Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rieke

Rieke

19-05-2012 om 15:01

Big register

Hoi, wie is er bekend met de toetsing voor de herregistratie?
Zijn deze zwaar? Of moet ik toch eerst scholing volgen voor ik een toets ga doen? Ik ben van oorsprong IC verpleegkundige, tot 2003 gewerkt en later oproepwerk maar niet genoeg voor de 2000 nog wat uur die er nu voor staan.
Ik ben benieuwd, kan nergens proeftoetsen vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nu 91

http://www.nu91-leden.nl/nieuws.asp?grp=1&uid=1018
Het is nu nog vaag. Een aantal zaken gaan in per 2014. Mogelijk dat het nog een kwestie van vraag en aanbod is en dan zou je daarover in overleg kunnen gaan met een plaatselijk ziekenhuis. Een academisch ziekenhuis is daar misschien wat beter op ingericht.
Misschien kun je daar een traject afspreken met bijscholingsmodules.

Investeren

Het lastige met de zorg is dat ze de indruk geven je graag binnen te halen maar dan blijkt toch dat ze niet erg bereid of in staat zijn om in je te investeren. Dat moet dan weer uit jou eigen tenen komen zodat je in een patstelling terecht kunt komen. Ze willen je wel mits volledig bevoegd en bekwaam en dat kan wel wat doorzetten van jou kant vereisen.
Het kan zin hebben om elders te informeren hoe het opgelost kan worden, bijvoorbeeld bij het CWI? Zodat je zelf al een voorstel aan een ziekenhuis kunt doen mochten ze daar zelf geen mouw aan kunnen passen.
Of bellen met NU 91 die vast wel vaker met dat bijltje gehakt hebben.

Rieke

Rieke

20-05-2012 om 17:57

Anne

Hoi, ja dat is een idee, nu 91 bellen. Ik had al het scholingsmodel voor herregistratie uitgeprint en doorgelezen. Het kost me iig 1200 euro aan scholing en examens. Ik ben nl in een verzorgingshuis aangenomen voor o.a. De verpleegkundige handelingen. Beetje lullig als ik eind 2013 niet meer bevoegd ben. Ik ga niet zonder bevoegdheid werken. Ik denk eigenlijk dat ik aan die scholing, of in ieder geval toetsing vastzit. Na 2013 wordt je anders gewoon geschrapt uit het register, daar zullen ze echt geen uitzonderingen voor maken. Balen. Scholing is niet erg, wel leuk zelfs, maar ik hou niet van examens, en weer dat reken examen. Eerst maar eens bellen morgen.

Sancy

Sancy

20-05-2012 om 19:42

Informeren

bij je werkgever naar het opleidingsbeleid. De meeste verzorgingshuizen hebben daar een goed programma voor en in tegenstelling tot wat AnneJ beweert, zijn zorgorganisaties juist erg graag bereid te investeren in personeel.

Sancy

Het maakt verschil of je je regelmatige bijscholing doet of dat je een herintreder bent. Maar het lijkt me inderdaad ook een goed idee om bij je werkgever te informeren.

Sancy

Sancy

21-05-2012 om 07:59

Hoe kom je daar bij?

"Het maakt verschil of je je regelmatige bijscholing doet of dat je een herintreder bent."
Wat maakt dat jij dit denkt?

Sancy

Hoe komt het dat je eraan twijfelt?
Net zomin als jijzelf wil ik daar een precies antwoord op geven omdat je dan niet meer anoniem bent.

Sancy

Sancy

21-05-2012 om 19:36

Nou

"Hoe komt het dat je eraan twijfelt?"
Omdat het niet mijn ervaring is. De intensiveringsmiddelen in de zorg worden waar ik ook kijk ingezet voor bij- om- en nacholing, niet alleen voor interne sollicitanten maar ook volop voor externen.

Rieke

Rieke

21-05-2012 om 20:44

Volgens het BIG register moeten alle verpleegkundigen zich voor 2014 laten herregistreren. Doe je dat niet dan raak je je bevoegdheid kwijt.

Als je in 5 jaar 2080 uur hebt gewerkt gaat dat automatisch. Kom je niet aan die norm dan moet je verplicht een cito toets doen, en die halen. Haal je die niet moet je op die onderdelen bijscholen, en alsnog toetsen. Of je laat je bijscholen en dat duurt wat langer en daar zit wel een toets aan vast per onderdeel maar geen cito.

Dus met andere woorden de werkgever heeft er niets over te zeggen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je bevoegd en bekwaam te houden. Lijkt mij.

Nee hoor rieke

Er bestaan werkgevers die zulke dingen bij houden en vantevoren kijken welke partime mensen dan misschien niet aan die uren komen...en dan iemand laten uitrekenen hoe al die mensen wél bekwaam kunnen blijven en dan scholings of leertrajecten of extra weet ik het wat uitzetten. En er bestaan zelfs werkgevers die het wagen om oudgedienden of herintreders(die dus ondertussen onbevoegd zijn) durven aannemen en daar dan speciale curcussen voor opzetten zodat ze zo snel mogelijk wél weer bevoegd zijn.
En zelfs mensen uit andere sectoren durven aannemen en die dan een scholings/werktraject aanbieden zodat ze in de zorg kunnen werken ....
groeten albana

Sancy

Sancy

22-05-2012 om 20:29

Maar rieke

"Dus met andere woorden de werkgever heeft er niets over te zeggen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je bevoegd en bekwaam te houden. Lijkt mij."
De werkgever heeft ook verantwoordelijkheid, naar de cliënten en werknemers. Die zijn beide gebaat bij goed geschoold en gekwalificeerd personeel. Daarmee heeft de werkgever dus belang bij jouw big-registratie en dus ook bij jou bevoegd en bekwaam houden. Werkgevers hebben graag medewerkers die zichzelf willen blijven ontwikkelen.

Rieke

Rieke

22-05-2012 om 20:51

Nogmaals hm

Dat begrijp ik Sancy. En dat bedoel ik eigenlijk ook. Ik zou niet willen werken zonder registratie. Dat kan ik niet maken naar clienten toe. En bovendien stel dat ik een fout maak dan zou ik me heel beroerd voelen. Niet bevoegd....
Een scholingstraject lijkt me wel weer leuk. en leerzaam.
Maar ik kan het eerst bij mijn leidinggevende aankaarten. Als zij een traject voor mij willen uitzetten is dat natuurlijk nog mooier.
Jullie horen het wel, ik ben er een tijd uitgeweest en heb bovendien alleen de laaste jaren op een IC gewerkt, daar werd niet gesjoemeld met personeel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.