Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zorgelijk

zorgelijk

13-06-2012 om 19:44

Contract wordt niet opgehoogd

Omdat collega's wat minder zijn gaan werken ben ik wat meer uren gaan draaien en de meer gewerkte uren gaan dan voor mij in een pot die 2 x per jaar wordt geleegd. Nu bedacht ik mij laatst dat dat toch niet zo handig is als ik ziek wordt want dan val ik gewoon terug op mijn oude uren want die staan in mijn contract.
Ik heb daarom aan mijn baas gevraagd om die extra uren in mijn contract te stoppen dan krijg ik tenminste iedere maand ook wat ik echt heb gewerkt. Maar dat gaat hij niet doen! Ik ben het er niet mee eens maar wat kan ik ermee?
Is er niet iets in de wet dat zegt dat als je langer dan zoveel tijd zoveel uur overwerkt (want dat is het eigenlijk) het contract moet worden aangepast?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

13-06-2012 om 20:02

Ja, als jij kunt aantonen dat jij over een langere tijd (3 maand ofzo) structureel hebt overgewerkt in opdracht van je werkgever dan kun je aanspraak maken op die extra uren.

amk

amk

13-06-2012 om 20:23

Vakbond

neem even contact op met 1 van de kaderleden bij je bedrijf die hebben dat zo voor je uitgezocht, welke wet het precies is. En welke voorwaarden het precies heeft.

NaShA

NaShA

13-06-2012 om 20:24

Kan het je zo vertellen, welke wet: waa

oftewel, Wet aanpassing arbeidsduur: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/meer-of-minder-werken/wet-aanpassing-arbeidsduur-waa

zorgelijk

zorgelijk

13-06-2012 om 22:35

Alvast bedankt maar ben er nog niet uit

Chippie, wat bedoel je met aanspraak maken op die uren? Ik krijg ze uiteindelijk wel betaald hoor, ik werk niet voor nop maar ik wil ze gewoon vast in mijn contract.
Amk, ik weet niet of er in ons bedrijf kaderleden werken dat zal ik eens navragen. Zelf ben ik geen lid (ja zou wel beter zijn maar zo duur!)
Nasha, het is geen kwestie van dat mijn baas mij moet toestaan meer of minder te mogen werken, ik werk al meer. Het punt is dat hij dat niet contractueel wil vastleggen zodat het nu eigenlijk steeds betaald overwerk blijft.
Weet iemand hoeveel per week en hoe lang dat mag? Ik heb nog steeds een contract van 18 uur/50% maar ik werk elke week 22 uur en dat al anderhalf jaar.

NaShA

NaShA

13-06-2012 om 22:58

Zorgelijk

als je die wet goed leest dat zie je dat je die uren dus wel kan opeisen bij je werkgever. Het is zoals Chippie ook al zegt, als je gedurende langere periode (langer dan 3 maanden) meer uren dan je contracturen werkt, dan kun je aan je werkgever vragen je contract aan te passen. Omdat je werkgever dat niet wil doen, zul je als werknemer alleen bij de rechter dat kunnen afdwingen. En hoe langer jouw meer-uren hebben geduurd, hoe meer kans je bij de rechter maakt....

Kan ook via o.r.

Bij ons is het na een half jaar structureel overgewerkt te hebben kan die die uren 'claimen' en heb je recht op een contract voor 1 jaar minimaal. Tenminste als de werkgever uren weg heeft te geven financieel gezien....(er mag dus écht helemaal niemand anders aangenomen worden, ook niet in andere functies).
Pas geleden is daar gedoe over geweest binnen onze stichting/werkgever en de o.r. heeft zich ermee bemoeit en nu weet ik al van verschillende mensen dat ze sindsdien geclaimd hebben én gekregen. Ook merk ik dat er minder structureel word overgewerkt, vaker word er nu b.v. een halfjaarcontract aangeboden voor iets meer uren ( tijdelijk ophogen noemen ze dat). Wat betreft ziekengeld, in het verleden ben ik wel eens ziek geweest en kreeg toen meer dan mijn 'gewone' maandloon. Dat was omdat ik toen ook al vaak en veel uren overwerkte (had toen ook maar weinig vaste contracturen) en voor de ziektewet werd gekeken naar mijn uurloon en wat ik gemiddeld de afgelopen tijd had gewerkt....Weet niet of dat nog zo is.
groeten albana

Sancy

Sancy

14-06-2012 om 12:50

Ter nuancering

Een OR doet niet aan individuele belangenbehartiging voor medewerkers, maar kijkt naar het beleid en het systeem. Als de werkgever structureel kiest voor overuren uitbetalen en niet de contracten verlengen, dan kan de OR dat bespreken en de werkgever vragen zijn beleid aan te passen.
Verder is inderdaad de Waa van toepassing, maar in CAO's staan hiervoor soms aanvullende bepalingen, kijk daar dus ook. Vraag een verzoek tot uitbreiding schriftelijk aan en onderbouw deze. Hier kun je ook nog informatie lezen over de berekening van uren: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2651

zorgelijk

zorgelijk

14-06-2012 om 16:26

Ha!

Ik dacht eerst, jakkes via de rechter mijn gelijk halen,mijn baas weet vast ook wel dat ik dat niet ga doen, wat een gedoe.
Maar! Ik heb in onze cao een artikel kunnen vinden en daar staat
Indien een deeltijdwerker over een referteperiode van twee aaneengesloten kwartalen structureel meer dan 15% boven zijn contractuele deeltijd arbeidsduur werkt, wordt op verzoek van de betrokken werknemer aan hem een contract aangeboden waarin deze structureel meer gewerkte uren zijn verdisconteerd.
Da's mooi toch? Ik heb volgende week een gesprek hierover. Alleen nog jammer dat er niet bij staat wanneer dat nieuwe contract er dan moet komen, ik zie die l*l er wel voor aan dat hij dan weer zegt hm, tja, ok, ik zal er wel eens mee aan de gang gaan, en dan vervolgens iedere keer er niet aan toe komt.

Anne

Anne

15-06-2012 om 15:41

P&o of hr adviseur?

Als jullie in het bedrijf P&O of HR-adviseurs of iets dergelijks hebben, kan je die er misschien bij inschakelen.

Zoals al eerder gezegd: zet je verzoek op papier (niet alleen mondeling - evt. doen meteen na het gesprek) en stuur je verzoek dan per e-mail zowel aan je baas als iemand (de adviseur of het hoofd, of wie daarover gaat) van P&O. Dan zie die dat ook en kunnen zij ermee aan de slag.

Ook voor opbouw van je pensioen is het verstandig je contract te laten omzetten, dus ik zou er inderdaad nu maar goed mee aan de slag gaan.

Succes.

zorgelijk

zorgelijk

16-06-2012 om 08:31

Hee anne

dat is een goede tip, dank je wel. Het is wel goed om het zo te doen, een beetje officiëler. Ook als hij volgende week toezegt dat het dan toch maar moet zal ik het nog per mail bevestigen en dan gelijk met een kopie en een verzoek aan de administratie, dat ik niet ga zitten wachten tot mijn baas dat verzoek aan ze doet. Slim!

Anne

Anne

17-06-2012 om 22:51

En... termijnen stellen!

blijf er sowieso bovenop zitten, niet laten lieren. Vooral ook lekker mails (bewijs!) aan "iedereen" intern blijven sturen als je niet snel genoeg een reactie krijgt, daarbij wijzend op je rechten en dat je hier al veel langer recht op hebt, dus dat het nu gewoon vlot geregeld moet worden. Niet te voorzichtig, bescheiden formulerend (maar natuurlijk ook niet heel hard of eisend, maar gewoon zakelijk verwijzend naar de feiten).

Het kan ook handig zijn om in je verzoek (mondeling) een redelijke, maar natuurlijk niet te lange, termijn te stellen, waarbinnen je wilt dat er actie wordt genomen (bijv: inhoudelijke toezegging dat het per ... gebeurt) - en die termijn natuurlijk ook weer in je e--mail opnemen. Termijnen kunnen versnellend werken en maken het ook makkelijker voor jezelf om weer aan de bel te trekken, omdat ze binnen de door jou genoemde termijn niet gereageerd hebben. Dan natuurlijk een kortere termijn stellen....

Daarnaast kan je natuurlijk ook mondeling aan de bel trekken, maar de e-mail zeker niet achterwege laten (dossieropbouw).

Succes!

Anne

Anne

21-06-2012 om 23:13

Hoe is het er mee zorgelijk?

Succes ermee in elk geval.

zorgelijk

zorgelijk

22-06-2012 om 11:37

Fijn anne

dat je zo meedenkt!
Nou, het gesprek is van de week geweest. Hij begon eerst met een heel verhaal, er zouden mogelijk veranderingen komen in de organisatie, ook gestuurd van buitenaf, formatie op korte termijn was daarom niet duidelijk, hij ging daarom geen contracten structureel ophogen, blabla. Tot ik zei, heb je hier een CAO? Eh nee, maar dat kon hij wel opzoeken. Dus ik zei lees artikel 5.6 maar eens, daar staat dat ik er lang recht op heb en als er in de toekomst dingen moeten veranderen dan is dat voor iedereen en dan verander ik op dat moment gewoon weer mee.
Nou toen waren we snel klaar. Hij mag dat niet zelf beslissen maar gaat het voorleggen aan een een hogere manager (van de hele divisie) en dan hoor ik ervan. Ik zei nog dat het me sterk leek dat hij van zíjn manager de opdracht kreeg om zich niet aan de CAO te houden, gelukkig leek hem dat ook.
Ik heb een verslagje van ons gesprek met uitkomst 's avonds nog naar hem op de e-mail gezet. Ik ga nu eerst lekker 3 weken met vakantie. Staat er daarna geen bericht op de mail dan ga ik héél hard aan de bel trekken, met al jouw tips erbij!

Inge M

Inge M

22-06-2012 om 20:21

Goed gedaan!

Jij bent op een hele positieve manier assertief geweest, rustig je gelijk halend, gesprek vastgelegd, dit gaat helemaal goed komen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.