Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

collectes aan de deur, vaak geen muntgeld

Er komen jaarlijks best wat collectanten aan de deur met zo'n collectebus. Op zich ben ik altijd wel bereid om er iets in te stoppen, ben zelf ook nog collectant geweest, maar vaak heb ik niet eens of amper muntgeld in huis. Een briefje van 5 euro vind ik dan vaak weer teveel. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die daar tegenaan loopt. En het is voor de collectant vaak ook niet fijn als er steeds minder geld in de bus beland. 


Er bestaan tegenwoordig ook QR-codes om te betalen. Kunnen mensen scannen met de telefoon en dan via de bank app betalen.
Hier is dat door verenigingen in coronatijd wel gebruikt zo. Want je bent zeker niet de enige en mobiele pinapparaten zijn duur.

Poezekat

Poezekat

17-02-2022 om 14:22 Topicstarter

MamaE schreef op 17-02-2022 om 14:04:

Er bestaan tegenwoordig ook QR-codes om te betalen. Kunnen mensen scannen met de telefoon en dan via de bank app betalen.
Hier is dat door verenigingen in coronatijd wel gebruikt zo. Want je bent zeker niet de enige en mobiele pinapparaten zijn duur.

Ik geloof zeker dat er meerdere mogelijkheden zijn maar in onze regio komen ze alleen met die collectebus aanzetten, ook in coronatijd. 

Ik heb daarvoor een bakje met muntgeld in de meterkast staan. Zo af en toe moet ik dat wel aanvullen, maar vind het erg handig.

Poezekat

Poezekat

17-02-2022 om 14:27 Topicstarter

Jonagold schreef op 17-02-2022 om 14:23:

Ik heb daarvoor een bakje met muntgeld in de meterkast staan. Zo af en toe moet ik dat wel aanvullen, maar vind het erg handig.

Dat had ik ook altijd maar door het vaker contactloos en betalen met pin heb ik dus zelden meer muntgeld in huis. En aangezien ik daarin niet de enige ben, zou het wel een stuk fijner zijn als goede doelen een andere manier bedenken om aan hun geld te komen voor mensen die eenmalig iets willen geven. 

Poezekat schreef op 17-02-2022 om 14:27:

[..]

Dat had ik ook altijd maar door het vaker contactloos en betalen met pin heb ik dus zelden meer muntgeld in huis. En aangezien ik daarin niet de enige ben, zou het wel een stuk fijner zijn als goede doelen een andere manier bedenken om aan hun geld te komen voor mensen die eenmalig iets willen geven.

dat hebben ze echt wel hoor. Tijdens de landelijke collecte kun je toch gewoon overal informatie vinden? Ik heb ook wel eens gezien dat als ik een tikkie stuurde ik meteen een melding kreeg van een goed doel en daar ook geld naar heb overgemaakt. Vraag het maar aan de collectant. Het zou mij verbazen dat die van niks weten want die moeten al zeker vijf jaar een antwoord hebben op: Sorry, geen contant geld in huis. 

Poezekat

Poezekat

17-02-2022 om 14:47 Topicstarter

Suusje. schreef op 17-02-2022 om 14:41:

[..]

dat hebben ze echt wel hoor. Tijdens de landelijke collecte kun je toch gewoon overal informatie vinden? Ik heb ook wel eens gezien dat als ik een tikkie stuurde ik meteen een melding kreeg van een goed doel en daar ook geld naar heb overgemaakt. Vraag het maar aan de collectant. Het zou mij verbazen dat die van niks weten want die moeten al zeker vijf jaar een antwoord hebben op: Sorry, geen contant geld in huis.

Ja, dat is beslist een optie. Ik vind het vooral sneu voor de collectanten als die zo vaak deze reactie krijgen. Vaak zijn het mensen die ik ken dus wil ik dan zeker iets in die bus stoppen. Een kaartje daarop met andere mogelijkheden om iets te doneren zou fijn zijn.

Je kunt ze ook wijzen op het bestaan van QR-codes om te betalen. Alleen bepaalt een individuele collectant dat natuurlijk niet. Maar ze kunnen het wel doorgeven.
Wij hebben overigens altijd wel iets van muntgeld in huis omdat onze dochter haar zakgeld contant krijgt.

bij de bank ff een rolletje munten halen, €2,- bv en die in een potje doen. 
Al zie ik hier ook al vaak de mogelijkheid om via een QR te betalen

Als het gaat om collectanten vind ik dit een zaak van de organisatie waar zij voor collecteren. Het is (al jaren) heel gebruikelijk om een QR-code sticker op de collectebus te hebben, zodat ook mensen zonder muntgeld iets kunnen geven. Als de organisatie die stickers nog steeds niet geregeld heeft, dan ligt daar een mooie taak voor hen. Uit ervaring weet ik dat ik het niet erg vind als een collectebus niet wordt gevuld met kleingeld: na een avondje lopen wordt een collectebus soms best zwaar, zeker als mensen er voor 1 euro aan 5cent-muntjes ingooien...

Als je via zo'n qr-code betaalt, krijgt de ontvanger dan je rekening- en adresgegevens? Ik geef bij voorkeur contant want heb de ervaring dat als je een keer overboekt, je nog jarenlang achtervolgd wordt door bedelbrieven, en daar heb ik geen trek in.

Geen idee, ik heb niet eens internetbankieren op mijn telefoon.
Maar ik weet wel dat het bestaat. Je naam en bankrekeningnummer zullen ze wel hebben, maar je woonadres niet. Als ik zelf besluit iets over te maken naar een goed doel of naar een willekeurig persoon heb ik ook niet het adres van diegene.

Ik betaal alleen via een Qr code. De meeste hebben dit al en anders hebben ze pech. Zelfs de daklozenkrant heeft bij ons een QR code.

Poezekat

Poezekat

17-02-2022 om 20:43 Topicstarter

TineWinkel schreef op 17-02-2022 om 15:04:

Als het gaat om collectanten vind ik dit een zaak van de organisatie waar zij voor collecteren. Het is (al jaren) heel gebruikelijk om een QR-code sticker op de collectebus te hebben, zodat ook mensen zonder muntgeld iets kunnen geven. Als de organisatie die stickers nog steeds niet geregeld heeft, dan ligt daar een mooie taak voor hen. Uit ervaring weet ik dat ik het niet erg vind als een collectebus niet wordt gevuld met kleingeld: na een avondje lopen wordt een collectebus soms best zwaar, zeker als mensen er voor 1 euro aan 5cent-muntjes ingooien...

Het muntgeld weegt inderdaad best door maar ja, beter een zware bus dan een waar bijna niks in zit. Er zullen vast wel mensen zijn die er briefgeld in stoppen maar dat zijn er niet zoveel. 

Maar ik zal er de volgende keer op letten of er misschien toch een QR sticker staat. Vaak zijn het bekende collectanten, die elk jaar dezelfde wijk hebben of die ik op een andere manier ken, dan let ik verder niet echt op de collectebus. 

Poezekat

Poezekat

17-02-2022 om 20:46 Topicstarter

TineWinkel schreef op 17-02-2022 om 15:04:

Als het gaat om collectanten vind ik dit een zaak van de organisatie waar zij voor collecteren. Het is (al jaren) heel gebruikelijk om een QR-code sticker op de collectebus te hebben, zodat ook mensen zonder muntgeld iets kunnen geven. Als de organisatie die stickers nog steeds niet geregeld heeft, dan ligt daar een mooie taak voor hen. Uit ervaring weet ik dat ik het niet erg vind als een collectebus niet wordt gevuld met kleingeld: na een avondje lopen wordt een collectebus soms best zwaar, zeker als mensen er voor 1 euro aan 5cent-muntjes ingooien...

Scan je die QR code dan met je mobiel bankieren app (die heb ik op mijn telefoon staan en gebruik ik bij betalingen via Ideal) of is dat nog een andere app? 

Poezekat schreef op 17-02-2022 om 20:46:

[..]

Scan je die QR code dan met je mobiel bankieren app (die heb ik op mijn telefoon staan en gebruik ik bij betalingen via Ideal) of is dat nog een andere app?

Vgm doe je dat met n algemene QR scanner en kom je dan in je bank omgeving.  Maar kan waarschijnlijk ook met de scanner van je mobiel bankieren app. Mijn ervaring is dat t via veel banken meestal wel vanzelf goed gaat,  alleen ASN gaf in t verleden vaak problemen. Laatste jaar geen collecte gelopen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.