Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vader van Titus ( voor  1 keer)

Vader van Titus ( voor 1 keer)

30-01-2011 om 12:19

Concurrentiebeding

Ik wil even een ingewikkeld verhaal aan jullie voorleggen. Mijn werkgever heeft mij drie jaar geleden een opleiding laten volgen. Ik wilde deze opleiding zelf gaan volgen omdat ik daarmee een eigen bedrijfje op kon zetten (naast mijn werk bij mijn werkgever). Mijn werkgever wilde echter niet dat ik werkzaam zou zijn in het werkgebied van haar bedrijf en wilde mij dus een concurrentiebeding laten ondertekenen. Ik mag dus wel in andere steden mijn vak uitoefenen voor mijn eigen bedrijf. Nu wil het geval dat ik een collega krijg die al een eigen bedrijfje heeft. Zij krijgt van mijn werkgever niet dat concurrentiebeding opgelegd (anders neemt accepteerd ze de baan namelijk niet). Wat betekend dit voor mij ? Kan ik erop aandringen dat het voor mij dan ook gaat vervallen. ( gelijke monniken, gelijke kappen) ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan wel...

Je kunt er inderdaad een gesprekje over aanknopen dat je het wel fair zou vinden dat voor jou ook het concurentiebeding zou komen te vervallen. Je kunt het helaas niet eisen. Maar ik snap dat het voor jou een vervelende positie is waar je je in bevindt.

Dorry

NaShA

NaShA

30-01-2011 om 12:32

Bij dit soort dingen

is het inderdaad verstandig er een gesprekje aan te weiden. Zorg wel dat een eventuele toezegging ook op papier gezet wordt!

Volgens mij

is het maar zeer de vraag of jouw baas dit kan winnen. Ik zou zeker ook naar een deskundige op dit gebied stappen: raadsman of een advocaat. Het is het waard om voor een paar honderd euro dit uit te laten zoeken. Misschien mag het niet in dienstverband maar wel erna (na ontslag) of mag het volgens de wet wel maar wil je baas het niet.. dat kan natuurlijk spanningen geven op de werkvloer maar daarin kan jij je eigen afweging maken of misschien meer loon eisen aangezien je toch iets opgeeft voor je baas. Voor de wet is die afspraak met je baas niet perse bindend aangezien een baas die jou inhuurt jouw broodwinning niet zo maar aan banden mag leggen. Daar moeten echt wel extra redenen voor zijn. Ja dat je niet met haar clienten weg mag lopen.. maar zelfs dan .. Laat het even goed uitzoeken. Dat kost wat maar dan heb je hopelijk ook een goed advies/inzicht. De wet staat eerder aan jouw kant dan aan die van je baas.

Vader van Titus

Vader van Titus

30-01-2011 om 19:30

Wellicht wat verduidelijking

Ik zal het nog even verduidelijken.
Als ik een telefoontje krijg (op het telefoonnummer van mijn eigen bedrijf) van een potentiële cliënt en die blijkt bij navraag in het werkgebied van mijn werkgever te wonen, dan moet ik die cliënt behandelen voor het bedrijf van mijn werkgever en krijg ik dus zelf mijn uren wel uitbetaald. Als ik die cliënt voor mijn eigen bedrijf zou behandelen verdien ik er natuurlijk meer aan.
M.

guera

guera

30-01-2011 om 20:06

Sorry

Maar ik vind je baas dan nog coulant. Word je gebeld tijdens het werk voor je baas door eigen klanten ? Als ik het goed begrijp echt direct concurrerend in hetzelfde werk / branche. Waarom neem je geen ontslag ? Dit is niet echt loyaal ook als het zo concurrerend is. Heeft je nwe collega exact hetzelfde type bedrijf als jij ? Ik snap er niks van en probeer me voor te stellen eat je baas bezielt twee mensen in het bedrijf te hebben die direct concurreren en wellicht neer met eigen bedrijf bezig zijn dan met die van haar. Of zie ik het verkeerd ?

Vader van Titus

Vader van Titus

30-01-2011 om 23:52

Guera

Ik maak het niet duidelijker geloof ik ( maar ik wil niet teveel weggeven vanwege mijn herkenbaarheid). Ik heb een contract voor 30% ( ongeveer 45 uur ) per maand bij mijn werkgever. Ik werk één vaste dag op kantoor ( waar ik mijn consulten factureer en andere zaken regel). Als ik op kantoor ben en een telefoontje krijg op mijn "eigen-toko" mobiel dan maak ik een belafspraak met zo'n client ( als ze in mijn eigen werkgebied valt). Mijn nieuwe collega heeft inderdaad hetzelfde type bedrijf als ik. Ze zal een klein contract aangeboden krijgen om mij te ontlasten. Ik werk op oproepbasis en wil graag één vaste dag in de week waarop ik niet oproepen kan worden. Wij zien elkaar niet als concurenten, hoewel we dat wel zijn. ( er kunnen immers meer mensen in dezelfde vijver vissen). Ons beroep is in de gezondheidszorg ( je kunt het een beetje vergelijken met een beroep als diëtist of fysiotherapeut).
M.

Laat

het uitzoeken door een jurist die op dat gebied goed bekend is met de jurisprudentie. Je kan vooraf vragen wat het zal kosten. Je krijgt dan een document met daarin op jouw situatie een uitleg, wat wel en niet mag of kan en de haalbaarheid van sancties richting jouw. Jij kan een afweging maken, evnetueel een deel daarvan laten lezen aan je baas.. Het kan best zijn dat het niet mag, maar sancties niet haalbaar zijn omdat de rechter vindt dat iemand niet gesnoeid mag worden in het verdienen van zijn brood. Dus laat het uitzoeken voor een paar honderd euro. Zet je vragen en je situatie duidelijk op papier met je contract erbij.

100%mama

100%mama

02-02-2011 om 15:50

Net

aan de hand gehad.....manlief werkte bij bedrijf X en gaat per 1 maart over naar bedrijf Y. Had in zijn contract een concurentie beding staan waar wij tegen aan hikte. Wat blijkt, het concurentie beding zal een rechter in de meeste gevallen enkel aanhouden indien je in een zelfde functie binnen een straal van een x aantal kilometers gaat uitvoeren bij de letterlijke concurent. In ons geval, en zoals ik begrijp ook in jouw geval, ga je een andere functie bekleden. Dit is wat er ons jurudisch verteld is en na onstslag genomen te hebben ook zo, zij het met moeite, geaccepteerd wordt door bedrijf X. Ze kunnen in dit geval niet anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.