Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Buurvrouw wordt collega

Sinds een maand is mijn naaste buurvrouw werkzaam op de afd. personeelszaken. Ik werk reeds 10 jaar bij dit bedrijf en eigenlijk vind ik het heel erg vervelend dat zij er ook is komen werken. Zij wist dat ik hier al werkte.
Ik heb niet rechtstreeks met haar te maken maar baal enorm dat zij in mijn personeelsdossier kan.

Is hier geen regelgeving voor? Kan ik aan mijn directeur niet meer privacy vragen/eisen?

alvast bedankt
grtz
Lucette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

03-01-2010 om 13:48

Geen idee

Ik heb geen idee of er regelgeving voor is maar ik vraag me af wat je probleem is. Tussen de regels door lees ik dat jij vind dat ze niet had mogen solliciteren omdat ze wist dat jij bij dat bedrijf werkte? Tja, dat kun jij niet voor een ander bepalen toch. En staan er zulke spannende dingen in jouw personeelsdossier dat je niet wilt dat je buurvrouw die leest?

Geheimhoudingsplicht

Wanneer je op een afdeling werkt met privacygevoelige info, zoals een P&O afdeling, dan heb je een geheimhoudingsplicht. Mensen die daar werken dienen zorgvuldig met info om te gaan. Je buurvrouw dient zich daar ook aan te houden. En ze zal de goede papieren hebben gehad om daar aan de slag te gaan.

Het zou wat anders zijn wanneer jij door je buurvrouw zou worden aangesproken over iets dat in je personeelsdossier staat. Dat kan niet en zou een enorme uitglijder zijn.

Maar verder kun je er niets mee, je zult/kunt er op vertrouwen dat dit jouw personeelsdossier in goede handen is bij je werkgever. Of je buurvrouw er nu werkt, je schoonzus of de vrouw van de groenteman.

Maar ik herken je gevoel wel hoor. Mijn dochter heeft een medisch dossier en we komen geregeld bij de apotheek. Bij die apotheek werkt een moeder van een kind dat bij haar in de klas zit. Terwijl de medische geschiedenis niet op school bekend gemaakt is door ons. Daar heb ik me even zorgen over gemaakt, maar uiteindelijk bedacht dat men bij de apotheek zorgvuldig met patientengegevens moeten omgaan. En zo ook deze medewerkster die ik dan toevallig ken.

Ik verwacht daarin een stuk professionaliteit, en die mag je eisen ook. Dus eigenlijk kan dit op allerlei vlakken voor komen

Loslaten dus.

ayla

ayla

04-01-2010 om 11:07

Ach

onze achterbuurman werkt bij PZ van het bedrijf van mijn man, de moeder van een klasgenootje van oudste werkt bij de apotheek. de schoonzus van een goede vriendin werkte op de ka van het ziekenhuis. Bij ze allemaal kan ik eigenlijk alleen maar hopen dat ze vertrouwelijk omgaan met onze dossiers

Inderdaad vertrouwelijk

Ik heb jarenlang op een advocatenkantoor gewerkt en had zo inzage in alle sappige details van de echtscheidingen van de ouders van kinderen bij mijn dochter op school. Overspel, partnerruil, rare seksuele voorkeuren, dubbellevens... het was net een soap. Maar de gegevens waren vertrouwelijk en ik heb dan ook nooit ook maar één detail doorverteld. Als er een bekende als client kwam heb ik ook altijd gezegd dat alles wat er werd verteld tussen de muren van het kantoor zou blijven. Soms wel jammer, wat had ik graag doorverteld dat die nette Christelijke vader als Zorro aan de lamp hing te slingeren. En dat die zielige moeder die zo werd geslagen in feite zichzelf van de trap gooide om haar bijna-ex de kinderen af te pakken. Maar ja, geheimhouding is geheimhouding en je kunt je kantoor wel opdoeken als er gegevens naar buiten komen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-01-2010 om 13:58

Het gaat niet altijd om doorvertellen

Privacy gaat niet alleen over doorvertellen. Stel dat Lucette het nou gewoon niet prettig vindt dat buurvrouw zélf al die dingen weet? Dat kan je verhouding met buurvrouw ook kleuren ("hoezo geen geld voor de schutting, je verdient toch genoeg?").

Helaas is daar niet zoveel aan te doen, je kunt soms de pech hebben dat je iets zakelijks van doen hebt met mensen die je ook prive kent.

tonny

tonny

04-01-2010 om 23:29

Ongemakkelijk

'iets zakelijks van doen hebt met mensen die je ook prive kent' vind ik wat anders dan elkaars collega's zijn en duurzaam met elkaar te maken hebben.

Ook al is iemand harstikke betrouwbaar en integer, ze weet toch maar van alles van je wat je liever niet had gewild.

Lastig hoor.

Het hangt af van de relatie die je met buurvrouw hebt, of je ermee kunt leven. Ben je vriendinnen, oke, dan lukt het misschien en geef je haar het vertrouwen. Maar lig je elkaar totaal niet en zou je bepaalde dingen nooit willen delen, hm, dan zou ik rustig aan op zoek gaan naar ander werk.

tonny

tonny

04-01-2010 om 23:31

Maar ja, je vraagt naar regelgeving

er is hier vast wel iemand die daar meer van weet.

Ik denk niet dat de directie eraan kan beginnen bepaalde personeelsleden extra privacy te gunnen. Als mensen in een 'speciaal privacyvakje' komen (stel ik me even plastisch voor) dan krijg je helemaal een aureool van geheimzinnigheid, zo van: daar is vast héél wat loos!

Puck2

Puck2

05-01-2010 om 08:45

Wat dan bijv tonny

"Ook al is iemand harstikke betrouwbaar en integer, ze weet toch maar van alles van je wat je liever niet had gewild."
Ik zou werkelijk niet weten wat er nu voor berespannende dingen in mijn personeelsdossier zouden kunnen staan die mijn buurvrouw niet zou mogen weten, zelfs niet als ik een afstandelijke relatie met mijn buurvrouw zou hebben. En ik ben met je eens dat als je het aanhangig maakt je jezelf in een ongewenste uitzonderingspositie gaat plaatsen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-01-2010 om 11:02

Geen regelgeving

Er is geen regel die verbiedt dat mensen aangesteld worden op plekken waar ze informatie kunnen krijgen over mensen die ze toevallig kennen. Je andere buurvrouw kan ook wel morgen doktersassistente worden bij jouw huisarts.

Pas als er duidelijk sprake is van een belangenconflict kun je vragen buurvrouw buiten jouw personeelsdossier te houden. Maar dan heb je het over een arbeidsconflict dat beinvloed wordt doordat jij privé ruzie met haar hebt of juist heel innig met haar bent. Heftige dingen dus.

Lucette

Lucette

05-01-2010 om 17:52 Topicstarter

Reacties

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat er mij idd om dat ze nu inzicht heeft in zaken als salaris en beoordelingsgesprekken. Daarbij kakelt ze hier in de buurt overal rond dat zij nu werkt waar ik ook werk en wat voor werk ze doet.

Ik heb verder helemaal geen bijzonderheden in mijn dossier staan, gaat al 10 jaar prima. En persoonlijk heb ik ook geen problemen met haar.

Ik woon in een stad met meer dan 500.000 mensen en vind de anonimiteit in grote stad heerlijk,..vandaar dat ik baal dat ze uitgerekend bij dit bedrijf is komen werken.

grtz
Lucette

tonny

tonny

05-01-2010 om 18:48

Kakelt ze alleen maar over haar baan

en het bedrijf, of kakelt ze over de inhoud van de dossiers?

Alleen dat laatste is verwerpelijk en daarop zou ze aangesproken moeten worden, het eerste hoogstens irritant (en ze stopt er vast mee als het nieuwtje eraf is)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-01-2010 om 14:21

Maar wat is het probleem dan precies

Het is toch niet erg dat ze overal rond'kakelt' waar ze werkt en wat voor werk ze daar doet? Dat je dat kakelen noemt suggereert dat je een probleem hebt met wat in mijn ogen geen probleem is.

Of is je probleem dat ze gewichtig loopt te doen over dat ze allemaal grote geheimen kent? Lekker laten kakelen dan. De meeste mensen kijken daar wel doorheen.

Zolang ze haar mond maar houdt over de inhoud van die geheimen. En du moment dat ze daarover kakelt heb je een krachtig instrument in handen om haar de mond te snoeren.

Elenna

Elenna

06-01-2010 om 21:40

Begrijp het wel

Het gaat erom dat buurvrouw alles kan lezen en dus weet. Het gaat er niet om dat ze geheimhouding heeft. Natuurlijk houdt ze haar mond. Ik zou het ook niet prettig vinden als mijn buurvrouw mijn dossier kan inzien. Dat is mijn dossier en dat is privé. De inhoud gaat mijn buurvrouw niets aan.

Sassie

Sassie

11-01-2010 om 12:10

Tja....

Zoals al eerder gezegd, is er geen wet die jouw buurvrouw verbiedt om op die afdeling PZ te werken omdat jij daar werkt en zij mogelijkerwijs in jouw dossier kan neuzen.

Je mag van haar professionaliteit in haar werk verwachten en zoals ook al is aangegeven, du moment dat er wel privezaken naar buiten komen, dan kun je haar direct aanpakken.

Het is een vervelend gevoel/idee, dat snap ik, maar je kunt er denk ik weinig aan doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.