Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijbaan 15-jarige jongen, tips gevraagd

Mijn zoon is net 15 en ik vind het belangrijk dat hij een bijbaan gaat nemen. Hij wil dat zelf ook wel, hij ziet de voordelen ervan (banksaldo en de vrijheid van het gebruiken ervan, levenservaring). Krantenwijk heeft ie al gehad maar mee gestopt: te veel tijdsdruk, het weer, saai, geen vervanging...dus dat niet weer. Nu lijkt de fastfoodketen met de M hem wel wat, maar eerlijk gezegd lijkt me dat je daar best een sociaal/teamwerk er voor moet zijn, en hard moet aanpoten. Zou hij dat al van te voren moeten zijn, of leert hij dat daar? Want dat is hij nu nog niet. Hij is graag op zichzelf en maakt niet makkelijk vrienden. Een supermarkt zou ik zelf geschikter vinden, maar misschien is het dat ook niet.
Hebben jullie tips en ervaring hiermee? En het is natuurlijk zijn leven en ervaring die hij dan opdoet dus ik zou het los moeten laten, maar toch, eerst een beetje op gang helpen mag wel, vind ik. Het is een prima jongen, gevoelig, doorziet situaties qua relationeel/sfeer heel snel en goed, intelligent maar ook verkleefd aan zijn tablet. Goed hart, verstandig, denker, dromer, motorisch niet handig, sloom/traag (door het dromerige karakter)


Vanaf 16 hebben ze wat meer mogelijkheden qua uren en werkzaamheden, dus ik zou het hem lekker zelf laten uitzoeken. Ze moeten het toch zelf willen. Een werkgever zit ook niet te wachten op medewerkers die van hun ouders moeten werken.

Oei wat zet jij jezelf centraal zeg. Jij vindt dat hij wel een bijbaan kan nemen en, klein detail, hij vindt het zelf ook. 
Laat lekker gaan en neem je tijd om eens kritisch naar je zelf te kijken.

Als je een kind hebt dat moeilijk in actie komt (mijn zoon lijkt op jouw omschrijving) is een beetje helpen niet zo gek, is mijn mening. Ze leren namelijk ook zo veel van een baantje, juist dit type kinderen.

Die van mij heeft een tijd folders bezorgd, maar inderdaad: saai, regen, geen vervanging. Toen een tijdje niks en daarna maaltijden bezorgd op de fiets. Dat vond hij veel fijner dan folders lopen en verdiende ook beter. Hij was toen 16, ik weet niet meer of dat ook met 15 al mocht.
En sinds hij 17 is werkt hij in de thuiszorg (huishoudelijke hulp), en dat is een schot in de roos. Hij vindt het heel leuk, boeit zich nuttig, de hulpbehoevende ouderen lopen met hem weg, en het verdient echt goed. 
Het solistische van al die baantjes, dwz nauwelijks contact met collega’s, vindt hij juist fijn. Contact met onbekende leeftijdsgenoten vindt hij moeilijk. Supermarkt wilde hij daarom nooit.
Het contact met zijn cliënten vindt hij daarentegen niet eng.

jouw zoon is jonger maar mss helpt de denkrichting?

Correctie: boeit = voelt

Help hem juist, het zal hem zoveel leren. Ik zou wel beginnen bij de supermarkt. Dan leert hij al een beetje hoe het moet. Hard doorwerken etc en onlogisch gezeik van leidinggevenden van 18 jaar aanhoren. Laat dat lekker van je af glijden. Dan over een jaar naar de M. Natuurlijk hoef je niet volleerd te zijn daarom is er jeugdloon! 

Hier in de familie is de Etos populair. Beginnen als vakkenvuller met 15 en dan doorgroeien naar achter de kassa als je dat wil. Voordeel van Etos is dat het een klein team is, dus wel leeftijdsgenoten om mee te werken, maar niet zo onwijs veel als bij een supermarkt. Ze leren er inderdaad heel veel van, functioneren in een team, omgaan met een leidinggevende, contact met klanten.
Er zijn er ook in de familie die werken bij een apotheek, medicijnen rondbrengen op de fiets. Vind ik persoonlijk niet geschikt voor 15 jaar, al denkt de apotheek daar anders over… Maar wel iets voor als je wat ouder bent. Voordeel is dat dat (ook) overdag is, maaltijden bezorgen is toch vaker ‘s avonds.

Ik weet niet in welke regio je woont en wat er daar mogelijk is uiteraard. Maar onze zoon ging op die leeftijd bij een bouwmarkt werken als vakkenvuller, daarna kreeg hij er uren én geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid bij. Hij heeft er ook vrienden aan overgehouden. 

madee

madee

12-11-2022 om 13:10 Topicstarter

Trijsje schreef op 12-11-2022 om 12:03:

Als je een kind hebt dat moeilijk in actie komt (mijn zoon lijkt op jouw omschrijving) is een beetje helpen niet zo gek, is mijn mening. Ze leren namelijk ook zo veel van een baantje, juist dit type kinderen.

Die van mij heeft een tijd folders bezorgd, maar inderdaad: saai, regen, geen vervanging. Toen een tijdje niks en daarna maaltijden bezorgd op de fiets. Dat vond hij veel fijner dan folders lopen en verdiende ook beter. Hij was toen 16, ik weet niet meer of dat ook met 15 al mocht.
En sinds hij 17 is werkt hij in de thuiszorg (huishoudelijke hulp), en dat is een schot in de roos. Hij vindt het heel leuk, boeit zich nuttig, de hulpbehoevende ouderen lopen met hem weg, en het verdient echt goed.
Het solistische van al die baantjes, dwz nauwelijks contact met collega’s, vindt hij juist fijn. Contact met onbekende leeftijdsgenoten vindt hij moeilijk. Supermarkt wilde hij daarom nooit.
Het contact met zijn cliënten vindt hij daarentegen niet eng.

jouw zoon is jonger maar mss helpt de denkrichting?

Dit helpt zeker qua denkrichting. Hij heeft dus nu, na de kranten, ook even niks. Hij is beter met de kleinere groepen en 1 op 1 contacten.

madee

madee

12-11-2022 om 13:15 Topicstarter

Suusje. schreef op 12-11-2022 om 12:11:

Help hem juist, het zal hem zoveel leren. Ik zou wel beginnen bij de supermarkt. Dan leert hij al een beetje hoe het moet. Hard doorwerken etc en onlogisch gezeik van leidinggevenden van 18 jaar aanhoren. Laat dat lekker van je af glijden. Dan over een jaar naar de M. Natuurlijk hoef je niet volleerd te zijn daarom is er jeugdloon!

Dank je voor je begrip en je visie. Lijkt me ook goed voor hem, als het de buurtsuper is dan is het niet gelijk al te groot.

madee

madee

12-11-2022 om 13:17 Topicstarter

Engeltje schreef op 12-11-2022 om 12:18:

Hier in de familie is de Etos populair. Beginnen als vakkenvuller met 15 en dan doorgroeien naar achter de kassa als je dat wil. Voordeel van Etos is dat het een klein team is, dus wel leeftijdsgenoten om mee te werken, maar niet zo onwijs veel als bij een supermarkt. Ze leren er inderdaad heel veel van, functioneren in een team, omgaan met een leidinggevende, contact met klanten.
Er zijn er ook in de familie die werken bij een apotheek, medicijnen rondbrengen op de fiets. Vind ik persoonlijk niet geschikt voor 15 jaar, al denkt de apotheek daar anders over… Maar wel iets voor als je wat ouder bent. Voordeel is dat dat (ook) overdag is, maaltijden bezorgen is toch vaker ‘s avonds.

Dat is ook een idee inderdaad, een wat kleinere detailhandel in de stad. Die hebben we hier wel. Het is ook belangrijk wat aansluit bij zijn interesse, misschien is dit interessant voor hem

madee

madee

12-11-2022 om 13:19 Topicstarter

Poezekat schreef op 12-11-2022 om 12:37:

Ik weet niet in welke regio je woont en wat er daar mogelijk is uiteraard. Maar onze zoon ging op die leeftijd bij een bouwmarkt werken als vakkenvuller, daarna kreeg hij er uren én geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid bij. Hij heeft er ook vrienden aan overgehouden.

Ook een goed idee, alleen is hij zelf niet bepaald handig dus als iemand dan vraagt naar een zeker schroefje ofzo dan weet hij echt niet wat dat is. Maar dat hoeft misschien ook niet, ik zou zelf ook eerder zoiets aan een oudere medewerker vragen. En hij kan het natuurlijk leren. 

Mijn zoon is met 16 bij de Mac gaan werken, hij was een weinig sociale jongen en helemaal niet gewend om samen te werken. Hij is nu 21 en werkt er nog steeds, ook regelmatig extra omdat ze mensen tekort komen en hij zin heeft om te gaan werken, het is gezellig, het werk is niet al te moeilijk, al is het natuurlijk wel aanpoten tijdens de rush, hij heeft leuke collega's en hij krijgt er ook nog geld voor.
Het zal ongetwijfeld verschillen per franchiser, maar het is een prima werkgever, hij krijgt bijna een euro boven het minimumloon betaald, hij krijgt een kerstpakket, iets met zijn verjaardag. Als hij sluit werkt (mag pas vanaf 18) krijgt hij gratis eten. Als hij geen sluit werkt moet hij betalen, maar hij krijgt altijd 50 procent korting op eten en drinken, ook op dagen dat hij niet werkt.
Hij is enorm gegroeid, hij weet dat hij zijn werk goed doet en krijgt daar ook waardering voor, hij heeft zelfvertrouwen gekregen en enorm veel sociale vaardigheden opgedaan. Toen hij dit schooljaar stage moest gaan lopen, ging hij daar ook vol vertrouwen heen, ik denk echt dat zijn bijbaan daar aan bijgedragen heeft. 
Het enige nadeel is nu dat hij de Mac veel leuker vindt dan zijn stage en nu dus misschien wel daar wil blijven werken als hij klaar is met school ipv iets in zijn studierichting te zoeken.

Misdreavus schreef op 12-11-2022 om 14:50:

Mijn zoon is met 16 bij de Mac gaan werken, hij was een weinig sociale jongen en helemaal niet gewend om samen te werken. Hij is nu 21 en werkt er nog steeds, ook regelmatig extra omdat ze mensen tekort komen en hij zin heeft om te gaan werken, het is gezellig, het werk is niet al te moeilijk, al is het natuurlijk wel aanpoten tijdens de rush, hij heeft leuke collega's en hij krijgt er ook nog geld voor.
Het zal ongetwijfeld verschillen per franchiser, maar het is een prima werkgever, hij krijgt bijna een euro boven het minimumloon betaald, hij krijgt een kerstpakket, iets met zijn verjaardag. Als hij sluit werkt (mag pas vanaf 18) krijgt hij gratis eten. Als hij geen sluit werkt moet hij betalen, maar hij krijgt altijd 50 procent korting op eten en drinken, ook op dagen dat hij niet werkt.
Hij is enorm gegroeid, hij weet dat hij zijn werk goed doet en krijgt daar ook waardering voor, hij heeft zelfvertrouwen gekregen en enorm veel sociale vaardigheden opgedaan. Toen hij dit schooljaar stage moest gaan lopen, ging hij daar ook vol vertrouwen heen, ik denk echt dat zijn bijbaan daar aan bijgedragen heeft.
Het enige nadeel is nu dat hij de Mac veel leuker vindt dan zijn stage en nu dus misschien wel daar wil blijven werken als hij klaar is met school ipv iets in zijn studierichting te zoeken.

Ik had vroeger de grootste lol tijdens mijn bijbaan bij AH. Toen ik er na het stoppen met mijn studie fulltime ging werken, was de lol er snel af. De doordeweekse collega’s waren heel andere mensen dan op koopavond en de zaterdagen, allemaal volwassen vrouwen die er niet voor hun plezier werkten. Het salaris was ook een minpunt. Destijds had je zgn overhevelingstoeslag, waardoor voor parttimers het netto loon soms hoger was dan bruto. Mijn ft-salaris was een schamele 750 gulden netto. Bij de meest simpele uitzendbaan die ik daarna kreeg, had ik al minstens 30% meer.

Mijn zoon heeft er nu 2 seizoenscontracten op zitten bij een kleinschalig attractiepark. In het begin van het eerste seizoen heeft hij alle diensten moeten doen van vuilnisbakken legen tot keuken horeca. Mensen in attracties zetten door beugels vast te klikken,  kassa, parkeerdienst, schoonmaken,  eenvoudig onderhoud alles. 
Na een tijdje mocht hij voorkeuren opgeven,  eerst zonder garanties dat hij bij horeca ingedeeld zou worden maar nu hebben leidinggevenden ook door dat hij dat goed kan en in staat is de rijen kort te houden dus staat hij daar vaker.
Ik weet ook wel dat zulke parken niet overal om de hoek zijn maar het gaat meer om het plaatje. Dat beginnen aan een baantje bij een organisatie waar meerdere functies zijn ook een idee kan zijn.  Hoef je alleen "te wennen"  aan een andere functie maar niet aan een andere omgeving. 
Aan het eind van het seizoen was zoon en soort vliegende kiep met voorkeur horeca maar als het ergens spaak liep draaide hij ook gerust een dienst bij de kassa.  
Niet alle pubers zijn geschikt voor alle taken en dat zien leidinggevenden ook wel.  Een van de collega's van dit seizoen heeft na de kennismaking met alle taken een voorkeur opgegeven voor horeca maar wegens brutaal gedrag tegen klanten en het steeds maar friet bakken voor eigen consumptie is zij "gepromoveerd" tot zwerfvuil prikker.

Ik hoor goede verhalen over werken bij de Action, misschien is dat iets voor hem?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.