Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijbaan 15-jarige jongen, tips gevraagd


MMcGonagall schreef op 12-11-2022 om 14:57:

[..]

Ik had vroeger de grootste lol tijdens mijn bijbaan bij AH. Toen ik er na het stoppen met mijn studie fulltime ging werken, was de lol er snel af. De doordeweekse collega’s waren heel andere mensen dan op koopavond en de zaterdagen, allemaal volwassen vrouwen die er niet voor hun plezier werkten. Het salaris was ook een minpunt. Destijds had je zgn overhevelingstoeslag, waardoor voor parttimers het netto loon soms hoger was dan bruto. Mijn ft-salaris was een schamele 750 gulden netto. Bij de meest simpele uitzendbaan die ik daarna kreeg, had ik al minstens 30% meer.

Hij is gelukkig van plan om zijn studie af te maken en daarna moet hij maar zien, dan merkt hij vanzelf wel of het een goed idee was
Ik snap je punt hoor en ik denk ook dat bij de Mac werken supergezellig is, zolang je met leeftijdsgenoten werkt, maar hij wordt zelf natuurlijk ook ouder.

madee

madee

12-11-2022 om 16:32 Topicstarter

Misdreavus schreef op 12-11-2022 om 14:50:

Mijn zoon is met 16 bij de Mac gaan werken, hij was een weinig sociale jongen en helemaal niet gewend om samen te werken. Hij is nu 21 en werkt er nog steeds, ook regelmatig extra omdat ze mensen tekort komen en hij zin heeft om te gaan werken, het is gezellig, het werk is niet al te moeilijk, al is het natuurlijk wel aanpoten tijdens de rush, hij heeft leuke collega's en hij krijgt er ook nog geld voor.
Het zal ongetwijfeld verschillen per franchiser, maar het is een prima werkgever, hij krijgt bijna een euro boven het minimumloon betaald, hij krijgt een kerstpakket, iets met zijn verjaardag. Als hij sluit werkt (mag pas vanaf 18) krijgt hij gratis eten. Als hij geen sluit werkt moet hij betalen, maar hij krijgt altijd 50 procent korting op eten en drinken, ook op dagen dat hij niet werkt.
Hij is enorm gegroeid, hij weet dat hij zijn werk goed doet en krijgt daar ook waardering voor, hij heeft zelfvertrouwen gekregen en enorm veel sociale vaardigheden opgedaan. Toen hij dit schooljaar stage moest gaan lopen, ging hij daar ook vol vertrouwen heen, ik denk echt dat zijn bijbaan daar aan bijgedragen heeft.
Het enige nadeel is nu dat hij de Mac veel leuker vindt dan zijn stage en nu dus misschien wel daar wil blijven werken als hij klaar is met school ipv iets in zijn studierichting te zoeken.

Kijk, daarom stimuleer ik hem om te gaan werken. Fijn om dit te lezen! Mijn zoon heeft het m.i. ook echt nodig om zich ergens anders dan op school en thuis te ontwikkelen, vanuit een andere invalshoek. Gelukkig wil hij dat zelf ook. 

Mijn zeer introverte zoon heeft een flexibel bijbaantje als hondenoppas.
Hij wandelt 1 of 2 uur per week in overleg met de eigenaar met een hond en krijgt daarvoor betaald.
Als hij zelf behoefte heeft aan een wandeling met de hond haalt hij haar op en krijgt hij niet betaald.

Een tijdje geleden heb ik een zelfde vraag gesteld hier, over mijn destijds 16 jarige ADD-zoon. Wilde ook graag een bijbaan, maar was bij de supermarkt afgewezen. 
Nu werkt hij 8 uur per week bij een kwekerij hier in de buurt en hij vind het heerlijk! Geen stress, geen klantencontact, wel veel leeftijdsgenoten en een goede sfeer. En heel afwisselend (lichamelijk) werk in de buitenlucht, wat ik dan weer toejuich als tegenhanger van het gamen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.