Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Career switch latere leeftijd: willen jullie met me meedenken?

Hi allemaal, ik heb ruime ervaring met schrijven en tekst bewerken, in het Engels en Nederlands, dus redactie- en copywriting werk. Maar dit werk alleen vind ik inmiddels teveel 'in mijn eentje achter de computer'. Ik mis de interactie met mensen. Naast dat ik enorm van taal houd, ben ik heel erg geïnteresseerd in het mensen (vooral jongvolwassenen) een stap verder helpen qua studiekeuze of loopbaan. Graven en uitpluizen vind ik heerlijk en mensen verder op hun pad helpen ook. Ik heb daar echter nog geen ervaring in, behalve in mijn persoonlijke omgeving. En ik ben inmiddels wel 50, kan ik deze overstap nog maken of ben ik te laat? Hoe zou ik kunnen starten met studiekeuze en loopbaanadvies? Eerst een opleiding, learning on the job? Kan ik het op een of andere manier combineren met schrijven/taal? Iemand tips of ideeën? Alles welkom


je bent zeker niet te laat. Juist nu is het moment om nog wat anders op te pakken voor je (duurt nog even) met pensioen gaat. Er zijn veel vacatures en met het stap-budget kun je een cursus volgen. 

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 11:09

Je zou misschien de journalistiek in kunnen gaan of misschien zelfs iets voor jezelf gaan opzetten. Een soort van job coach. Waarin je mensen begeleid in het vinden naar een nieuwe baan, ze tips geeft en zelfs hebt bij de bemiddeling. 
Er zijn talloze vacaturesites, maar wat ik eigenlijk mis is een database voor werkzoekenden. Dat leek me altijd wel interessant om op te starten. Waar werkgevers direct personeel kunnen zoeken die echt op zoek zijn naar een baan. 
Veel van die vacaturesites of mensen die daarop aangemeld zijn, zijn nog niet perse op zoek naar werk maar staan er voor open. 
Ik mis iets waar mensen zich kunnen inschrijven en actief benaderd kunnen worden door werkgevers. 

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 11:09:

Je zou misschien de journalistiek in kunnen gaan of misschien zelfs iets voor jezelf gaan opzetten. Een soort van job coach. Waarin je mensen begeleid in het vinden naar een nieuwe baan, ze tips geeft en zelfs hebt bij de bemiddeling.
Er zijn talloze vacaturesites, maar wat ik eigenlijk mis is een database voor werkzoekenden. Dat leek me altijd wel interessant om op te starten. Waar werkgevers direct personeel kunnen zoeken die echt op zoek zijn naar een baan.
Veel van die vacaturesites of mensen die daarop aangemeld zijn, zijn nog niet perse op zoek naar werk maar staan er voor open.
Ik mis iets waar mensen zich kunnen inschrijven en actief benaderd kunnen worden door werkgevers.

NB Een database met werkzoekenden. Juist niet vóór werkzoekenden.

Zeker niet te laat. Maar ik zou idd eerst bedenken wat je precies wilt doen en of je daar opleiding voor nodig hebt. Je bent nu zzp'er? Dan kun je wel vrij makkelijk (daarnaast) starten als zzp'er voor een andere richting.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 11:36

Jesse_1 schreef op 13-11-2022 om 11:29:

[..]

NB Een database met werkzoekenden. Juist niet vóór werkzoekenden.

Juist, dat bedoel ik.

Mensen die echt aan het werk willen en beschikbaar zijn. Niet mensen die wellicht open staan voor een andere baan maar niet perse hoeven.

ken je de tma? https://www.tma-methode.nl/tma-professional-certificering-31-maart
Als ik lees wat je graag zou doen zou dit wel wat zijn om te leren. Je helpt dan anderen in hun carrière move. Er is ook een aanvulling geloof ik voor studenten. 
En mocht het je als beroep niet iets lijken, je kunt het ook zelf doen, om te kijken wat een goede keuze voor je zou zijn qua beroep.

Anne1

Anne1

13-11-2022 om 14:00 Topicstarter

Index224 schreef op 13-11-2022 om 11:04:

je bent zeker niet te laat. Juist nu is het moment om nog wat anders op te pakken voor je (duurt nog even) met pensioen gaat. Er zijn veel vacatures en met het stap-budget kun je een cursus volgen.

Nee nog lang niet aan pensioen toe, maar ik vrees een beetje dat de arbeidsmarkt mij wel als oud ziet, zeker om iets nieuws te beginnen. Daarom zou ik het liefst proberen aan te haken bij mijn ervaring maar dat is lastig.

Anne1

Anne1

13-11-2022 om 14:01 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 11:09:

Je zou misschien de journalistiek in kunnen gaan of misschien zelfs iets voor jezelf gaan opzetten. Een soort van job coach. Waarin je mensen begeleid in het vinden naar een nieuwe baan, ze tips geeft en zelfs hebt bij de bemiddeling.
Er zijn talloze vacaturesites, maar wat ik eigenlijk mis is een database voor werkzoekenden. Dat leek me altijd wel interessant om op te starten. Waar werkgevers direct personeel kunnen zoeken die echt op zoek zijn naar een baan.
Veel van die vacaturesites of mensen die daarop aangemeld zijn, zijn nog niet perse op zoek naar werk maar staan er voor open.
Ik mis iets waar mensen zich kunnen inschrijven en actief benaderd kunnen worden door werkgevers.

Wat een leuk idee, interessant. Ik ga er eens een beetje op kauwen.

Anne1

Anne1

13-11-2022 om 14:03 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 13-11-2022 om 11:31:

Zeker niet te laat. Maar ik zou idd eerst bedenken wat je precies wilt doen en of je daar opleiding voor nodig hebt. Je bent nu zzp'er? Dan kun je wel vrij makkelijk (daarnaast) starten als zzp'er voor een andere richting.

Ja je hebt gelijk, eerst moet ik precies weten wat ik wil. Er zijn op dit gebied heel veel cursussen en opleidingen, maar het moet me vooral echt verder helpen om aan de slag te komen.

Anne1

Anne1

13-11-2022 om 14:05 Topicstarter

Fourtyfour schreef op 13-11-2022 om 12:01:


Als ik lees wat je graag zou doen zou dit wel wat zijn om te leren. Je helpt dan anderen in hun carrière move. Er is ook een aanvulling geloof ik voor studenten.
En mocht het je als beroep niet iets lijken, je kunt het ook zelf doen, om te kijken wat een goede keuze voor je zou zijn qua beroep.

Dank voor de link. Als ik het goed begrijp is TMA een tool in loopbaanadvies. Ik zou het idd zelf kunnen doen. Is wel grappig dat ik loopbaanadvies vraag over loopbaanadviseur worden, haha.

Docent, de ideale manier om jongeren te helpen bij hun loopbaan en genoeg interactie. Docent Nederlands of Engels of op een MBO je vakkennis delen? 

Anne1

Anne1

14-11-2022 om 07:58 Topicstarter

Mooie baan, docent, maar ik zou dat te stressvol vinden om voor een hele klas te staan. Ik ben meer van het een-op-een en kleine groepjes. Dank voor je reactie

Anne1 schreef op 14-11-2022 om 07:58:

Mooie baan, docent, maar ik zou dat te stressvol vinden om voor een hele klas te staan. Ik ben meer van het een-op-een en kleine groepjes. Dank voor je reactie

Ik hou nog even vol, remedial teacher? 

Of Nederlandse les geven aan anderstaligen ? Privé of in kleine groepjes ?

Anne1

Anne1

15-11-2022 om 08:50 Topicstarter

wil40, goed dat je nog even volhoudt want het kan zomaar de gouden tip voor mij zijn. Ik wil echter geen les geven, ik ben meer geïnteresseerd in het helpen in keuzes voor studie en werk bij jongvolwassenen. Dank voor het meedenken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.