desnoods op de wc

ik heb wel een beetje zitten vissen hoe het precies in zn werk gaat, dat beslag leggen. Een kennis van ons kent iemand waarbij ze vorig jaar beslag hebben gelegd op de inboedel en dat zou vorige maand verkocht worden.Een dag van tevoren hoorden ze echter dat het voorlopig niet doorgaat..ik vind het allemaal steeds vreemder worden, ook omdat er al een deel van het loon wordt ingehouden. Morgen zal ik idd proberen te bellen maar goed, dat ligt eraan hoeveel mensen er steeds om me heen zijn..

Ooievaar

Ooievaar

24-05-2011 om 07:33

Verdere mogelijkheden

-Kan je man dan misschien bellen?
- Kan je op je werk een dag er tussen uit nemen zonder prijs te geven waar het om gaat?
-Sommige juridische loketten zijn in de avond open

Werkgever

Werkgever

24-05-2011 om 09:29

Wanhoop

Dan geef je op je werk aan dat je een privegesprek moet voeren. Er zal vast een kamertje zijn waar je je even terug kunt trekken.
En soms is het beter om te vertellen wat er aan de hand is, zeker aan je leidinggevende.
Je moet van LAVG nu gewoon horen waarom ze niet voldoende hebben aan het loonbeslag. Informeer maar eens of het wel binnenkomt, maakt de werkgever van je man het wel over naar hen?
Je kunt nu niet afwachten want dan kom je steeds dieper in de shit te zitten...
En al die stress is ook zeker niet goed voor jou

Wanhoop

Pas op met het aanbieden van een nieuwe, hogere, betalingsregeling als je niet heel zeker weet dat je daaraan kan voldoen. Maar dat terzijde.

Ik blijf het raar en onfatsoenlijk vinden dat beslag op de inboedel is gelegd als er ook al een loonbeslag loopt. Ik heb nu geen tijd om het voor je op te zoeken, maar er geldt een soort klachtenregeling voor deurwaarders, en ik zou dat toch eens proberen van internet te vissen en te kijken of je daar niet wat mee kan. En nogmaals: JUridisch Loket, en vraag een doorverwijzing naar een advocaat voor een kort advies/korte werkzaamheden hierover. De opbrengst van het beslag op je boedel staan mi in geen verhouding tot de narigheid die het jou oplevert, en zeker nu er al loonbeslag ligt zie ik van deze afstand (makkelijk praten natuurlijk) geen redelijk belang voor dat tweede beslag.

Sterkte ermee

Temet

hoop!

hoop!

24-05-2011 om 13:39

Pfff

na een mailtje van LAVG heb ik de drie eerste letters van mijn naam maar weggelaten, ze gaan akkoord met de betalingsregeling ( ik heb net de tweede keer overgemaakt). Ik heb gevraagd of ze het loonbeslag dan willen opheffen maar dat willen ze niet doen ( maar goed, ben al superhappy met het feit dat ze geen beslag gaan leggen) dit betekent natuurlijl wel dat we er ook veel eerder vanaf zullen zijn. Pf jullie kunnen je niet voorstellen hoe ontzettend opgelucht ik ben! Afgelopen vrijdag wilden ze nog niks van een betalingsregeling weten en nu gaan ze dan alsnog akkoord. Ik had gebeld met de vraag wanneer ze nou precies zouden komen, wij hebben 3 kinderen en ik wilde niet dat zij daarbij zouden zijn.Toen bleek dat ze mij al een mailtje hadden teruggestuurd, pfffff opluchting alom.

Bedankt voor alle reacties/adviezen!!

Sascha2

Sascha2

24-05-2011 om 15:42

Gelukkig maar

Fijn (wan)hoop dat het tij gekeerd lijkt. Voorlopig dus geen beslag op de inboedel. Ik ben het overigens met Temet eens. Uitvoering van verhaalsbeslag terwijl er al een loonbeslag actief is, daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Ook al speelt het nu even niet meer, je bent wel gewaarschuwd voor een volgende keer. Hou het juridische loket in je achterhoofd, wie weet heb je het nog eens nodig.
Sterkte, want ook al is het beslag nu van de baan, het zullen stressvolle tijden voor jullie zijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.