Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Collega met problemen thuis

Graag jullie mening over het volgende: een van mijn assistentes deed haar werk niet goed, maakte veel fouten, loog daar vervolgens over, etc. Ik heb met haar gepraat en het bleek dat ze het thuis erg moeilijk had (huiselijk geweld). Dit is ook nog niet gestopt, hulpverlening loopt wel, maar het gaat heel langzaam. Ik kan me voorstellen dat je concentratievermogen daar onder leidt (understatement). Ik heb toen besproken met de andere assistentes dat haar taken wat aangepast zullen worden tot ze uit deze crisis-situatie is, minder complex werk. Helaas stuit dit op veel weerstand, kreten als: "het is hier geen sociale werkplaats", etc. zijn niet van de lucht.
Klopt dit, m.a.w. ga ik te ver in mijn begrip voor deze ene assistente? Of is dit ook in andere werk-situaties een gebruikelijke gang van zaken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

19-04-2009 om 16:31

Lekker sociaal

Ik vind het niet meer dan logisch dat je (tijdelijk) rekening houdt met een verminderde belastbaarheid of concentratievermogen van medewerkers. Bij ons is het gelukkig heel normaal dat in zulke situaties naar oplossingen wordt gezocht. Al is het maar ter voorkoming van langdurige algehele arbeidsongeschiktheid.

Minet

Minet

19-04-2009 om 16:48

Prima mimoza

Het getuigt van goed werkgeverschap dat je in dit soort heel ellendige situaties de werknemer minder belast waardoor je kunt voorkomen dat ze 'ziek' thuis komt te zitten.
Zodra dat het geval is kunnen haar collega's nog harder werken!
Deze 'jaloerse' assistentes hebben blijkbaar zelf nog niet hoeven meemaken hoe een beroerde privesituatie je werk negatief kan beïnvloeden.
Petje af mimoza!! Er zijn ook veel werkgevers die niet zo meevoelend zijn!

Ff nuanceren

Hoewel ik jouw reactie naar de overspannen assistente heel erg goed begrijp roept de reactie van de collega assistentes bij mij wel enkele vragen op.
- is dit misschien iemand die al vaker een beroep heeft gedaan op haar collega's omdat ze effe moeilijk zat? En is nu de koek bij de collega's op?
- is de werkdruk op de afdeling best wel hoog, waardoor de collega's het werk moeilijk kunnen overnemen.
Vaak merk je dat een dergelijke reactie van onbegrip naar een collega die het moeilijk heeft wel meer betekent dan een simpele associale houding.
Mijn advies: praat eens met een assistente die je vertrouwt en die een goede werkhouding heeft/neutraal ertegenover staat. En vraag haar eens wat haar mening hierover is. Of, als dat mogelijk is, praat eens met de hele groep, eventueel zonder degene met de problemen.
Groetjes en succes Evi

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-04-2009 om 11:14

Eens met evi

In principe vind ik een welwillende houding in zulke situaties normaal en terecht.

Maar ik ben het eens met Evi: de ene collega is de andere niet.
Wij hadden een collega die binnen een paar maanden na indiensttreding voorgoed thuis bleef wegens te veel stress, en in die paar maanden dat ze gewerkt heeft ook nog weinig behulpzaam was naar anderen toe. Zo iemand heeft gewoon nog te weinig credits opgebouwd om veel te kunnen verlangen van anderen.
Een andere collega die al jaren hard werkt en taken op zich neemt, kreeg alle ruimte toen ze door privéomstandigheden veel thuis moest zijn.

Suzanne

Suzanne

20-04-2009 om 17:21

Jammer dat de rest zo reageert

Erg jammer dat er geen eenheid is, dat de anderen dit plan niet steunen. Is er trouwens uitzicht op verbetering bij de collega thuis? Is het te overzien wanneer ze weer 100 % zal kunnen functioneren? Dan is het misschien voor de collega's ook wat beter te plaatsen. Openheid en gesprekken over het hoe en waarom lijken mij ook de enige manier om begrip voor de situatie te krijgen. En ook begrip voor de collega's die hierdoor meer werk op hun bordje krijgen en misschien toch al zwaar belast zijn!

Mimoza

Mimoza

20-04-2009 om 21:01 Topicstarter

Bedankt allemaal

Voor de reacties, ik heb er veel aan. Ik voel me deels gesteund in mijn beslissing, maar het is me ook duidelijk dat ik meer aan de slag moet met degenen die nu een trapje harder moeten lopen. Nogmaals dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.