Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Evenzo

Evenzo

05-03-2020 om 15:32

Bijstandsperikelen


Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-03-2020 om 12:01

Tja

Als er een tasje wordt geroofd of een fiets gestolen schreeuwt iedereen (terecht) moord en brand. Uitkeringsfraude is net zo goed diefstal, maar dan van een veel grotere groep. Mensen zijn ook goed in het goedpraten of zelf kleuren van de fraude. Een bijstandsouder met een schoonmaakhuisje wordt vaak gedoogd, maar de ft bijklussende bouwvakker niet. En oh die arme ouderen die niet meer samen mogen eten. En vergeet niet de adviezen die zelfs hier gedeeld worden om je dure spulletjes zonder invoerrecht te kunnen bestellen en ontvangen.
Ik heb wel eens overwogen te solliciteren als sociaal rechercheur (tja, iemand moet het doen), maar het salaris was niet om over naar huis te schrijven. Je wilt niet verketterd worden voor max € 3963,19 per maand.

Kopzorg

'Sommige dingen wil je gewoon niet delen.'

Niemand verplicht je om een bijstandsuitkering aan te vragen.

Kopzorg

Kopzorg

11-03-2020 om 13:25

klopt en gelukkig hoef ik dat ook niet

2 jaar geleden had ik ineens een kind met niet aangeboren hersenletsel (NAH) als ik zag wat ik toen al voor privé dingen moest opgeven om tijdelijk gebruik te kunnen maken van voorzieningen werd ik al een beetje paranoia.
Hele vragenlijsten ook over mijn persoonlijke situatie, niet die van mijn kind, die niet maakten dat mijn kind meer of minder recht had op de voorzieningen.
Met mijn redelijk goede financiële situatie is NAH ineens niet minder erg of zo dus waarom wilden ze dat weten?

Dat grote fraudeurs worden gecontroleerd en dan streng aangepakt dat vind ik prima echt waar. Helaas weten die vaak veel te goed onder de radar te blijven en pakken ze iemand die een klein foutje heeft gemaakt.
Die grote fraudeurs weten hoe dat moet, succesvol frauderen. Delen hun tips met anderen, worden nooit gepakt al weet de hele buurt dat er gefraudeerd wordt op de een of andere manier is bij een controle dan alles in orde.

Jo

Jo

11-03-2020 om 13:26

@ Kopzorg

Ze gaan echt niet met een stofkam door je woning heen hè, maar dat snap je zelf ook wel.

Die ambtenaar heeft ook totaal geen interesse in jouw tent of de van oma geërfde armband. Laat staan dat hij/zij op zal merken dat het een oude tent betreft en een niet meer draagbaar armbandje.

Ik ben altijd heel dankbaar geweest dat dit vangnet bestaat in Nederland en dat ik er in moeilijke tijd gebruik van heb mogen maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.