Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

koentje

koentje

14-05-2010 om 14:28

Bij ons [welke info geven bij ziekmelding]

bij mijn werkgever is een verzuimmedewerker in dienst die mwerknemers die ziek zijn na 2 dagen opbelt en vraagt wat er aan de hand is.
Er worden bijzonderheden gevraagd en bijv. ook wat er verder met de huisarts is afgesproken als je zegt dat je daar geweest bent.
Mag dat allemaal maar? Ik bedoel, het is toch vreemd dat zoiets ten eerste aan de telefoon gevraagd wordt, maar ook dat er medische gegevens worden gevraagd (met als achtergrond natuurlijk alleen maar de vraag 'wanneer kom je weer werken?') niet eens door een arts?
Kun je dit soort contacten weigeren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-05-2010 om 14:44

Je hoeft niet te zeggen wat je hebt

Bij ons moet je je ziekmelden bij je leidinggevende. Die vraagt altijd wel wat je hebt en hoe lang je denkt ziek te zijn. Je hoeft niet in detail uit te leggen wat je hebt. Ook vraagt ze altijd of je bij de huisarts bent geweest. Als je zegt dat je 'een griepje' hebt, wordt je verder niet lastig gevallen met vragen over doktersbezoeken e.d. Volgens mij mag dat gewoon en is je werkgever ook de aangewezen persoon om mee te bespreken wanneer je weer kunt werken en of je aangepast werk kunt doen. Google maar eens op Wet Poortwachter.

Kari1

Kari1

15-05-2010 om 10:52

Mag worden gevraagd

maar je hoeft er geen antwoord op te geven.
De enige die op de hoogte moet zijn van medische details is de bedrijfsarts. Het is wel aardig als je je leidinggevende of iemand die dat namens je leidinggevende oppakt op de hoogte brengt van hoelang je ongeveer ziek denkt te zijn. Daar kunnen ze dan rekening mee houden bij de plannig. Maar over de aard van je ziekte hoef je niets te zeggen. Het mág wel natuurlijk, dat hangt ook af van de relatie die je met je leidinggevende hebt.
Kari

Kiki

Kiki

15-05-2010 om 23:10

Waarom zou je er geen antwoord op willen geven

Als ze zich bij mij ziek melden hang ik ook binnen twee dagen, soms wel sneller aan de telefoon
Puur uit bezorgdheid en medeleven.

Ik zou het heel raar vinden als ze niet zouden vertellen wat ze hebben, omdat dat niet 'hoeft'

Vic

Vic

15-05-2010 om 23:24

Kiki

Ik zou mijn leidinggevende niet vertellen dat ik zo'n last van aambeien heb. Hoewel, dan verzin ik wel een 'griepje' en is het ook goed

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2010 om 13:44

Tja

En ik zou het heel raar vinden mijn werkgeven te moeten vertellen wat ik mankeer. Ik snap wel dat je het snel dóet als ze bellen, maar toch. Dochter (studeert) had vorige week ook een akkefietje: ze vroeg uitstel aan vanwege ziekte (zit in haar exams). Of ze maar even een briefje van de dokter wilde leveren. Dokter zei: ik dácht het niet. Daar heeft de uni niets mee te maken, is arts-patient-vertrouwelijkheid. Vind ik volkomen terecht.

Tirza

Vic

Vic

16-05-2010 om 14:04

Beperkingen

Het gaat er niet om wat je precies hebt, maar of je kunt werken of eventueel aangepast werk kunt doen. Je werkgever is verplicht eventueel maatregelen te treffen zodat je zo snel mogelijk weer aan het werk kunt.

Gerdina

Gerdina

16-05-2010 om 14:09

Maar tirza

Ze kan toch wel een briefje leveren van de arts waarin staat dat ze de exams niet kan doen, zondr dat daarin staat wat ze dan heeft?

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2010 om 15:26

Niet niet doen

Ze wilde de exams wel doen, maar ze wilde uitstel. En nee, de arts weigert. Niemand heeft er wat mee te maken of jij al dan niet een dokter gezien hebt. En bovendien: stel dat een arts dat voor iedereen moet leveren. Ben je nogal tijd kwijt aan administratie. Zó krijgen we de gezondheidszorg wel duur Een uni is geen werkgever, kent geen ARBOdienst ofzoiets.

Tirza

Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2010 om 23:13

Briefje van de dokter (enigszins ot)

Ik vroeg mijn huisarts om een briefje dat ik zwanger was, dat had de sportschool nodig om m'n abonnement stil te zetten. Dat kreeg ik ook niet, zelfde reden. Wel een standaardverklaring dat hij geen verklaringen afgeeft.
Dus die heb ik meegenomen naar de sportschool, dat was ook goed. Het laten zien van m'n hele dikke buik was dat niet...

Tinus_p

Tinus_p

17-05-2010 om 10:51

Briefje etc

Tirza:
"Ze wilde de exams wel doen, maar ze wilde uitstel. En nee, de arts weigert. Niemand heeft er wat mee te maken of jij al dan niet een dokter gezien hebt. En bovendien: stel dat een arts dat voor iedereen moet leveren. Ben je nogal tijd kwijt aan administratie. Zó krijgen we de gezondheidszorg wel duur Een uni is geen werkgever, kent geen ARBOdienst ofzoiets. "
Dit is overigens een cultuurdingetje. Nederlandse artsen (gesteund door KNMG) doen dit pincipieel NIET. Zodra je bij Wuustwezel de grens oversteekt vinden Belgische en Franse artsen dit heel normaal om te doen, en is een ziekmelding zonder verklaring van de dokter niet geldig. Dit levert interessante problemen op voor grenswerkers en nederlandse leerlingen van belgische scholen.....

Tirza G.

Tirza G.

17-05-2010 om 12:06

Cultuur

De uni die mijn dochter bezoekt is geschoeid op Amerikaanse leest, haar docenten/tutoren zijn ook overwegend Amerikaans. Daar rolt dat zinnetje er blijkbaar zo uit Leermomentje, zullen we maar zeggen. Voor alle partijen.

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-05-2010 om 14:10

Niet alleen tijd en privacy

"En bovendien: stel dat een arts dat voor iedereen moet leveren. Ben je nogal tijd kwijt aan administratie"

Dat artsen het niet doen is niet alleen vanwege privacy en administratie, maar ook omdat je daarmee raar klem kan komen te zitten.

Mensen willen voor van alles en nog wat een doktersvrklaring. Voor een ander soort woning. Voor een urgentieverklaring. Voor een extra examen of uitstel. Voor een werkgever. Voor de annuleringsverzekering van de vakantie.

En die arts zou elke keer maar moeten beoordelen of jij te ziek bent om examen te doen of een gelijkvloerse woning nodig hebt. En dan krijgt hij de verantwoordelijkheid voor dat soort beslissingen. Boze patienten en boze instanties. Daar heb je geen zin in, om daar tussen te gaan zitten. Je doet het nooit goed, en het zijn wel je eigen patienten waar je nog mee verder moet. Of ze gaan shoppen naar artsen die wel makkelijk verklaringen afgeven.

Vziw doen juist dat soort problemen zich ook voor in landen waar de huisartsen wel verklaringen afgeven.

koentje

koentje

17-05-2010 om 22:02

Kiki

het gaat om een volkomen vreemde die jou dan belt, niet de leidinggevende. Het is een ziekteverzuimmedewerker vanuit het centraal buro van een grote organisatie.

Hilde

Hilde

18-05-2010 om 14:31

Klopt, tinus

"Dit is overigens een cultuurdingetje. Nederlandse artsen (gesteund door KNMG) doen dit pincipieel NIET. Zodra je bij Wuustwezel de grens oversteekt vinden Belgische en Franse artsen dit heel normaal om te doen, en is een ziekmelding zonder verklaring van de dokter niet geldig. Dit levert interessante problemen op voor grenswerkers en nederlandse leerlingen van belgische scholen....."
Dit klopt helemaal. Wij moeten een "doktersbriefje" hebben als we een dag ziek zijn of vanaf de tweede dag (afhankelijk of je in de privé werkt of voor de overheid). Ook op school is dat zo: mijn kinderen mogen 3 keer per jaar een briefje geschreven door de ouders binnenbrengen; als het vaker is, is een doktersbriefje verplicht, en ook als het langer duurt dan drie dagen. Die verstrengde regel is er trouwens gekomen omdat sommige kinderen wel erg vaak afwezig waren. Ze kwamen pas terug als de blauwe plekken verdwenen waren, zeg maar....
Trouwens, op dat doktersbriefje staat enkel dat je afwezig bent wegens ziekte van dan tot dan en of je de woning mag verlaten of niet, en of je geschikt bevonden werd om te werken/naar school te gaan/te sporten.
Niemand hier vindt dat een probleem. Op deze manier is er ook niet echt veel "vals" ziekteverzuim.
Trouwens, als je zwanger bent, kan je met een doktersattest ook met de trein eersteklas rijden zonder te hoeven bij te betalen. Dat is toch handig?

Hilde, zwanger met de trein....

Hoi Hilde,

ik lees in jouw reactie "Trouwens, als je zwanger bent, kan je met een doktersattest ook met de trein eersteklas rijden zonder te hoeven bij te betalen. Dat is toch handig?".

Ben toch wel een beetje verbaasd. Zwangeren kunnen dus met een doktersattest zonder bij betalen eerste klas reizen.

Heel bijzonder. Er zijn dan bijvoorbeeld nog niet bejaarden opgestaan die met een doktersattest zonder bij betalen eerste klas willen reizen? De door hen te ondervinden belemmeringen zullen m.i. toch in veel gevallen vergelijkbaar zijn, dus ik zou als senior het in ieder geval eens uitproberen.

Karly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.