Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gene

Gene

16-12-2010 om 10:42

Controleren sollicitaties bij ww uitkering

Mag het UWV bij een werkgever controleren of je daar daadwerkelijk een sollicitatie hebt gedaan? Doen ze dat ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

16-12-2010 om 10:52

Goeie vraag!

Ooit (1992 of zo) werkte ik bij een bedrijf waar 200 sollicitatiebrieven binnenkwamen na een vacature. Ik moest de namen-adressen van de 195 direct afgewezen personen invoeren (WP 5.1 ) voor een afwijsbrief en daarna moesten de brieven weggedaan worden (papiervernietiger i.v.m. privacy) omdat we er toch niets meer aan hadden.
Maar dit is dus wel 18 jaar geleden. Gene, jouw posting zet me aan het denken of het bedrijf dat wel goed heeft gedaan!
Het lijkt me wel aannemelijk dat sollicitaties (per steekproef of zo) gecontroleerd worden. Maar ik kan me ook voorstellen dat een bedrijf er niet op zit te wachten om door een enorme stapel sollicitaties heen te wroeten (al zullen die tegenwoordig vooral in de computer zitten en niet meer op briefpapier).
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord!

fladder

fladder

16-12-2010 om 12:05

Gene

Snap ik wel. Dat zijn typisch van die dingetjes die volgens mij best vaker gebeuren bij veel werkzoekenden, maar die je nooit hardop moet uitspreken, want mensen hebben daar snel een oordeel over klaar...!

Muriel

Muriel

16-12-2010 om 14:04

Controle

Ik geloof best dat er steekproeven gehouden worden. Vanaf deze maand heb ik zelf een uitkering aangevraagd en in januari heb ik een afspraak bij het UWV. Ik hoef slechts 4 sollicitatie-activiteiten per maand te doen, dus dat is makkelijk te doen. Hoef je niet over te liegen. En anders doe je er gewoon open sollicitaties uit om aan te vullen tot 4.

De meeste bedrijven sturen wel een antwoord op een sollicitatie, dus dan heb je toch al "bewijs" dat je voldoet aan de gestelde eisen? Als een werkcoach echt twijfelt aan jouw oprechtheid, zouden ze navraag kunnen doen, daarom moet je ook naam bedrijf en naam contactpersoon vermelden. Maar dat gebeurt dan binnen een korte termijn, dan is dat vast nog te traceren. Lang leve het digitale tijdperk!

Groetjes,
Muriel

P.S. Gene, als je je er onzeker over voelt, lijkt het me tijd echte sollicitatie-activiteiten te ondernemen (inschrijven bij uitzendbureau X is ook een activiteit!) en er geen fraude mee te plegen...

saskia

saskia

16-12-2010 om 16:41

Solliciatieplicht ook nadeel voor werkgever

Ik behandel sollicitaties en nodig sollicitanten uit voor kennismakingsgesprekken.
Regelmatig krijg ik bij een uitnodiging geen reactie, en inmiddels wijzer geworden vraag ik meteen een bevestiging van de afspraak omdat sollicitanten ook niet op komen dagen.
Ze solliciteren dan alleen maar voor de sollicitatieplicht van het UWV, maar ik heb nog nooit vanuit het UWV vragen gekregen.
Inmiddels haal ik mijn schouders er maar over op.

fladder

fladder

16-12-2010 om 16:52

Saskia

"Ze solliciteren dan alleen maar voor de sollicitatieplicht van het UWV..."

Of ze zijn inmiddels al elders van een baan voorzien. Niet meteen het slechtste van een "uitkeringstrekker" denken

By the way: ook als ze al voorzien zijn was het wel zo netjes geweest als ze even hadden afgebeld...

Saskia

Saskia

16-12-2010 om 22:18

Fladder

Ja, dat kan natuurlijk, dat ze al een baan hebben. Vanmiddag nog een afzegging gekregen, omdat de sollicitant al een baan had. Mijn insteek was meer dat er door de sollicitatieplicht ook niet serieuze reacties komen. Maar hoe het wel zou moeten weet ik ook niet hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.