Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

alimama

alimama

05-02-2011 om 08:40

Betaling alimentatie

Mijn zoon is afgelopen week 18 geworden, zijn vader en ik zijn jaren geleden gescheiden en omdat dat ik een bijstandsuitkering ontving maakte mijn ex man de alimentatie altijd over aan de gemeente.
De afspraak was dat wanneer onze zoon 18 werd, de alimentatie rechtstreeks naar hem zou worden overgemaakt. Nu wil ex man de alimentatie van februari pas overmaken eind februari, terwijl ik dacht dat hij eind januari de alimentatie voor februari over moest maken, dus in voren. Ex man blijft volhouden van niet en weigert dus. Zoonlief krijgt pas op 1 april de toeslag van tegemoetkoming scholieren en heeft dus geen inkomsten in februari,maar wel de uitgaven van zijn overlijdens verzekering en zorgpremie.(hij heeft een bijbaan als vakkenvuller, maar kon vanwege een beenbreuk niet werken in december en jan)
Moet de alimentatie nu in voren betaald worden, zoals ik dus heb begrepen, of niet, zoals ex man denkt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-02-2011 om 23:14

Convenant?

Volgens mij zijn hier geen vaste regels voor. Wat staat erover in je convenant? Ik krijg het altijd aan het begin van de maand.

Sparen

Hebben jullie dan niet wat spaargeld waar je dat even van kunt betalen.
Volgens mij staat dat in het convenant, wanneer er betaald moet worden
Muizemeis

Achteraf?

Dan zou jij dus eind januari nog de alimentatie krijgen. Kun je daarmee die ene maand overbruggen?
Heb je in de gaten wat het betekent voor je bijstandsuitkering als je zoon de jongste is?

Tsjor

Vooraf

Kijk eerst eens in de rechterlijke uitspraak, als de alimentatie daarin is genoemd.

Standaard wordt bepaald dat de alimentatie maandelijks bij vooruitbetaling moet worden voldaan. In de praktijk gebeurt het vaak achteraf, maar het is dus net als met woninghuur: het moet in de regel vooraf. Als er iets in het convenant staat (was er een convenant) staat daar waarschijnlijk ook gewoon de standaardregeling in, tenzij jullie er heel bewust wat anders van gemaakt hebben.

En in aanvulling op waat Tsjor zegt: in sommige gemeentes geldt een aanvullingsregeling voor ex-alleenstaande ouders. Want inderdaad: als jouw zoon de jongste is gaat jouw uitkering fors omlaag. Vraag bij je gemeente (of bij sociaal raadslieden daar) of er een aanvullingsregeling geldt.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.