Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rembrand

Rembrand

18-09-2009 om 10:54

Contract van 30 %, maar veel overuren

Ik werk sinds een jaar met een vast contract van 30 %, maar maak veel overuren. Ik heb mijn werkgever daarom verzocht om er een contract van 40 % van te maken.
Dat wil zij niet. ( ze wil het eerst nog even aankijken of ik die overuren blijf maken en ik weet nu al dat het er alleen maar meer gaan worden ).
Kan ik dit afdwingen, of is zij verplicht mij een groter contract te geven als ik structureel zoveel overuren maak ?
M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

18-09-2009 om 11:11

Over een jaar

zal ze je verzoek moeten honoreren.
Op grond van dezelfde wet waarin je mag verzoeken tot deeltijdwerk, mag je ook om meer uren verzoeken. Dus zelfs als je geen overuren zou maken zou ze met heel sterke argumenten moeten komen om het je te weigeren.

Die wet heet

... wet aanpassing arbeidsduur.

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

18-09-2009 om 11:48

Nu al

Nu je een jaar een arbeidsovereenkomst hebt met deze werkgever, kun je waarschijnlijk om aanpassing van je arbeidsovereenkomst vragen. Je kunt je baseren op de Wet aanpassing arbeidsduur, artikel 2 (Waa)
Zie hier de wettekst: http://www.st-ab.nl/wetten/0356_Wet_aanpassing_arbeidsduur_Waa.htm
De wet is niet lang, je kunt hem in zijn geheel doornemen. Maar lees vooral ook even je CAO er op na!

Nasha 1st

Nasha 1st

18-09-2009 om 23:03

als je 3 maanden of langer een bepaald aantal uren hebt gewerkt, kun je gewoon een dienstverband van werkgever verlangen....als overleg met werkgever niets oplevert, dan kun je het aan de kantonrechter voorleggen....hoe langer de regelmaar van meer uren is geweest hoe groter de kans van slagen, maar ja, of je werkgever er zo gelukkig van wordt....

van werk.nl > arbeidsrecht >

Wanneer de werknemer drie maanden lang in elke week, of minimaal twintig uur per maand werkt, ontstaat er een zogeheten 'rechtsvermoeden' van een arbeidsovereenkomst. Dit betekent dat de werknemer een vast dienstverband bij de werkgever kan afdwingen. Een werkgever kan dit weerspreken. De werkgever moet aantonen dat het rechtsvermoeden niet juist is door te bewijzen dat het gaat om tijdelijk meerwerk. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van schriftelijke afspraken of een dienstrooster.

Klopt allemaal maar..

zorg dat je werkuren en overuren goed geregistreerd staan! Lees verder ook goed je eigen CAO na daar staat het meestal heel duidelijk in.

Sancy

Sancy

19-09-2009 om 09:59

Nasha

Jouw posting klopt op zich, maar is in het geval van Rembrand niet van toepassing omdat zij al een arbeidsovereenkomst hééft. Ze hoeft niet geen rechtsvermoeden te claimen, omdat ze al een arbeidsovereenkomst heeft.

Sancy

Sancy

19-09-2009 om 09:59

Euh

dat was 2 keer, het deel na de komma in de tweede zin mag weg

Nasha 1st

Nasha 1st

19-09-2009 om 15:57

Jawel

ook voor meer uren dan dat je je contract zegt kun je spreken van een rechtsvermoeden voor dat aantal uren....Als er maar een regelmaat inzit en dat moet 3 maanden of meer zijn dat je die extra uren hebt gewerkt

Sancy

Sancy

19-09-2009 om 17:29

Ah, maar nasha

dat schreef je niet, en dat stond ook niet zo in het door jou aangehaalde citaat.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-09-2009 om 21:16

Nee

de tekst had ik van werk.nl gehaald, en daar staat hij inderdaad bij de nul uren contracten, maar hij is evengoed toepasbaar op de situatie die Rembrand beschreef....

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 08:50

Die tekst

van werk.nl is onduidelijk. Het verbindt namelijk 2 artikelen (7:610a en 7:610b BW) die niet per se in dat verband gelezen hoeven of zelfs kunnen worden.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-09-2009 om 11:36

Sancy

yep, maar ja, maak dat de beheerders van de teksten maar eens duidelijk....dagelijks krijg ik telefoon van mensen die de tekst op werk.nl niet begrijpen en dan moeten wij het weer uitleggen en het was nu juist om de mensen meer duidelijkheid te geven en minder telefoonverkeer voor UWV WERKbedrijf, afdeling Arbeidsjuridische Dienstverlening.....jammer.... (hoewel het mij wel werk oplevert natuurlijk hihihih)

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 12:28

Maar waarom?

Als je uit hoofde van je werk weet dat die tekst op werk.nl niet duidelijk is en vaak verkeerd of onbegrepen wordt, waarom leg je die tekst dan toch nog hier aan Rembrand voor?

Nasha 1st

Nasha 1st

20-09-2009 om 13:33

Omdat

de tekst op zich zelf wel klopt, alleen voornamelijk is toegespitst op het nul-uren contract op werk.nl, maar de regels voor uren die je boven je contract uren werkt in principe hetzelfde zijn, daarom....

Dus, als je een contract voor 24 uur hebt, maar je werkt altijd 32 uur en dat is langer dan 3 maanden, dan kun je aan je werkgever een contract voor 32 uur gaan vragen. En in dat stukje van werk.nl staat dat ook, alleen is dit toevallig een stukje gekopieerd van het nul-urencontract. Omdat dat in de praktijk toch vaker voorkomt dan het geval van Rembrand....werkgevers sluiten vaak nul-urencontracten af, omdat ze dan denken geen verplichtingen, of weinig verplichtingen te hebben naar de werknemers....

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 14:26

Verschillen

art. 7:610a BW is niet van toepassing omdat het over het vermoeden van arbeidsovereenkomst gaat. Dat hoeft hier niet geclaimd te worden, het is duidelijk dat er een arbeidsovereenkomst is. Art. 7:610b BW gaat over de meeruren boven het contract uit dat bij Rembrand van toepassing kan zijn. De Waa is (ook) van toepassing als je géén meeruren maakt, maar wel uitbreiding van je contracturen wilt.

Sancy

Sancy

20-09-2009 om 14:28

En dan

klopt die tekst van werken.nl feitelijk ook nog niet omdat er staat dat je een vást dienstverband kunt eisen. Dat is niet zo, je kunt een dienstverband eisen.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-09-2009 om 22:56

maar de Waa moet je alleen een paar maanden van te voren aanvragen

(Een werknemer die ten minste gedurende één jaar in dienst is bij de werkgever, kan een verzoek indienen tot een vermeerdering of een vermindering van zijn arbeidsduur. Het schriftelijke verzoek moet ten minste vier maanden voor de beoogde ingangsdatum worden ingediend. De werknemer hoeft het verzoek niet te motiveren. Hij of zij kan ten hoogste eenmaal per twee jaar, nadat de werkgever een verzoek om aanpassing van de arbeidsduur heeft ingewilligd of afgewezen, opnieuw een verzoek indienen.)
enz enz....bij Artikel 610b (BW)

(Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden. )

is het dus gewoon zo dat je werkgever meteen kunt vragen een andere aok te maken (ter vervanging van je oude maar dan met de nieuwe uren dus) en als een werkgever dat niet doet kun je het aan de rechter voorleggen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.