Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

juf

juf

10-03-2012 om 11:24

Betaalde en onbetaalde uren combineren , kan dat?

Ik ben juf op een basisschool en heb een aanstelling voor 1,5 dag. Volgend jaar kan ik maar 1 dag in de week voor de klas en heb ik iedere week nog een halve dag over. Die wordt dan voor van alles en nog wat ingezet. Dat zie ik niet zitten. Ik wil liever voor de groep en dan ook nog liever meer dan 1 dag. Ik zou best 2 dagen voor de klas willen en dan maar voor 1,5 dag uitbetaald krijgen. Dan zou ik dus elke week 2 of 3 uur onbetaald werken. Maar mag dat wel juridisch gezien? Kan iemand mij er meer over vertellen? Natuurlijk kan ik de vakbond ook vragen stellen, maar dat kan altijd nog.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom niet betaald?

Waarom zou je niet twee dagen voor de klas willen staan en twee dagen betaald krijgen?
Ik hoop dat je beseft wat je doet, als je gedeeltelijk onbetaald gaat werken. Ik heb nu ervaring met twee sectoren waar vrijwilligers sluipenderwijs, hand-over-hand de betaalde arbeid verdrongen hebben. Vooral vrouwen zetten zich in als vrijwilliger, hoeven niet na te denken voer het betalen van de huur etc, zijn blij dat hun leven enige zinnige inhoud heeft gekregen, maar voor mensen die van het werk moeten leven is het een ramp.

Tsjor

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-03-2012 om 13:15

Clusteren

Vraag of ze je uren kunnen clusteren. Dan werk je de ene week twee en de andere week een dag. Of cluster de uren rond de toetsperiodes zodat je collega's kunt helpen met toetsen, nakijken en invoeren. Denk alleen al aan het werk dat het met zich meebrengt om de avi's en de dmt's af te nemen. Of in groep 3, al die toetsen aan het eind van een kern. Of geef extra hulp aan potentiele uitvallers naar beneden of boven, hoef je niet uit te zoeken staat al beschreven in het groepsplan. Werk de website bij.
Schoolbelang gaat voor eigenbelang, het zal ongetwijfeld een reden hebben van het MT om het zo te doen. Er is altijd zo ontzettend veel werk, echt luxe dat voor dit soort dingen tijd is. En als je geen zin hebt dan maak je maar zin.

Rosa van der Zanden

Leuk werk

Op jouw school is een x-aantal lesuren dat ingevuld moet worden. Het budget/de formatie is dusdanig dat er voor jou nog maar 1 dag lesgeven is. Jij moet een halve dag klusjes doen, maar dat wil je niet. Jij wil 2 dagen lesgeven, 1 hele dag lesgeven in ruil voor een halve dag klusjes doen. Alle lesdagen zijn al ingevuld, ze kunnen niet een lesdag extra creeeren, het heeft geen zin om bijvoorbeeld 51 lesdagen te geven als er maar 50 lesdagen te vergeven zijn. Er zit ook niet een klas een hele dag zonder les/juf op school. Eigenlijk wil jij dus de lesdag van iemand anders overnemen. Dan zou die iemand anders de klusjes moeten gaan doen. Jij wil dus (in jouw ogen) leuk werk doen in ruil voor (in jouw ogen) niet leuk werk. Tja, als je daar iemand voor kan vinden die liever klusjes opknapt dan voor de klas staat.. Juridisch zal het vast wel kunnen, maar hoe het budgettair zit weet ik niet. De school kan niet een dag minder lesgeven op het budget zetten en hem toch laten uitvoeren. Misschien kan je dus wel werkzaamhedeninhoudelijk met iemand ruilen en het op papier zo laten als bedoeld.

skik

Tsjor

"Vooral vrouwen zetten zich in als vrijwilliger, hoeven niet na te denken voer het betalen van de huur etc, zijn blij dat hun leven enige zinnige inhoud heeft gekregen"

Oh bah, wat een denigrerende opmerking.

skik

Pijnlijk

Skik, de werkelijkheid vind ik nog pijnlijker. Er is overigens ook een bekend voorbeeld van een man: hij werkt parttime als direkteur van een bank en daarnaast is hij parttime onbetaald dominee.

Tsjor

Tsjor

Je kan ook gewoon zeggen dat je het pijnlijk vindt dat vrijwilligers betaalde banen verdrijven en dat daardoor mensen werkloos raken. Dan kan je je onthouden van uitspraken over de kwaliteit van leven van de vrijwilligers.

skik

Concurrentie

"Oh bah, wat een denigrerende opmerking."

Het is de concurrentie, niet het geslacht.

Een kennis van me zit in de feesten en partijen buisness. Hij heeft heel veel last van 16 jarige jochies die spotgoedkoop op feestjes komen mixen. Daar kan hij niet tegenop, hij moet een gezin onderhouden.

Waarom 300 euro voor iets neertellen

Wat jij beschrijft is gewoon marktwerking: als je geld wilt verdienen, moet je een product leveren waarvoor mensen willen betalen.

Maar dat hangt juist af van hoe je concurrentie is. Waarom 300 euro voor iets neertellen als het ook gratis geleverd kan worden?

Dan moet je al echt heel veel beter zijn, en voor het licht en geluid op buurtbarbeque/afstudeer feestje maakt een super kwaliteit eigenlijk niet heel veel uit.

Hij probeert nu in een iets 'hogere' sector zijn brood te verdienen, optredens in kroegen en straatfestivals. Het lukt, maar hij houdt niet over.

Rosase

Rosase

18-03-2012 om 21:40

Dusse henk

Daar is dan blijkbaar geen markt voor. Dat kun je die studentjes toch niet kwalijk nemen.

Niet iedereen kan dj Tiesto worden.

Geen idols figuur

Hij is licht en geluidman, geen dj. Geen matig getalenteerd en ijdel figuur dat van beroemdheid droomt. Hij runt gewoon een technisch bedrijf.

Als die studentjes er niet waren, was er wel een markt.

Dit bezwaar hoor je bijvoorbeeld ook als bezwaar bij het aan het werk zetten van bijstandstrekkers. Mooi dat die iets nuttigs doen, maar er zijn wel zorgen dat ze laagopgeleide mensen het brood uit de mond stoten.

Als bijstandsmensen gratis gaan schoffelen is er opeens ook 'geen markt' voor andere schoffelaars.

Moet je dan maar zeggen dat niet iedereen dj schoffelaar kan worden?

Hanne.

Hanne.

19-03-2012 om 14:11

Afschaffen dat vrijwilligerswerk

Henk, je hebt helemaal gelijk. Al dat vrijwilligerswerk moeten we ook gewoon afschaffen. Pure broodroof.

Bij deze beloof ik plechtig dat:

als de buurvrouw vraagt of ik een boodschap mee wil nemen ik haar zal verwijzen naar de thuiszorg

als mijn vriendin vraagt of de kinderen kunnen logeren omdat zij moet werken ik haar het telefoonnummer van de dichtstbijzijnde kinderopvang zal geven.

als school vrijwilligers vraagt om kinderen naar een activiteit te rijden ik ze met de taxicentral zal doorverbinden

en ik zal morgen de voetbalvereniging bellen om te zeggen dat mijn man de F-jes niet meer zal trainen.

Heb ik zee-en van tijd over om extra te werken, want die thuiszorg, kinderopvang, taxi en trainer zullen van mijn (en jouw!) belastingcenten betaald moeten worden.

Ik wou alleen zeggen dat hij er last van had

Ik wou alleen zeggen dat hij er last van had, that's all. Dat dat de vervelende kanten van vrijwillig werk doen zijn.

Dat er vrijwilligers noodzakelijk zijn in de maatschappij, dat zal ik niet ontkennen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.