Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Afgebrand

Afgebrand

15-06-2009 om 17:39

Burn-out en outplacement

Hallo,
Sinds vandaag (15-6) ben ik 100 procent ziek gemeld, met mijn instemming. Mijn arbeidssituatie was al sinds juni '08 niet goed voor mij en daarom heb ik een outplacementtraject gevraagd en gekregen. Dat loopt van 15 mei tot 15 november. De reden van ziekmelden is ontstaan door de werksituatie, waar problemen in de thuissituatie bij zijn gekomen, waardoor het geheel te zwaar is geworden.
Mijn werkgever heeft er het etiket burn-out opgeplakt. Misschien klopt dat, maakt me niet zo uit eigenlijk. Ikzelf zie het meer als een crisissituatie, waar ik mijn handen aan vol heb. Het is in ieder geval geen medische diagnose.
Mijn werkgever gaat er nu vanuit dat ik volop de tijd en de gelegenheid heb om zsm een andere baan te bemachtigen. Mijn tegenwerping dat het outplacementtraject nu stagneert omdat ik ziek ben (ik ben ook echt erg moe) werd van de hand gewezen. Vooral met de argumenten dat dit traject erg duur is en dat het ook vanuit huis kan plaatsvinden. Plus dat de overeenkomst al getekend is. Dat laatste klopt niet, door alle toestanden heb ik hem nog niet getekend kunnen opsturen. Er is wel een mondelinge accoordverklaring gedaan door mij.
Wie heeft er voldoende kennis van zaken om met mij mee te denken, zodat ik niet nog meer in de problemen kom?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zelfde schuitje

Zelfde schuitje

15-06-2009 om 19:19

Tegenstrijdig

Als jij, zoals je werkgever het noemt, last heb van een burnout, dan ben je absoluut niet in staat om een outplacementtraject op te pakken en in een half jaar af te ronden.
Als ik jou was ging ik dus eerst eens naar de bedrijfsarts om met hem/haar een diagnose te stellen, en daarbij reëele afspraken te maken over de startdatum van het traject, voordat ik de overeenkomst zou ondertekenen.
Je bent nu ziekgemeld, pas als jij daar weer toe in staat bent kan het traject van start gaan. Toevallig hakken we hier momenteel met een zelfde soort bijltje.
Probeer je kop erbij te houden nu, ook al ben je erg moe.
Sterkte!

Afgebrand

Afgebrand

16-06-2009 om 14:06

Arbo-arts

Vanochtend al moest ik bij de arbo-arts verschijnen.Erg snel, vond ik. Het ziekteverzuim zou vandaag pas ingaan. De arbo-arts was het gelukkihg met mij eens en zal adviseren dat er nu een traject ingezet wordt dat leidt tot herstel om het outplacementtraject weer te kunnen hervatten. In gewone mensen-taal: ik word verwezen naar een psycholoog. Het outplacementtraject zou dus tijdelijk stil moeten worden gezet. In hoeverre kan een werkgever dit advies naast zich neerleggen? Weet iemand dat en de consequenties voor mij in dat geval?
Groet,
Afgebrand

Naast zich neerleggen

Hoi afgebrand,

Allereerst heel veel sterkte in deze vervelende situatie. Je voelt je natuurlijk erg rot en daarnaast ook nog deze ellende. Dat is niet bevordelijk voor je rust.
Allereerst antwoord op je vraag of een werkgever het advies van een bedrijfsarts naast zich neer mag leggen. Ja dat mag hij. Maar als er later een of andere procedure start en men komt erachter dat het advies van de bedrijfsarts in de wind is geslagen dan krijgt je werkgever daar problemen mee. Het lijkt me dan ook iets dat de meeste werkgevers niet gaan doen.
Als je ziek bent, kun je geen werkzaamheden verrichten. Ook geen outplacement activiteiten. Het lijkt me dan ook verstandig helemaal niets meer te tekenen mbt dit traject totdat je beter bent. Je bent als je ziek bent verplicht om mee te werken aan je herstel en dus alle suggesties van de arbo arts op te volgen. Heb je het idee dat werkgever en arboarts elkaar tegen spreken, vraag dan een gesprek met zijn drieën aan. Ik (hrm adviseur) adviseer dat regelmatig als ik denk dat er onbegrip is bij werkgever, of de medewerker de werkgever verdenkt van een verborgen agenda.
Heel veel succes afgebrand
Groetjes Eef

Afgebrand

Afgebrand

18-06-2009 om 09:18

Evamama

Ja, ik voel me inderdaad niet best op het moment. Solliciteren, daar kan ik niet eens aan denken nu, ik zou niet weten waar ik de energie vandaan moet toveren. Ik hoop maar heel erg dat mijn werkgever luistert naar de bedrijfsarts, want zo'n rondetafeloverleg is echt teveel van het slechte nu.
Dank voor je reactie!
Afgebrand

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.