Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Truus

Truus

26-06-2009 om 14:30

Collega's die (te) weinig doen

Op mijn werk moeten we met een groep van 60 mensen een bepaalde hoeveelheid dossiers behandelen. De groep is verdeeld in 5 teams die elk een deel van het werk moeten doen (naar rato van het aantal medewerkers per team). Ieder jaar wordt vooraf bepaald hoeveel ieder team moet doen en het is de bedoeling dat je je aan je opgestelde planning houdt. Deze week hebben we een pittig gesprek gehad met het management omdat we als collectief ontzettend achter liggen op de planning. Gek genoeg is mijn team (dat ik coördineer, als niet-manager) het enige team dat wel op schema ligt. Tijdens het overleg met het management heb ik me weer flink populair gemaakt (niet). Ik kwam erachter dat in andere teams fulltimers zijn die dit jaar nog geen enkel dossier hebben afgerond. Dat vind ik onbegrijpelijk en ik kon me ook niet inhouden om mijn verbazing daarover te uiten. De betreffende medewerkers kwamen met allerlei verklaringen voor het feit dat ze niets af hebben (het ligt niet aan hen), en hun manager vertelde dat hij in gesprek met hen was. Dat ik vervolgens ook nog openlijk verrast was door het feit dat sommige hbo'ers mavo-werk doen, werd ook niet echt op prijs gesteld door sommige collega's.
Ik wil niet gezien worden als boeman, of het idee geven dat ik geen begrip heb voor mensen die hun werk niet af krijgen, maar hoe kun je hierop nu het beste reageren? Ik kan wel roepen dat 'mijn' team alles af krijgt, maar dat wordt ook niet als collegiaal beschouwd. Bovendien worden we bij de kwartaalafsluiting altijd als collectief beschouwd, zodat ik toch iedere keer naar die tenenkrommende bijeenkomsten moet. En elke keer neem ik me weer voor om zwijgend mijn koffie te drinken en instemmend te knikken...
Over het algemeen ben ik overigens heel collegiaal en altijd bereid iemand te helpen. Ik kan gewoon niet zo goed tegen slechte excuses.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

26-06-2009 om 17:27

Slecht management

Moeilijk om de situatie voor te stellen als buitenstaander. Maar het lijkt mij duidelijk, er zijn 5 teams, waarvan 1 zijn targets haalt en 4 niet. Dan is het toch raar om een pittige vergadering te beleggen met alle vijf teams, waarin alle vijf op het gebrek aan productie worden aangesproken. Lijkt me meer op zijn plaats om jullie team een compliment te geven. Dit is nogal demotiverend, of je nu wel of niet je targets haalt, je krijgt toch wel op je donder. Ik denk dat je in de vergadering beter je mond had kunnen hadden en achteraf een gesprek met het management aangaan. Ik vind dat zij je eigenlijk in deze positie hebben gebracht. Als je wordt aangesproken op je gebrek aan productie wil je ook weten hoe slecht het dan is en vraag je door en dan merk je dat jij wel je targets haalt. Ze kunnen beter per team of per individu de targets bespreken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.