Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Contract getekend, maar ik wil er vanaf... (spoed!!!!)

Ik hoop dat er een jurist in de zaal zit, want ik zit met een voor mij erg ingewikkelde situatie.
Het gaat hier om: Ik ben aangenomen voor werk waarbij ik een (nuluren)contract heb via een uitzendbureau. Deze week heb ik daarvoor, zoals afgesproken, een training gehad. Die werd uitgevoerd door de opdrachtgever, niet het uitzendbureau dus. De werkzaamheden starten aanstaande maandag.
5 minuten voordat de training begon moest ik een contract ondertekenen, waarbij ik mij verplichte 750 euro terug te betalen als ik korter dan 6 maanden dat werk zou doen.
Tijdens de training bleken er meerdere taken bij het werk te komen. Taken die ik om verschillende redenen niet ambieer. Bovendien bleek het niet om een algemene training te gaan, zodat het certificaat een verrijking van mijn CV zou worden, maar een instructie om dit werk voor deze opdrachtgever te kunnen uitvoeren. Door de toegevoegde taken zou ik op werkdagen van minimaal 9 uur komen. De reistijd, naar wisselende plekken, moet in eigen tijd plaatsvinden en blijkt ook aanzienlijk meer te gaan worden dan eerder was voorgesteld.
Ik heb tijdens de training mijn bezwaren geuit, maar zonder resultaat. Na de training heb ik telefonisch mijn teleurstelling en bezwaren ook geuit naar het uitzendbureau. En gisteren alle bezwaren ook nog gemaild ter bevestiging.
Vandaag (vrijdag) om 19.00 uur kreeg ik hier pas een reactie op: ik moest het maar een maand gaan proberen en dan zouden we het daarna wel kunnen bespreken. Bij die antwoordmail zat de planning van de komende week.
Wat nu?? Ik wil en zal beslist niet maandag aan de slag gaan, maar kan nu niemand meer bereiken en wil uiteraard ook die 750,= niet betalen.
Ik overweeg om me ziek te melden maandag, maar vrees dan voor een spoedcontrole... Wie oh wie weet raad??
Groet,
Onyx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

09-01-2010 om 10:11

Lastige situatie

Onyx, ik ben zeker geen jurist, maar in jouw geval zou ik me maandag ziekmelden. Je krijgt hierdoor even de tijd om bij een rechtsbijstandsverzekering of een wetswinkel informatie te vragen.
Een spoedcontrole zou je kunnen krijgen, het uiterste gevolg is dat je geen salaris krijgt voor deze ziektedag. Een 'ontslag' kan volgen, maar dat is nou net hetgene wat je wilt
Zoals je het hier hebt neergeschreven vind ik het een dubieus gedoe. Er worden dingen anders voorgespiegeld dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Succes ermee!

Sancy

Sancy

09-01-2010 om 10:34

Veel vragen

Onyx,
Je schetst een vreemd beeld, en eigenlijk zijn er te weinig gegevens om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen zonder meer informatie, vandaar dat ik eerst wat vragen heb. Heb je een proeftijd in het contract staan? Wie staat op het contract als werkgever vermeld? En wie zijn de partijen op het contract voor die terugbetalingsregeling? Heb je van beide contracten een door 2 partijen ondertekend exemplaar in je bezit? Heb je een rechtsbijstandverzekering, of ben je lid van een vakbond?
In ieder geval heb je er goed aangedaan om direct je bezwaren te uiten bij zowel de inlener als het uitzendbureau, en om dat daarna ook nog schriftelijk te doen. Ik denk niet of het een probleem zal zijn om je ziek te melden. Een spoedcontrole kost de werkgever ook geld immers.

Ik zou

Ik zou schriftelijk te kennen geven (en aangetekend opsturen) dat hier sprake is geweest van misleiding, en dat je niet op de hoogte was van de nieuwe voorwaarden. (Waar had je die kunnen vinden dan?- laat maar zien...-) Helaas kun je je hier niet in vinden, en wens je dus op deze gronden het contract (kosteloos) te ontbinden. Ik denk dat je dat het beste zo snel mogelijk kunt doen, hoe langer het duurt, des te minder makkelijk kom je hieronder uit.
Voor komende maandag zou ik alleen bellen met de mededeling en die je in je brief hebt gedaan en dat dit de reden dus is dat je niet komt.

Gr. Poezie.

Tsja

ik ben geen jurist maar het lijkt me dat ziekmelden sowieso niet gaat helpen.

Ik ben het met Poezie eens: schrijf een goede brief waarbij je duidelijk maakt wat het probleem is: misleiding, dat je tijdens de cursus dit duidelijk hebt gemaakt, dat je van te voren niet had kunnen weten dat het werk en de cursus anders waren dan je verwachtingen. Probeer het vandaag nog via een aangetekende brief te doen, en indien mogelijk via een email een kopie sturen naar zowel het uitzendbureau als het bedrijf. des te eerder kunnen ze reageren op de brief. Aangetekend blijft wel nodig voor het geval er een conflict komt.

En dan maandag net als poezie aangeeft bellen, en verwijzen naar de brief en mail.

Gruffalo

Onyx

Onyx

09-01-2010 om 17:40 Topicstarter

Sancy

Antwoorden op de vragen van Sancy:
- Heb je een proeftijd in het contract staan? Nee, aangezien het een 0-urencontract bij een uitzendbureau betreft.
-Wie staat op het contract als werkgever vermeld? En wie zijn de partijen op het contract voor die terugbetalingsregeling? Op beide vragen: het uitzendbureau.
-Heb je van beide contracten een door 2 partijen ondertekend exemplaar in je bezit? N.v.t., het betreft 1 contract met 1 partij.
-Heb je een rechtsbijstandverzekering, of ben je lid van een vakbond? Nee.
Het is geen vreemd beeld, maar waarschijnlijk heb jij nog nooit voor een uitzendbureau gewerkt?
groet,
Onyx

Onyx

Onyx

09-01-2010 om 17:48 Topicstarter

Poezie en gruffalo

Dank voor jullie reacties. Het lijkt me inderdaad het beste om een aangetekende brief, plus telefoontje, plus mail te versturen maandag. Vandaag gaat niet meer lukken.
Vervelend is dat ik van de andere trainingsdeelnemers, die in cc mijn mail ontvingen, reacties krijg waarin ze mij volledig gelijk geven, mij prijzen voor de mail en het initiatief daartoe, maar dat zij wel gewoon het werk gaan doen. Zij verwachten dat "het op termijn wel beter zal worden". Ik niet, plus dat deze gang van zaken mij dermate onprofessioneel overkomen dat mijn motivatie tot ver beneden nul gedaald is.
Groet,
Onyx

Sancy

Sancy

09-01-2010 om 18:42

Onyx

"(ik)Heb je van beide contracten een door 2 partijen ondertekend exemplaar in je bezit? (jij) N.v.t., het betreft 1 contract met 1 partij. "
Ik bedoelde het anders. Er zijn ALTIJD 2 partijen bij een contract betrokken, daarom is het ook een contract . Jij bent de ene partij, en bij beide contracten is dus het uitzendbureau de andere partij begrijp ik. Dat kan van belang zijn omdat het uitzendbureau zich anders zou kunnen beroepen op het feit dat zij niet op de hoogte was van die terugbetalingsregeling. Als het uitzendbureau echter óók de contractpartij is bij de terugbetalingsregeling, dan kan dat niet. Dan kun je eerder beroep doen op misleiding/dwaling.
Wat proeftijd betreft: het is altijd mogelijk een proeftijd af te speken, ook als het een 0-urencontract betreft en/of een uitzendcontract. Of dat ook gebruikelijk is, is een ander verhaal.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-01-2010 om 23:06

Waar

het eigenlijk om gaat is dat contract waarin staat dat je die 750 euro moet terugbetalen? Begrijp ik dat goed? Of is dat 1 contract, een 0 urenkontrakt met daarin die terugbetalingseis?

Als je dat al ondertekent hebt vraag ik me af of je er zomaar onderuit kunt. Proeftijd moet schriftelijk zijn afgesproken.

Wel kan het zo zijn dat je geen gehoor hoeft te geven aan een oproep. Dan ga je dus gewoon niet werken. Tenzij er dus een opkomstplicht in het 0 urenkontrakt staat.

Tja, ik moet eerlijk zeggen, wij krijgen heel vaak dit soort vragen, en soms vraag ik me weleens af, waarom teken je zomaar een kontrakt zonder dat je hebt laten nakijken? En als het dan in de praktijk anders gaat dan verwacht, verwachten mensen wel dat ze zomaar ineens onder een contract uitkunnen. Maar draai het nu eens om. Jij en je werkgever hebben een contract en je werkgever wil toch ineens dat contract verbreken omdat je neus hem niet aanstaat.....dan kan dat toch ook niet zomaar??

Kari1

Kari1

10-01-2010 om 08:59

Onyx

Ik ben geen jurist, maar toch mijn ideeën.
Wat ik zie zit het hem erin dat je pas ná het tekenen van het terugbetalingscontract (wat op zich niet ongebuikelijk is) werd geconfronteerd met wijzigingen in de afspraken: meer/andere taken, langere werkdagen, reistijd in eigen tijd. Het zou natuurlijk enorm helpen als de zaken, zoals jij die in eerste instantie met het uitzendbureau hebt afgesproken, op papier staan.
Wat staat er in je nulurencontract? Taken? Uren? Werkdagen? Werkplekken? Maar ook een mondelinge afspraak hierover is rechtsgeldig (toch, juristen?)
Pas tijdens de training hoorde je dat de vlag er anders bij hing dan jou was verteld. Ik zou dat ook voelen als misleiding, op zijn best als zeer onzorgvuldig.
Ik sluit me aan bij de adviezen van de aangetekende bezwaarbrief. Ziek melden zou ik niet doen; dan vertoon je zelf ook misleidingsgedrag.
Kari

Nasha

Tja, ik moet eerlijk zeggen, wij krijgen heel vaak dit soort vragen, en soms vraag ik me weleens af, waarom teken je zomaar een kontrakt zonder dat je hebt laten nakijken?"
Euh, omdat je geen werk hebt en hier een strohalm in ziet? En omdat je, met wat er in het contract staat akkoord wil gaan? (Wat niet in het contract staat en wat niet mondeling is afgesproken hoef je niet mee akkoord te gaan)
Ik vind het niet verstandig om wel met het 0-uren contract akkoord te gaan maar vervolgens niet "beschikbaar" te zijn omdat je dan niet ergens anders verder kunt, een nieuw contract aangaan. (Daar zou je dan geheid problemen mee krijgen)
Waar het hier voornamelijk om gaat is de misleiding. Helaas zijn er legio mensen die bijvoorbeeld in de bijstand zitten, die toch in zoiets meegaan. Die hebben voor hun gevoel geen andere keus terwijl dat vaak niet zo is.

Gr. Poezie.

Onyx

Onyx

10-01-2010 om 12:34 Topicstarter

Nasha

Er zijn dus 2 contracten: de uitzendovereenkomst en de opleidingsovereenkomst. Er is geen sprake van een opkomstplicht in de uitzendovereenkomst, maar door de opleidingsovereenkomst is die in feite wel ontstaan.
Ik verwacht helemaal niet "zomaar" dat ik hier onderuit kan komen. Was dat het geval geweest dan had ik me nu niet zo'n enorme zorgen gemaakt. Het gaat er ook niet om dat iemands neus mij niet aanstaat. Waar ik onoverkomelijke bezwaren tegen heb, zijn de extra taken die er NA het tekenen van de 2 contracten bij zijn gekomen en de onbetaalde extra reistijd die er ook later bij blijkt te gekomen.
Het is comfortabel om het gelijk van de toeschouwer te hebben, maar hoe had ik dit kunnen voorkomen? Het contract niet (direct) tekenen had wrs meteen einde oefening betekend en... nu komt het... hoe had ik kunnen verzinnen dat er zoveel wijzigingen zouden gaan plaatsvinden?
groet, Onyx

Onyx

Onyx

10-01-2010 om 12:48 Topicstarter

Kari

In de uitzendovereenkomst is sprake van:
- een nader te bepalen duur van de opdracht. (In het gesprek was sprake van 1,5 jaar, in de training werd ca. 9 maanden genoemd.)
- vermoedelijke werktijd: in overleg.
- loon is alleen verschuldigt over feitelijk gewerkte uren.
In de functieomschrijving wordt 'flexibiliteit ten aanzien van de reistijden' gevraagd. Mondeling was mijn woonplaats als regio overeengekomen. In de planning zie ik dat het merendeel van werkplekken ver daarbuiten liggen.
Ik voel idd niet veel voor ziekmelden, maar wat moet ik dan?? Morgenochtend om 8.30 uur zou ik moeten starten, oftewel: wordt de opleidingsovereenkomst actief.
Groet,
Onyx

Nasha 1st

Nasha 1st

10-01-2010 om 15:31

Poezie

>>Euh, omdat je geen werk hebt en hier een strohalm in ziet? En omdat je, met wat er in het contract staat akkoord wil gaan? (Wat niet in het contract staat en wat niet mondeling is afgesproken hoef je niet mee akkoord te gaan) < <

Dan nog heb je het recht om dat contract eerst te laten nakijken....

>>Ik vind het niet verstandig om wel met het 0-uren contract akkoord te gaan maar vervolgens niet "beschikbaar" te zijn omdat je dan niet ergens anders verder kunt, een nieuw contract aangaan. (Daar zou je dan geheid problemen mee krijgen) < <

Als er geen opkomstplicht is kan werkgever je dus ook niet verplichten te komen en is er dus geen probleem om niet te gaan.

>>Waar het hier voornamelijk om gaat is de misleiding. Helaas zijn er legio mensen die bijvoorbeeld in de bijstand zitten, die toch in zoiets meegaan. Die hebben voor hun gevoel geen andere keus terwijl dat vaak niet zo is. < <

Is er echt sprake van misleiding? En inderdaad, ook al zit je in de bijstand, je hebt heus wel een keuze. Je gaat een contract aan, dan is het toch logisch dat je dat goed laat nakijken?

Nasha 1st

Nasha 1st

10-01-2010 om 15:33

Onyx

dat vraag ik me af. Is het opleidingscontract echt een onderdeel van je arbeidsovereenkomt, met andere woorden, wordt er in je arbeidsovereenkomst verwezen naar die opleidingsovereenkomst. Ik denk dat je die 2 dingen wel los van elkaar kunt zien als ze niet aan elkaar verbonden zijn om het zomaar te zeggen.

Maar wanneer is die opleiding nou? Was dat afgelopen week en moet je morgen gaan werken, of gaat morgen je opleidingsovereenkomst in, en dus je opleiding?

Vic

Vic

10-01-2010 om 20:19

Wel gaan

Mijn schoonzusje heeft eens iets dergelijks gehad. Ze ging werken voor een van de grootste reisorganisaties in Nederland. Voordat ze begon heeft ze eerst een week training gehad (zonder salaris) en daarna zou ze ingedeeld worden op een vestiging. Die training moest ze wel terugbetalen als ze binnen een half jaar zou stoppen. Na die week kwam ze erachter dat ze haar als mobiele inval hadden ingedeeld. Ze moest dus soms op een dag naar twee vestigingen en ook vaak ver van huis. Nou ja, om een lang verhaal kort te maken. Ze is dus begonnen, heeft een paar weken gewerkt en ondertussen flink geprotesteerd tegen alle wisselende werkplaatsen. Uiteindelijk werd ze na drie weken ontslagen omdat ze te lastig was en teveel zeurde. Het cursusgeld heeft ze niet terug hoeven betalen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Pip

Ook ik heb zoiets twee keer meegemaakt. Eén keer zelfs op management-niveau. Wat vaak helpt is buiten het bedrijf je goed laten informeren over wat mag en wat niet mag en binnen het bedrijf gewoon enthousiast aan de slag te gaan. Dus hup naar die cursus, en je beste beentje voor zetten. Zo heb ik ooit een hopeloze situatie met dreigementen vanuit de werkgever en een zeer strak regime helemaal voor me gewonnen. Later bleek het een topwerkplek te zijn en wilde ze graag de excessen eruit filteren (dus de kantjeslopers). Het zijn de extremen die ze je voorhouden (in geval van nood zul je 100 km per dag moeten reizen) vaak komt het niet zo ver. Een werkgever wil niet zoveel reiskosten hoeven te betalen. Mocht het toch helemaal fout lopen, dan kun je je alsnog beroepen op misleiding en dat jij ze het voordeel van de twijfel gaf. Als ze je niet tegemoet komen, kan op dat moment een beetje dreigen met stappen (de krant, de bond, je advocaat) geen kwaad. Maar bewaar dat als uiterst hulpmiddel.

Pip

Onyx

Onyx

11-01-2010 om 23:37 Topicstarter

Vervolg

Kijk, ik HAD de training dus al gehad, vorige week namelijk. En tijdens die training veranderde er teveel in het takenpakket naar mijn mening. En ik had dus al een planning ontvangen waarin ik niet volgens de afspraken ingedeeld was. (zie startbericht).
Vanochtend vroeg heb ik een formele brief gefaxt, waarin ik de uitzendovereenkomst heb opgezegd, met redenen omkleed. En verwezen naar het eerdere telefoongesprek en de mailwisseling. Dezelfde brief heb ik aangetekend later in de ochtend per post verzonden(nog een dure grap trouwens dat aantekenen).
Niemand kan mij betichten van gebrek aan flexibiliteit, maar wat hier gevraagd werd grenst aan uitbuiting.
Ik ben er klaar mee.
Heel erg bedankt voor het meedenken, was werkelijk een steun in zeer stressy dagen.
Onyx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.