Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Contract niet verlengd, balen

Na jarenlang een vast dienstverband te hebben gehad ben ik begin dit jaar ergens anders gaan werken, dit was in 1ste instantie een half jaar contract. Na dit half jaar bleken de werkzaamheden dermate anders dan bij aanvang dat er nogmaals voor een half jaar werd verlengd om te zien hoe dit verliep. Nu heb ik gisteren in een evalutiegesprek (stond al lang van te voren vast) te horen gekregen dat dit contract niet wordt verlengd, balen. Maar het meest frustrerende is dat ik gelijk werd verzocht naar huis te gaan, het salaris zou wel worden doorbetaald tot einde contract. Toen bleek dat er al een interim was ingehuurd, mijn naaste collega reeds op de hoogte was en bij thuiskomst was ik ook volledig afgesloten van het systeem (kon veel thuiswerken). Ben zo teleurgesteld in mijn bazen, eerste 3 maanden leek echt een superbaan, alles kon, super sfeer en dan zo te worden weggestuurd doet pijn. Temeer omdat de reden voor verlengen niet is dat ik mijn werk niet goed doe maar een "gevoel" bij hun. Daar kan ik dus helemaal niks mee, eerst hadden we de grootste lol en nu ineens hebben ze een raar gevoel en pas ik niet meer in de organisatie?? Ben nu druk op zoek naar wat anders, liefst voor 1 februari maar heb daar een hard hoofd in. Vraag mij af of ik zomaar op non-actief kan worden gezet, wat nou als ik zelf wel had willen blijven tot einde contract? Hun redenatie was dat ik dan nog 2 maanden de tijd had vol op zoek te gaan naar wat anders, klinkt heel nobel maar praktijk bleek dus heel anders. Heb overigens geen spijt dat ik bij vorige werkgever weg ben gegaan, ging daar langzaam dood nadat door een fusie heel veel ten nadele was veranderd....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

29-11-2011 om 16:25

Helaas...

Steeds meer werkgevers zien hun personeel als een wegwerpartikel. De enige schrale troost is dat je niet de enige bent.

sinas

sinas

29-11-2011 om 16:27

Wel bezwaar maken

tegen je non-actief stelling, tenzij zij het je schriftelijk bevestigd hebben. Kunnen ze je achteraf niet voor de voeten werpen dat je niet kwam opdagen!

Belle Époque

Belle Époque

29-11-2011 om 16:40

Ja, dat zeker!

Vraag een verslag van het gesprek waarin nadrukkelijk staat dat je moest vertrekken, en misschien is het zelfs aan te raden om gewoon te verschijnen tot je zwart op wit op papier bent dat je niet meer hoeft te komen. Mijn ervaring is helaas dat werkgevers heel erg in hun voordeel kunnen draaien en dat je direct moet beginnen met dossiervorming, anders kan je een lelijk probleem krijgen met bijvoorbeeld het UWV.

Pas verder op met toezeggingen die je doet, want die kunnen je ook opbreken.

Een rechtsbijstandsverzekering kan ook goede diensten bewijzen.

sinas

sinas

29-11-2011 om 19:00

Moeder

>>Het gesprek wat je hebt gevoerd is niet voldoende, men moet officieel (schriftelijk) aankondigen dat je contract niet verlengd zal worden.< <

Dit is echt onzin. Jakje wist bij het tekenen al dat het contract op een bepaalde dag zou aflopen. Tenzij het in het contract vermeld staat hoeft de werkgever niet eens te zeggen dat het contract niet verlengd wordt van te voren. Hij zou dat zelfs nog op de laatste dag kunnen doen. Het is wel prettiger en beter om dat eerder te doen zodat je gelegenheid hebt wat anders te zoeken, maar het is dus niet verplicht.

En Jakje, schrijf je alvast in bij UWV, hoe eerder hoe beter en jij kan aantonen dat je al bezig bent geweest met werk zoeken, spreekt in je voordeel bij het aanvragen van WW.

mijk

mijk

29-11-2011 om 19:02

Maar sinas

Jakje hoeft twee maanden voor contract afgelopen is al niet meer te verschijnen en dat moet ze zwart op wit hebben........

MIjk Enne jakje stom hoor!

sinas

sinas

29-11-2011 om 20:21

Zucht

lees mijn 1e posting nog eens.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-11-2011 om 21:00

Toch wel netjes

Ik snap at je je hartstikke rot voelt, onzeker over je toekomst teleurgesteld en afgewezen over de manier waarop het gelopen is.
Maar het is toch wel aardig dat ze je niet op de laatste dag van je contract vertellen dat je niet meer terug hoeft te komen. Dat hadden ze ook kunnen doen. Nu heb je die tijd (betaald!) om te solliciteren en je eigen gevoelens te verwerken.
Het gebeurt trouwens vaker hoor, dat je dan niet meer door hoeft te werken, het kan ook beleid zijn. Vaak wordt de sfeer toch minder, het zou voor jou ook vervelend zijn om nu nog 2 maanden naast je collega's te zitten waar je je zo door beledigd voelt. En bedrijven willen zo voorkomen dat werknemers gevoelige informatie meenemen, klantengegevens meenemen enzo.

Sancy

Sancy

29-11-2011 om 21:54

Als volgt:

Bezwaar maken tegen beëindiging contract heeft, zoals sinas ook zegt, weinig zin. Het contract eindigt immers al van rechtswege op de datum die vaststaat. Maar niets ondernemen op dit moment is ook geen optie. Ik zou het als volgt doen:
schrijf een brief waarin je zegt dat je het oneens bent met de reden van het niet verlengen en het op non-actief stellen, omdat het 'gevoel' niet onderbouwd is, er zijn geen argumenten gegeven en je hebt je niet kunnen verweren.
Vermeld ook dat je nooit eerder deze kritiek gekregen hebt tijdens je dienstverband,en dat je dus ook geen kans gekregen hebt om eventuele tekortkomingen te verbeteren.
schrijf tenslotte dat je nog steeds bereid bent de werkzaamheden te hervatten en te overleggen over een contractverlening en dat je, behoudens tegenbericht, aanstaande vrijdag weer op het werk zult verschijnen.
Dan krijg je wel een reactie.

Sancy

Sancy

29-11-2011 om 21:56

Trouwens

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, maakt werkte ondertussen wel door. Ook dat hakt er in , kan ik je zeggen. Terugkijkend vraag ik mezelf nog steeds af of ik het opnieuw op die manier zou doen. Sterkte!

Blackbird28

Blackbird28

30-11-2011 om 08:57 Topicstarter

Reactie

Fijn om zoveel reacties en tips al te krijgen, doet me toch even goed. En ja, het klopt dat ik me vreselijk afgewezen voel, lijkt wel of je relatie ineens wordt verbroken, en schuldig naar man en kind toe. Gelukkig steunt man mij langs alle kanten maar kind had het toch behoorlijk moeilijk met de mededeling dat mama geen werkt meer heeft.
Maar voor nu is het inderdaad belangrijk om even mijn kop erbij te houden en me vooral zakelijk op te stellen. In concept heb ik al diverse malen een brief opgesteld met o.a. het verzoek om verslag van gesprek maar het is zo lastig om niet te scherp van toon te worden. Tuurlijk is het prettig om nu 2 maanden me volledig te kunnen focussen op een andere baan maar dat is voor hun vooral eigen belang. Ik voelde me echt zo niet meer welkom maandag, leek wel zo'n Amerikaans tafereel. Binnen 5 minuten persoonlijke spullen bij elkaar graaien, nog een slap handje en dat was het. Vooral geen lastig vragen meer stellen of met feiten komen die ik kon aantonen middels gegevens op mijn pc.
Afijn, inmiddels ben ik wel direct begonnen met mij in te schrijven bij UWV en bij diverse uitzendbureaus dus ik heb niet stilgezeten. Maar je schrikt wel als je ziet hoe weinig aanbod er is.... Ik heb overigens nog een aantal vakantiedagen staan en overuren, die hield ik bij in bestand op werk, eigenlijk weet ik niet zo goed of ik daar nou nog aanspraak op kan maken. Gevoelsmatig lijkt het of ik deze 2 maanden ook "krijg" maar aan de andere kant heb ik er natuurlijk wel recht op, heb er toch ook gewoon voor gewerkt. Daarbij is alleen in mijn contract een decemberuitekering opgenomen waarvan ik met sterk afvraag of ze die nog wel uitkeren. Het bedrijf is dermate klein (4 pers) dat juist met dat soort dingen een hele makkelijk mentaliteit was. Ik was bijv. diegene die de salarissen overmaakte en daar dan ook zelf aan dacht. Misschien toch wel wijs om in de brief ze daar ook nog aan te herinneren. Vandaag in ieder geval genoeg op het programma om niet te veel te piekeren over wat er allemaal is gezegd en hoe het nou in de toekomst verder moet.

Vic

Vic

30-11-2011 om 10:14

Vakantie en overuren

Wat vreselijk om zo van het ene op het andere moment uit het bedrijf gezet te worden. Je hebt overigens ook zeker recht op die vakantie- en overuren. Als ze die niet uit eigen initiatief uitbetalen zou ik daar zeker werk van maken. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Blackbird28

Blackbird28

30-11-2011 om 11:53 Topicstarter

Vic

Nee, heb geen rechtsbijstandsverzekering helaas maar weet ook niet of ik die wel zou inschakelen. Wereldje is toch heel klein zeker in deze sector en ik wil zo graag de eer aan mijzelf houden. Tuurlijk heb je gelijk dat ik er recht op heb, eerst maar eens kijken hoe ze reageren op mijn brief en wie weet valt het dan nog mee.

sinas

sinas

30-11-2011 om 23:07

Oh?beemer

>die moet je verplicht voor einde dienstverband opnemen en zijn dus een paar van de dagen in de komende 2 maanden.<

Waar staat dat?

Blackbird28

Blackbird28

01-12-2011 om 17:19 Topicstarter

Beemer

Snap jouw reactie wel maar had gepland deze dagen dit jaar nog op te nemen en dat is dus niet meer mogelijk. Voor Januari geldt hetzelde, wel opbouw van uren maar geen mogelijkheid meer op te nemen. Tja, en dan wordt het uitbetalen. Overigens heb ik al reactie van bazen op mijn verhaal en gaan zij accoord met mijn idee. Uitbetaling van vakantiedagen en afspraken volgens contract en schriftelijk bevestigd van het niet meer hoeven komen met behoud van salaris. Overuren waren bij hun niet bekend, jaja, moest ik dan maar overzicht van geven. Jammer genoeg hield ik dat alleen bij in bestand op mijn werk, dus dat zal lastig worden. Verder is er nog een verslag gemaakt van laatste gesprek, voor hun dossiervorming, maar daar staan zulke onwaarheden in dat ik daar niet mee accoord ga. Ga daar nog e.e.a. van op papier zetten om dat aan te laten passen. Naar de externe contacten hadden ze aangegeven dat ik op eigen verzoek ben vertrokken wegens aangaan nieuwe uitdaging, dit om mij geen nadelen te laten ondervinden van de beeindiging van het contract. Weet niet zo goed wat ik daar nou van moet vinden....
Overigens was kind zijn grootste zorg toch wel hoe we nu aan genoeg geld moesten komen, hij kan ook al zo piekeren over de crisis, bang om uit ons huis te worden gezet bijv. Hebben geprobeerd hem gerust te stellen door idd uit te leggen dat er een vangnet is voor mensen zonder werk en dat papa ook gewoon nog werkt. Heb wel de indruk dat hij daar goed van doordrongen is inmiddels.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2011 om 17:48

Jakje

Ik snap dat van die vakantiedagen opnemen niet helemaal. Je schrijft dat je dit jaar nog dagen op had willen nemen en dat dat nu niet meer kan. Maar als je niet hoeft te/mag werken, hoef je toch ook geen vakantiedagen meer op te nemen om een dag je eigen gang te kunnen gaan? Dat kun je nu elke dag doen.
Of zie ik iets compleet over het hoofd?

Blackbird28

Blackbird28

02-12-2011 om 09:16 Topicstarter

Recht

Klopt, de dagen dat ik nu thuis zit krijg ik doorbetaald maar dat staat natuurlijk helemaal los van de opgebouwde vakantie uren. Dat is een een recht van elke werknemer, net zoals de gemaakte andere afspraken in mijn contract. Die vakantie uren heb ik voor gewerkt, zelfs nu ik (onvrijwillig) thuis zit bouw ik vakantie uren op. Wat is het verschil met gemaakte overuren, waarom zou ik daar dan meer recht op hebben?
Het is normaal bij het aanvaarden van een baan bij andere werkgever dat bij je laatste salaris ook je openstaand vakantiesaldo wordt uitgekeerd. Dat in mijn geval ik al eerder naar huis ben gestuurd (doorbetaald) is een keuze van werkgever en staat volledig los van mijn rechten.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2011 om 09:36

2 maanden betaald vakantie

Laat ik het dan even heel bot zeggen (want ik snap echt wel dat het helemaal niet leuk is): je hebt ruim 2 maanden betaald vakantie gekregen.
En je wilde de komende maand een aantal dagen vrij krijgen, en die ben je ook allemaal vrij.
Als je een week voor het einde van je contract op non actief gesteld zou zijn en je zou nog 3 weken vakantiedagen hebben was het anders geweest, omdat je dan niet meer in die tijd je vrije dagen op kon nemen.

merene

merene

02-12-2011 om 10:11

Nouhouh vakantie?

Die 2 maanden zijn echt geen vakantie. Ze heeft er niet voor gekozen om deze maanden thuis te zitten en er zal gesolliciteerd moeten worden. Ook heeft Jakje onzekerheid over de toekomst.

Ze heeft recht op uitbetaling van de niet opgenomen vakantiedagen. En terecht vind ik.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-12-2011 om 10:36

Merene

Ik geef niet voor niets aan dat ik snap dat het niet leuk is en dat ik het nogal bot stel.
Maar anders had ze ook in december vrije dagen op willen nemen. Alle dagen dat ze vrij had willen zijn is ze ook vrij.
Als ze niet op non actief was gesteld had ze net zoveel salaris gekregen, had ze nog 2 maanden doorgewerkt en tussendoor een paar dagen vrij kunnen nemen, zoveel vrije dagen als ze nog heeft.
Als ze nu al te horen had gekregen dat haar contract niet verlengd zou worden zou ze in de avonden moeten solliciteren, of er vrije dagen voor opnemen. En had ze ook de onzekerheid over de toekomst.
Als ze de dag dat het contract afloopt te horen had gekregen dat het niet verlengd wordt had ze in de weken daarna onbetaald mogen gaan solliciteren. En had ze ook de onzekerheid over de toekomst.
Ondanks dat het allemaal heel vervelend is en dat de manier waarop het gaat, zo abrupt, heel onvriendelijk is denk ik dat Jakje in de verdere afwikkeling best goed behandeld wordt.

Blackbird28

Blackbird28

02-12-2011 om 10:55 Topicstarter

2 dingen niet verwarren

Nogmaals vakantiedagen opbouw is een recht waar elke werknemer recht op heeft en gebruik van maakt. Dat staat volledig los van de vrije tijd die je ervoor terugkrijgt, het zijn gewoon betaalde uren en dat heeft mijn werkgever gelukkig wel goed begrepen.
Volgens mij gaf ik in een van mijn eerste postings al aan dat het gevoelsmatig aanvoelt of ik nu al betaald vakantie zit te vieren maar zo is het inderdaad niet. Daarbij is het best moeilijk om naar buiten (bij sollicitaties) aan te geven waarom ik nu al beschikbaar ben terwijl contract nog gewoon doorloopt. Om nog maar niet te spreken over al mijn nog niet afgemaakte werk wat niet bepaald een fraai beeld geeft naar klanten die ik wellicht in de toekomst vanuit een andere werkkring weer tegenkom. Natuurlijk heb ik nu meer gelegenheid om ander werk te zoek dan naast mijn werk, hoewel ik maar 20 uur werkte dus qua tijd viel dat ook wel mee.
Overigens had ik in december niet al mijn vakantie uren op kunnen maken, daar was dan weer geen gelegenheid voor gek genoeg, dus ik had toch nog een aanzienlijk deel mee moeten nemen naar volgend jaar.

Vic

Vic

02-12-2011 om 11:01

Goh

Wat een zurige jaloersige reacties. Het is niet meer dan normaal dat je bij ontslag je niet genoten vakantiedagen uitbetaald krijgt plus je vakantiegeld wat tot dan toe is opgebouwd. Ik heb wel eens ergens gewerkt waar de CAO later, na het ontslag, met terugwerkende kracht werd aangepast. Toen heb ik ook nog verzocht om die loonsverhoging, en gekregen.

Vic

Vic

02-12-2011 om 13:57

Ik was de eerste die zei dat ze recht had op uitbetaling van die dagen.

bibi63

bibi63

03-12-2011 om 15:31

Uh beemer

Voor vakantiedagen en vakantiegeld 'spaar' je automatisch (lees: je bruto salaris is aangepast aan het feit dat je vakantiedagen en -geld krijgt). Dat betekent dus dat als je deze niet krijgt, je bruto salaris hoger zou moeten zijn. Dus het is je eigen, door de werkgever ingehouden, geld.
W.b.t. zwangerschapsverlof, daarna minder gaan werken, maar alsnog ft opbouwen tijdens je verlof is wel raar.
Gr. Bibi

sinas

sinas

04-12-2011 om 14:00

Non-actief

is niet lekker thuiszitten en achterover leunen. In theorie kan een werkgever het ook weer terugdraaien. Verder zal ook een UWV aan je gaan vragen wat je in die maanden van non-actief hebt gedaan om wel weer werk te vinden.

Beemer heeft het helemaal bij het rechte eind

De werkgever besluit in dit geval dat er vrijstelling van werken is. Hoe je dit verder noemt maakt geen reet uit. De werkgever is ten alle tijden verplicht de resterende vakantiedagen en tegoeden aan het einde van het dienstverband uit te keren.

Natuurlijk is het voor de werknemer wel van belang dat dit even op papier staat, alleen het gedeelte dat er vrijstelling van werken is. De rest is buiten beschouwing.

Zelf zit ik in hetzelfde pakket, na 15 jaar ontslagen en 5 maanden opzegtermijn. Deze periode heb ik als vrijstelling van werken gekregen.

Inge M

Inge M

04-12-2011 om 17:34

Ik ben het eens met het slechte onderbuikgevoel

Het is natuurlijk vervelend dat een contract afloopt en de manier waarop dit afgehandeld wordt.
De ruimte die gegeven wordt om niet te komen werken maar wel betaald te krijgen, vind ik erg ruim. Dat past eerder bij iemand die al lange tijd in dienst is dan bij een kort dienstverband.
Het uitbetalen van overwerk vind ik logisch. Het uitbetalen van vakantiedagen helemaal niet. Deze regeling is zo ruim dat ik me zou schamen als ik om uitbetaling van vakantiedagen zou vragen.
Dat het wettelijk anders zit, maakt voor mijn gevoel niet zoveel uit.

Er is wel een verschil....

De werkgever wil niet dat ze nog komt werken, die vind ik wel een groot verschil. Daar krijg ik echt geen onderbuikgevoel van hoor! De werkgever mag dat doen en komt verder gewoon zijn verplichtingen na. En ik vind dan helemaal niet dat je blij moet zijn met de periode dat je niet meer mag werken. Het wordt nu gezien als "lekker vrij gekregen" Ik zie het als een straf! Je mag niet meer werken!

Inge

Ik vind het echt raar dat je je zou schamen omdat je je vakantiedagen laat uitbetalen? Ik snap echt niet waarom je zo coulant moet zijn naar je werkgever. Hij doet dit in dit geval ook niet hoor. Je denkt toch niet dat hij haar zomaar vrij geeft? Dit doet hij vnl uit eigenbelang. Geen onrust en gezeur meer in het bedrijf omtrent geen contractverlening.

Draai het eens om! Jij hebt een contract en je moet gewoon na een gesprek ophoepelen terwijl de werkgever ook kan denken ach, nog even en dan is het contract afgelopen.

Inge M

Inge M

04-12-2011 om 19:36

Maar over 2 weken

als de negatieve gevoelens over het contract wat gezakt zijn, volgt de opluchting dat er ruim tijd gegeven wordt om nieuw werk te zoeken.
Ik zie het niet als coulantie naar de werkgever, ik zou gewoon niet weten waarom ik vakantiedagen uitbetaald moet krijgen als ik 2 maanden de tijd krijg (bij een kort contract) om een nieuwe baan te zoeken, vakantie te hebben of wat dan ook te doen. Dit alles zonder dat mijn werkgever (die mij gewoon doorbetaalt) verantwoordig vraagt aan mij over wat ik wel of niet doe.
Dit staat los van de manier waarop Jakje moest vertrekken. Daar snap ik helemaal niets van en dat vind ik ook een slechte zet van de werkgever.
Het gevoel bij werkgever dat die methode noodzakelijk was, heeft wel de extra ruimte opgeleverd voor Jakje.

Yta Chalne

Yta Chalne

04-12-2011 om 19:58

Lis@

Wat lees ik nou, jij ontslagen? Wat moeten ze nou zonder jou?! Balen zeg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.