Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pelle

Pelle

05-04-2011 om 09:37

Cda wil dat banken spaarzin jeugd stimuleren

DEN HAAG - Het CDA roept banken op om het sparen bij de jeugd meer te stimuleren door bijvoorbeeld de Zilvervloot nieuw leven in te blazen. Volgens Tweede Kamerlid Eddy van Hijum van de regeringspartij moeten banken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen door meer aantrekkelijke spaarrekeningen aan te bieden voor jongeren.

Het is een van de punten uit de discussienota Verantwoordelijkheid en zorg voor elkaar over modern gezinsbeleid, die Van Hijum dinsdag presenteert.

Volgens hem zijn ouders het belangrijkste in de opvoeding en moeten vooral zij hun kinderen zaken, zoals spaarzin, bijbrengen. ''Maar als samenleving moeten we ook normen proberen over te dragen op de jeugd.''

Hij wees erop dat banken met de financiële crisis bij het krijgen van overheidssteun vaak hebben aangegeven dat ze een maatschappelijk belangrijke rol en een nutsfunctie hebben. ''Dat mogen ze ook laten zien.''

Cadeautje

Volgens de CDA'er wordt het sparen voor jongeren nu nog onvoldoende aantrekkelijk gemaakt. ''Af te toe wordt er bij het openen van een rekening wel een cadeautje weggegeven, maar de rente is soms lager dan bij een gewone spaarrekening'', aldus Van Hijum.

De oude Jeugdspaarwet, beter bekend als de Zilvervloot, is ongeveer 20 jaar geleden ingetrokken. Hierbij kregen jongeren een premie van de overheid aan het eind van een spaarperiode. Volgens Van Hijum is het niet de bedoeling dat de overheid nu weer met een beloning komt voor spaarzin, maar ziet hij dat juist als een taak van de banken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Goed idee

terug met die Zilvervloot en een beetje extra rente. Dat moet toch kunnen als al die bonussen niet meer mogen!

Vera*

Vera*

06-04-2011 om 08:44

Bij de Asnbank kun je nu ook een jeugdrekening openen.

Vera

rosa

rosa

06-04-2011 om 09:00

15 jaar geleden

Misschien hebben wij dan net geluk gehad, mijn jongste dochter is net 15 en had nog zo'n spaarrekening met uitkering aan het eind (Florijnenvloot van de ABNAMRO). Ze heeft net met haar 15e verjaardag een aardig bedrg gekregen - dat we natuurlijk weer verder vastzetten tot ze oud genoeg is om er iets verstandigs mee te doen.
Ben dus helemaal voor zo'n spaarrekening, maar of het spaarzin bij jongeren opwekt vraag ik me af. Meestal is het een rekening die door ouders wordt geopend en volgestort. Bij ons zelfs lang buiten zicht van kind gehouden, want ze moeten niet op gaan scheppen over zo'n relatief groot bedrag dat ze nu 'hebben'. Om spaarzin te bevorderen kunnen ze beter op een gewone rekening een bonus geven voor een bepaald gespaard bedrag.

Guinevere

Guinevere

06-04-2011 om 22:13

En binnenkort

Binnenkort gaat de overheid ongetwijfeld weer het tegengestelde stimuleren: geld moet rollen, want dat is beter voor de economie.
Zilvervloot heb ik inderdaad ook gehad. Heb ik er wat van geleerd, vraag ik me af. Bij mij heeft het in elk geval niets geholpen op het vlak van spaarzaamheid want ik heb later nog vele jaren rood gestaan door mijn uitgavenpatroon. Bovendien was mijn eerstverdiende salaris al meer geld dan al die bij elkaar gespaarde centen van de 21 jaar ervoor. Dat is me het meest bijgebleven; dat ik in één maand tijd met gemak kon bereiken waar ik jarenlang zuinig voor had lopen doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.