Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mama 32

mama 32

07-11-2010 om 19:29

Cak, algemene tegemoetkoming

Wie kan me helpen?
Ik heb van het CAK bericht gehad dat ik recht heb op de CER. Compensatie eigen risico, €54,=. Waarschijnlijk omdat ik bepaalde medicijnen gebruik tegen copd.
Ik zou graag willen weten of ik ook recht heb op de algemene tegemoetkoming van €300,=
Ik heb de test op de site van wtcg gedaan en daar staat:

Langdurig
Het moet gaan om meer dan 180 standaard dagdoseringen per jaar. Dat wil zeggen: meer dan 180 maal de hoeveelheid werkzame stof die een volwassene gemiddeld per dag gebruikt. De toedieningsvorm doet er niet toe. In plaats van dagelijkse pillen kan het bijvoorbeeld ook gaan om een wekelijkse injectie.

Ik ben blond en snap er niets van.
Hoe kom ik aan deze gegevens? Hoe weet ik nou wat de gemiddelde hoeveelheid werkzame stof per volwassene per dag is? Waar zou ik dat kunnen vinden? Het gaat in mijn geval om seretide, ventolin en beclometason.
Ik kan natuurlijk morgen even het info nr bellen maar ben zo benieuwd of ik mogelijk ook recht heb op die €300,=. Zou toch leuk zijn in de dure decembermaand...
Is er iemand die dit weet?
Alvast bedankt!
mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

08-11-2010 om 11:32

Mama

Als je op die test invult hoeveel jij gebruikt, zie je gelijk of je in aanmerking komt. Mijn moeder gebruikt van bepaalde medicatie een te lage dosering om in aanmerking te komen, dus zij krijgt niks. Als je recht hebt op die 300 euro, komt dat naar voren uit die test.

Alleen medicijnen

zijn niet genoeg voor de algemene tegemoetkoming. Als je bijvoorbeeld wekelijks fysiotherapie hebt vanwege je copd (zoals ik) dan krijg je die 300,00 wel.
Voor mij was het overigens ook een suprise dit jaar dat ik die tegemoetkoming kreeg naast de CER van 54,00.

Groet Bubbles

Guinevere

Guinevere

08-11-2010 om 20:41

Bubbles

Ik krijg die 300,- wel. En ik heb alleen medicijnen. Ik snap trouwens niet waarom ik opeens een zak geld moet krijgen. Omdat ik medicijnen nodig heb? Is het smartegeld daarvoor?

In mijn situatie

Krijg ik die 300 euro omdat ik fysio heb ivm mijn copd, op basis van alleen mijn copd medicatie heb ik geen recht op een algemene tegemoetkoming. Het wordt voor een ieder individueel bekeken, ook heb ik mijzelf er niet voor aangemeld, kreeg bericht dat ik op beide recht heb. De 300 euro is een financiële tegemoetkoming voor de extra kosten van een chronische ziekte of handicap. Op de site van de CAK staat het allemaal erg duidelijk vind ik.

Groet bubbles

Guinevere

Guinevere

08-11-2010 om 21:30

Ja, ik heb op die site gekeken. Maar ik heb echt geen extra kosten door mijn ziekte... Alleen elk jaar inderdaad mijn eigen risico, maar dat wordt al vergoed.

Fiorucci

Fiorucci

09-11-2010 om 07:25

Mijn dochter ook

Hoppa, 300 euro omdat ze elke twee weken kinderfysio heeft. Het gaat vooral om het feit dat het een chronische aandoening betreft, ze is hypermobiel.

Vic

Vic

09-11-2010 om 21:22

500

Mijn moeder krijgt 500 euro terug. Ik heb de betreffende brief nog niet gelezen, maar ze zei dat die van het CAK kwam. Komt dit dan uit een andere regeling dan jullie 300 euro?

Guinevere

Guinevere

09-11-2010 om 22:01

Artikel nrc

In het NRC een artikel over het verkeerd terecht komen van deze tegemoetkoming, die kennelijk in hoogte kan varieren:
http://www.nrc.nl/binnenland/article2640227.ece/Geld_voor_chronisch_zieke_komt_verkeerd_terecht
Ik ga het geld wel aannemen, ik heb te maken met allerlei onvergoede kosten voor een "zorgenkind". Maar hij krijgt dus géén vergoeding van het CAK.

Sandra

Sandra

10-11-2010 om 08:08

Ik snap er niets van. Kom nergens voor in aanmerking terwijl ik Diabetus type 2 heb en daar 4x daags 500 mg metfomine voor slik. Deze medicijnen staan op de lijst, het is meer dan 180 dagdoseringen per jaar en toch is het nee ??

Mijn man daarintegen krijgt inderdaad zomaar ineens 300 euro ( hoogte bedrag hangt af van de leeftijd )
hij heeft in 2008 mime therapie gehad ivm gekneusde aangezichtszenuw.

3 chronische aandoeningen

en ik heb nog geen bericht van het CAK waarschijnlijk omdat ik allerlei medicijnen gebruik die NIET op de lijst staan...ik voel een ´kastje-muur´ briefwisseling of telefoongesprekken aankomen..

Hier dus wél allemaal extra kosten terwijl de belastingaftrek nul komma nul is..

Ziekenhuisopname in 2008

Ik kreeg ook ineens 300 euro. In de bijgaande folder worden 3 aanleidingen genoemd. Uit mijn hoofd: 1) chronisch zieken en/of awbz-indictaie voor langdurige zorg 2) recht op thuiszorg (in bepaalde mate) en 3) Opname in ziekenhuis in 2008 voor bepaalde aandoeningen.

Dat "voor bepaalde aandoeningen" vind ik wat vaag maar ik heb in 2008 in het ziekenhuis gelegen... Dat is dus ook nog een mogelijklheid.

Ik kan ook niet ontdekken waarom

Voor één van de kinderen krijgen we ook 300 euro. Maar ik kan echt niet ontdekken waarom. Als ik de voorwaarden bekijk, dan weet ik gewoon niet welke tot een toekenning heeft geleid. Waarschijnlijk is het omdat ze ivm een longaandoening zeer langdurig aan de antibiotica heeft gezeten. Maar we hebben daar geen kosten aan gehad (alhoewel, met de auto naar de kinderarts, dagen vrij moeten nemen).

Ik heb dan ook gebeld met het info-nummer. Want straks pak je het met links aan en moet je het met rechts weer teruggeven omdat je er alsnog geen recht op hebt. Daar werd verteld dat ze het niet meer zullen terughalen. Toegekend=toegekend.

Het voelt trouwens niet echt terecht. Want we hebben een behoorlijk inkomen en alle ziektekosten vallen gewoon onder de verzekering.

kennis

kennis

15-11-2010 om 12:55

Heel raar

Ik ben ook chronisch ziek maar van 300 euro heb ik nog niets gehoord. Ben benieuwd op welke manier je nu eigenlijk ziek moet zijn om voor welk bedrag in aanmerking te komen.

Ook

Ook

16-11-2010 om 11:12

Hier ook

Ik krijg zelfs 500 euro via deze regeling. Ik ben al heel erg lang volledig afgekeurd, slik een hoop medicatie en heb een cronische indicatie voor fysio. Daarom zal het dat wel het hoogste bedrag zijn. Het compenseerd wel wat met de medische kosten die we nu niet meer mogen aftrekken van de belasting. Ik krijg dit jaar ook voor het eerst die 54 euro terug voor de eigen bijdrage van de zorgverzekering.

Ik ben er blij mee.

Ook

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.