Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Collega

Wie o wie heeft voor mij de handleiding van mijn collega?
Ik ben op het moment einde raad, zal zeer zeker ook door moe zijn etc komen ( nog 1,5 week en dan vakantie)
Twee weken geleden heb ik een gesprek met collega gehad waarin ik, op zeer voorzichtige wijze, heb aangegeven dat ik het naar vond dat zij steeds over mij praatte.
Ze heeft tegen een van mijn leiding gevende gezegd dat het heel slecht met mij gaat en dat ik het werk niet meer aan zou kunnen.
En zo kan ik nog tig voorbeelden noemen waarin ze, haar vast goedbedoelde, meningen over mij tegen anderen verteld.
Dit voorbeeld was voor mij de welbekende druppel vandaar dat ik mijn ongenoegen hierover geuit heb.
Aangezien ik normaal van de botte ben, en dit dan verkeerd kan overkomen heb ik nu geprobeerd om het bij mezelf te houden.
Ik heb het steeds over "mijn gevoel" gehad en benadrukt dat ik van haar goede bedoelingen overtuigd was maar dat ik het niet leuk vond en dat het echt goed met mij gaat.

Dat gesprek ging dus helemaal niet goed, ze vloog uit haar vel, zou wel ontslag nemen etc..
Tja dat was nou net niet mijn bedoeling om het zo uit de hand te laten lopen.
Praten wil ze niet meer, want dan zou het uit de hand lopen......
Sinds die tijd praat ze dus niet meer met me, geen goedemorgen niks.
Ik riep dan maar wel goedemorgen/middag, maar krijg er nauwelijks reactie op. Verder gedurende de hele dag een doodse stilte.

Ik besef me heel goed dat het lijkt of ik op een kleuterschool zit maar zit er ondertussen wel mee.
Wie o wie heeft raad voor me om uit deze situatie te komen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

09-08-2011 om 20:43

Leuk he, zulke mensen

Jij doet je uiterste best om voorzichtig te vertellen dat je moeite hebt met haar manier van doen, en prompt vliegt ze in de hoogste boom. Vervolgens vindt ze dat je gestraft moet worden en zwijgt je dood. Daarmee heeft ze je precies waar ze je hebben wilt want jij voelt je rot en wil het goedmaken.
Stop daarmee.
Jij hebt, heel netjes, aangegeven dat je een probleem hebt. Zij heeft besloten daarop te reageren met een portie drama.
Klaar. Dat is haar probleem. Als zij ontslag wil nemen: prima. Als zij jou niet meer wil zien staan: best. Niet jouw probleem. Haar probleem. Jij doet gewoon je werk.
Dan haar geklets over jou. Doet ze dat alleen over jou of is ze voor de hele afdeling een pain in the ass? Wordt ze serieus genomen hierin of reageert men met schouderophalen?

Nikjel

Nikjel

09-08-2011 om 21:12 Topicstarter

@belle

Dat kletsen doet ze alleen over mij, tis een hele eer )
Even voor een meer compleet beeld:
We hadden dezelfde baan maar ik ben door mijn leiding gevende gevraagd om meer zijn secretaresse te worden.
Tja, dat steekt haar, ik ben in de 30 en zij in de 50.
Ik heb een auto immuun ziekte, en dat is voor een reden om tegen andere " haar zorgen" over mij te uiten.
Ik irriteer me er mateloos aan, als het niet goed met me gaat geef ik dat zelf echt wel aan.
Ik kom nu steeds in gesprekken waar mensen tot vervelens toe aan me vragen of het echt heus wel goed met me gaat.

Maar deze situatie vind ik toch wel heel vervelend, we zitten met zijn tweeën op 1 verdieping dus dat confronteert ook wel de hele dag door.
Ik merk dat ik er kriebelig van wordt....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Neutraal

Het is heel vervelend en ik kan me goed voorstellen dat dit soort zaken aan je gaat vreten.
Toch is het enige dat je kunt doen gewoon negeren en geen intieme details delen met dit soort collega's.
En als anderen je vragen hoe het met je gaat gewoon ' prima hoor' zeggen.
En ik kan me bijna niet voorstellen dat deze collega dat geklets over een ander niet ook bij andere mensen doet. Dit soort zaken zijn vaak een nare gewoonte. En dat is dan bij anderen vaak ook wel bekend maar niemand wil daar als eerste over beginnen omdat je dan zelf de zwarte piet kan krijgen.

Rosase

Rosase

09-08-2011 om 23:36

Feitelijk is er niets veranderd denk ik

Ik maak uit jouw verhaal op dat ze moeite met jou heeft, of in ieder geval met de positie die jij hebt. En dat ze dat uit door jou flink over de tong te laten gaan. Lijkt me niet dat ze dat werkelijk deed uit bezorgdheid.

Eigenlijk is er nu dus niets veranderd, behalve dan dat ze haar ongenoegen nu openlijk aan je toont.

Hier kun jij daarom dan ook niets aan veranderen, behalve dan dicht bij jezelf blijven, haar netjes blijven groeten en de eer aan jezelf houden.
Verder lijkt me dat zij dit ook niet gaat volhouden en dat ze op een gegeven moment weer gaat ontdooien. Ik denk echter niet dat daarmee het grote onderliggende probleem is opgelost.
Is dit niet iets waar je chef in zou moeten bemiddelen?

Rosase

Rosase

09-08-2011 om 23:38

Inderdaad afstand houden en neutraal blijven naar haar toe. Ik geloof echt niet dat jullie dikke vriendinnen gaan worden en ik geloof ook niet dat jij dat moet willen.

Fransien

Fransien

10-08-2011 om 11:39

Passieve agressie

Dit is nou een perfect voorbeeld van passieve agressie. Je collega heeft het over jou, zogenaamd met de beste bedoelingen, beetje moederkloekerig, of je niet met jouw ziekte een beetje uit de wind gehouden moet worden, enz, enz. Helaas strooi jij zand in de raderen door gewoon te werken en je werk goed te doen. Het valt op bij je leidinggevenden en je krijgt feitelijk promotie terwijl zij zich de hele tijd als de senior opsteld en nu bij wijze van de junior wordt.
Je geeft haar netjes en beleefd aan dat je geroddel niet op prijs stelt, kortom je vindt dat haar moederkloekerigheid en daaraan verbonden senior positie niet op z'n plaats is, net nadat ze voor promotie gepasseerd is. Hmmm, da's niet fijn voor haar, en dat terwijl ze al alle zeilen aan het bijzetten was om de senior positie tenminste in haar eigen ogen te behouden.
Goed, ze reageert nu door middel van doodzwijgen. Ze wil je je minstens zo naar laten voelen als zij zichzelf voelt, en liefst een heel stuk erger, zodat je weer met hangende pootjes terugkomt en haar superieuriteit erkent, pas dan valt er weer te praten, want dan is de wereld weer zoals die hoort te zijn. Ze zal je wel vergeven voor je misstap en zo door willen gaan als voorheen en nog minder van je pikken (met leuke speldeprikken zo nu en dan) en nog meer geroddel. Je hebt immers erkent dat het een dwaling van jou was.
Persoonlijk denk ik dat het geen dwaling van jou is, dat het terecht is dat je haar aangesproken hebt, roddelen hoort nu eenmaal niet, zelfs niet op de moederkloekerige manier. Ik denk ook dat het terecht is dat je door je leidinggevende gevraagd bent om meer voor hem/haar te doen.
Leidinggevenden vinden gekibbel op de werkvloer onhandig en per definitie de schuld van twee partijen. Bemiddelen zullen ze niet graag en erg oppervlakkig doen. HR kan er beter in zijn, maar dat is van je bedrijf afhankelijk.
Wat je kunt doen is gewoon normaal doen tegen je collega en haar agressie negeren. Je hebt wel grote kans dat ze nog erger gaat roddelen en op een gegeven moment hakken gaat zetten, berichten niet gaat doorgeven etc. Als je dat soort dingen voor kunt zijn, en als je het kunt volhouden om in zo'n sfeer te werken, kan het een hele goede zijn. Ze gaat namelijk wel in de gaten lopen en dan ligt het aan haar ipv ook aan jou.
Heel veel sterkte, ik heb ooit ook eens zo'n collega gehad, wat ben ik blij dat ze naar een andere afdeling is gegaan.

Nikjel

Nikjel

10-08-2011 om 12:50 Topicstarter

Lief

zijn jullie, ik begon al zwaar aan mezelf te twijfelen, had ik het toch anders/niet moeten zeggen etc..
Ik heb wel sterk de neiging om een gesprek met haar aan te gaan om de lucht te klaren. Maar als ze niet eens een goedemorgen kan zeggen zie ik ook niet veel geil in een gesprek.
Maar door niet te praten hou ik de situatie natuurlijk ook ongewijzigd.
Moeilijk vind ik het om uit te vogelen wat het juiste nu is om te doen.

Ik zie het idd niet zo zitten om mijn baas hierin te betrekken, vind het allemaal ook wel heel kinderachtig allemaal.
Beste vriendinnen hoef ik ook zeker niet met haar te worden, dat is mijn bedoeling ook helemaal niet.
Ik wil gewoon mijn werk in een prettige sfeer kunnen doen.
Dat zit er blijkbaar niet in op het moment, jammer
Ik probeer het nu idd maar van me af te zetten en dit haar probleem te laten, maar heb daar ook veel moeite mee.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nikjel

Nikjel

10-08-2011 om 12:53 Topicstarter

Oeps

geil?
Tis toch lastig typen op een IPhone.
Excuus, moet uiteraard heil zijn

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase

Rosase

10-08-2011 om 14:58

De baas

Ja dit is ook kinderachtig, erg kinderachtig zelfs, en ik snap dat je het niet prettig vind om hiermee naar je baas te gaan. Zou ik ook niet vinden.

Ik vind echter wel dat je collega echt niet goed functioneert en zou er in ieder geval wel voor zorgen dat je je verhaaltje klaar hebt voor het moment dat het echt de spuigaten gaat uitlopen met haar streken. Kan zijn dat ze zich herpakt en eieren voor haar geld kiest. Maar zou ook kunnen dat Fransiens scenario bewaarheid wordt. Voor dat geval zou ik er wel voor zorgen dat je een soort logboekje met je pijnpunten achter de hand hebt. Puur feitelijk en zakelijk geschreven en alleen voor eigen gebruik.

Wat zij doet is namelijk echt niet netjes. Ik zou als leidinggevende dit echt niet kunnen waarderen. Denk echter wel dat veel staat of valt met hoe de informatie tot mij zou komen. Vind Fransiens aanname wat dat betreft wat te kort door de bocht. Tuurlijk bazen willen geen gedonder, maar een goed gesprek doet vaak ook wonderen.

Het allerbelangrijkste is in mijn ogen echter dat jij netjes en zakelijk blijft richting haar. Laat haar maar haar eigen graf graven.

Rosase

Rosase

10-08-2011 om 15:00

En inderdaad

Regel je eigen zaakjes, zij is niet het type dat je het voordeel van de twijfel moet gunnen.

Fransien

Fransien

10-08-2011 om 15:35

Rosase

Op dat moment had ik een onervaren leidinggevende die nogal makkelijk met krokodilletranen te overbluffen was en dan in de troostende rol richting collega schoot en mij de opdracht gaf het haar wat makkelijker te maken, want het was zo'n teer poppetje en ze had zo'n moeite met kritiek. Vervolgens werden de verdachtmakerijen van teer poppetje wel serieus genomen en werd mij de verantwoordelijkheid gegeven om ervoor te zorgen dat teer poppetje zich beter op haar werk zou voelen. Zucht, dat was niet de handigste zet van de leidinggevende.
Maar je hebt absoluut gelijk, dit is zooo kinderachtig. Een goede leidinggevende wil dit weten en zou er wat aan doen, maar krijg de informatie maar eens neutraal en zonder gedoe bij je leidinggevende, dat is in dit soort situaties enorm lastig.
Liefst haar eigen graf laten graven, hoef je niet mee te helpen. Een logboekje bijhouden is heel handig, heeft mij inderdaad destijds ook geholpen, mijn collega had destijds een enorm zwartboek aangelegd over mij zo bleek. In je logboek ook even opnemen waar je tegenaan gelopen bent die dag en hoe je eea opgelost hebt, daar bleken wij destijds ook over van mening te verschillen. Verdraaiingen zoals zzp-er meegemaakt heeft, bleken schering en inslag en zijn te ontkrachten met documentatie.

Nikjel

Nikjel

10-08-2011 om 18:25 Topicstarter

Wat erg

al deze verhalen.
Ik heb een schat van een baas die mij gelukkig al heel wat jaartjes kent en me ook redelijk hoog heeft zitten gezien mijn functioneringsgesprekken.
Ik word dan ook steevast zijn rechterhand genoemd en als hij collega voorstelt komt hij met " goede gastvrouw"
Het steekt haar en ik kan me dat ergens ook wel voorstellen, ze wordt zeker wel gewaardeerd maar op een andere manier.

Al met al geloof (hoop) ik niet dat collega van het valse type is als jullie hebben meegemaakt.
Ik zou dan rap ervan door gaan denk ik.

Gelukkig hoef ik nog maar twee dagen fysiek op kantoor aan het werk te zijn, rest van de dagen werk ik thuis.
Deze dagen kom ik dan ook nog wel door, maar vervelend is het wel.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Inge M

Inge M

10-08-2011 om 20:45

Geen bemiddeling via chef, wel duidelijkheid

Bemiddeling lijkt me op dit moment niet handig.
Wel zou ik in een gesprekje met je chef aangeven dat je gemerkt hebt dat er collega's zijn die erg bezorgd over jou zijn, misschien zelfs te bezorgd. Dit is natuurlijk goed bedoeld. Maar wat jou betreft is daar geen reden voor, het gaat goed met jou, dus dat wil je even melden. Met dit gesprekje ben je in 5 minuten klaar. En je hoeft dan niet bang te zijn voor opmerkingen van je lieve collega tijdens je vakantie.

Rosase

Rosase

10-08-2011 om 23:20

Inge: zoiets ja

Bemiddelen was misschien ook een te zwaar woord, beter was geweest: tactisch inzetten.

Zoals jij het voorstelt is de baas wel op de hoogte en kan er meteen korte metten gemaakt worden met de roddel.
En laat Nikjel meteen even haar tanden zien aan betreffende collega.

Prima zakelijke oplossing zonder dat er meteen allerlei emoties de boel gaan vertroebelen.

Hou in ieder geval een logboek bij...

En als er in jullie bedrijf een vertrouwenspersoon is, dan zou ik die inlichten. Het is in het belang van je bedrijf dat jij goed kan functioneren.

Nikjel

Nikjel

12-08-2011 om 15:47 Topicstarter

Thuis

Ik heb mijn laatste werkdag op kantoor erop zitten, maandag moet ik eigenlijk ook nog maar heb besloten om die dag thuis te werken.
De situatie vreet dermate aan me dat ik mijn ziekte meer opspeelt.
Heel vervelend.
Gelukkig kan ik zonder problemen thuis ook alles doen en heb ik alle werkzaamheden die ik op kantoor moest doen allemaal kunnen afronden.
In doodse stilte weer... nooit van mezelf gedacht dat ik zoveel last van zoiets zou hebben.
Nou ja, nog een weekje en dan ga ik heerlijk geniet van de (hopelijk) zon!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.