Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

pitabroodje

pitabroodje

10-01-2012 om 10:12

Beëindigingsovereenkomst, gelijk een eindafrekening?

Hallo,

Omdat ik in deze rubriek regelmatig geweldig advies voorbij zie komen, wil ik ook een vraag stellen.
Misschien heeft iemand hier (arbeids)juridische kennis... Even kort: ik moet helaas een werknemer ontslaan, omdat het financieel al lang niet goed gaat met mijn bedrijf. Daarover zijn al heel wat mailtjes en gesprekken over en weer gegaan, en de "beëindigingsovereenkomst"is bijna rond.
Maar waar ik niet achter kom, is of de eindafrekening gelijk bij de beëindigingsovereenkomst gegeven moet worden.

Ik dacht dat je aangeeft (in die overeenkomst) wanneer die (uiterlijk) aan de werknemer wordt verstrekt, maar de werknemer wil dat die gelijk met de overeenkomst wordt verstrekt (dus ook voor het tekenen). Werknemer zegt "dat wil ik en waarom niet", maar heeft ook een advocaat. Ik zoek alles zelf uit (advocaat is gewoon te duur), maar hier loop ik vast...

Hulp is heel erg welkom!
groet,
pitabroodje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

10-01-2012 om 10:21

Niet logisch

Je hebt nog geen laatste salarisstrook toch? Maar kun je in een bijgaande brief niet een overzicht geven van het (bruto-)bedrag waar hij recht op heeft? Met hoeveel vakantiedagen etc.
NB het is idd wel slim om in de beëindigingsovereenkomst op te nemen dat je over-en-weer niets meer op elkaar te vorderen hebt.

Nee

Nee, dat is volstrekt ongebruikelijk. Gebruikelijk is dat in de overeenkomst wordt opgenomen dat binnen xxx dagen na de einddatum een eindafrekening wordt opgemaakt en dat werknemer dan het resterende salaris, vakantiegeld en vakantiedagen (indien van toepassing) zal ontvangen.

Wat Jesse zegt klopt: het is handig om een overzicht te geven van tevoren - en in elk geval moet je zorgen dat er geen onduidelijkheden zijn over het aantal nog uitstaande vakantiedagen, en het is handig om finale kwijting af te spreken (dus dat je over en weer niks meer van elkaar te vorderen hebt).

Als de werknemer in afwachting van de einddatum wordt vrijgesteld van werkzaamheden is het vrij gebruikelijk om af te spreken dat niet-genoten vakantiedagen geacht worden te zijn opgenomen, maar of dat redelijk is hangt ook af van het aantal dagen dat er nog staat. Nogmaals: zorg dat daarover geen onduidelijkheden bestaan

Groeten,

Temet

pitabroodje

pitabroodje

10-01-2012 om 13:51

Wat snel en duidelijk!

Hoi Jesse en Temet,

Bedankt voor jullie snelle reakties! En ook inhoudelijk duidelijk!
Ik kan inderdaad wel een overzichtje maken, maar dat is dan informeel. Om hiervoor apart nog de accountant te gaan betalen wordt te duur.
Wart betreft die vakantiedagen; die hoeft de werknemer niet op te nemen; als hij maar een (af te spreken) aantal uren deze maand beschikbaar is voor klusjes. En volgende maand al helemaal non-actief.
Ding is ook dat ik het zo goed mogelijk voor hem wil regelen, maar gebonden ben aan mijn penibele financiele omstandigheden.

Enfin, ik ga weer bellen en mailen, duimen dat het nu afgerond kan gaan worden. Want het onderste is echt wel uit de kan gehaald.

nogmaals bedankt, het geeft rust in mijn hoofd!
groet,
pitabroodje

pitabroodje

pitabroodje

10-01-2012 om 16:11

Sinas

Hoi Sinas,

Bedankt voor je link. Ik heb al heel veel gelezen de afgelopen 5 weken (zucht) en deze ook, maar er finaal overheen gelezen dat daar inderdaad heel eenvoudig wat staat over eindafrekening (De afspraak dat de werkgever op de einddatum een eindafrekening maakt).

Nou, nu zal het toch zeker goed komen (ik ben nogal gaar van alle spierballentaal terwijl ik dan geen juridisch -verantwoorde weerlegging heb).

Dus, Sinas, bedankt!!
groet,
pitabroodje

Muriel

Muriel

16-01-2012 om 21:59

Non actief

Waarschijnlijk heb je inmiddels al doorgepakt, maar het moet me toch nog even van het hart: je spreekt over "volgende maand helemaal non-actief". Over op non-actiefstelling spreek je alleen wanneer iemand iets op z'n kerfstok heeft, waarvoor je hem wil ontslaan. Totdat het onderzoek is afgerond, kun je iemand op non-actief stellen.

In deze situatie zou ik liever de bewoordingen "vrijgesteld van werk" gebruiken. Wat overigens niets zegt over de doorbetalingsverplichting, want die geldt wel gedurende de opzegtermijn (die meestal in vaststellingsovereenkomsten wel wordt gehanteerd).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.