Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

-Flupke-

-Flupke-

23-09-2013 om 13:52

cosmetische ingreep

In hoeverre mag je 'gewoon' ziek melden als je een cosmetische ingreep hebt ondergaan? Weet iemand dat?

Katniss

Katniss

23-09-2013 om 14:17

Ziek

Je mag je ziek melden als je ziek bent. Lijkt mij verder niet relevant wat je dan (ondergaan) hebt. Ziek melden houdt tegenwoordig overigens niet per definitie arbeidsongeschikt in. Als je bont en blauw bent door een ooglidcorrectie zou je misschien thuis nog wat werk kunnen doen.

mwa

Het lijkt mij redelijker dat je voor een cosmetische ingreep (iets waar je zelf voor kiest) gewoon verlof opneemt.

Ik vind

Dat als je een cosmetische ingreep ondergaat je daar zelf vakantiedagen voor moet opnemen. Maar eigenlijk maakt het niet uit wat wij allemaal vinden, het gaat erom wat jullie arboedienst of cao ervan vindt. Want waar ligt de grens? Stel dat er een complicatie optreedt en je langer niet kunt komen? Is het dan wel geoorloofd om je ziek te melden?

hetty

hetty

23-09-2013 om 15:45

en ik

En dan nog, waar ligt de grens. Voorbeeld: borsten laten weghalen in verleden, implantaten gezet en over een paar maanden nodig om wat cosmetische aanpassingen te doen. Wordt ook zelf voor gekozen, is om het resultaat nog wat meer te verfraaien. Is in principe geen noodzaak. Vinden jullie dat ook voor eigen kosten/dagen?

medische noodzaak

Je zou de grens kunnen leggen bij wat de zorgverzekering vergoed. Dus alles waar een medische noodzaak voor is (en nog een ingreep na borstverwijdering ivm borstkanker hoort m.i. nog bij de behandeling van de borstkanker, dit wordt ook vergoed door de zorgverzekering). Idem bij andere ingrepen die vergoed worden.
Zelfgekozen behandelingen puur ter verfraaiing en/of het verdoezelen van ouderdomsverschijnselen lijken mij redelijkerwijs voor eigen rekening. Niet voor die van de werkgever.

Net juridisch uitgezocht

Niet ik maar onze arbeidsjurist. Ik knip/plak het antwoord hieronder.

De kantonrechter Middelburg heeft op 9 juli 2012 een vonnis gewezen over deze materie. 2 vragen werden behandeld.
De eerste vraag of sprake is geweest van ziekte als bedoeld in artikel 7:629 BW en de tweede vraag of er een loondoorbetalingsverplichting van de werkgever bestaat.

1. De kantonrechter stelt dat als er een medische noodzakelijkheid ontbreekt er geen sprake is van ziekte maar van een persoonlijke keuze.
2. Indien een werknemer in de herstelperiode na de cosmetische ingreep verhinderd is de arbeid te verrichten ten gevolge van zijn lichamelijke toestand is er wel sprake van ziekte.

De vraag die dan vervolgens door de Kantonrechter wordt beantwoord, is of er gedurende de herstelperiode (wanneer wel sprake is van ziekte) recht bestaat op loondoorbetaling. Die vraag moet in beginsel bevestigend worden beantwoord, tenzij de werkgever kan aantonen dat sprake is van het opzettelijk veroorzaken van de ziekte door de werknemer. Ten aanzien van de vraag of de ziekte door opzet is veroorzaakt, oordeelt de kantonrechter dat dit het geval is indien de werknemer zeker weet dat hij na de ingreep een bepaalde periode niet in staat zal zijn de eigen arbeid te verrichten. Volgens de kantonrechter is dan sprake van het zogenoemde zekerheidsbewustzijn dat als opzet is aan te merken. Een uitzondering hierop kan volgens de kantonrechter aanwezig zijn indien zich complicaties voordoen die niet behoren bij een normaal te verwachten herstel. Het gaat dan dus om niet voorziene gevolgen van de ingreep. Dit oordeel brengt met zich dat (hoewel sprake is van ziekte) geen loon verschuldigd is gedurende de reguliere herstelperiode omdat dan sprake is van het opzettelijk veroorzaken van de ziekte.

Kortom een werknemer die een cosmetische ingreep laat verrichten, die medisch gezien niet noodzakelijk is, heeft volgens de kantonrechter Middelburg geen recht op loon op de dag van de ingreep omdat geen sprake is van ziekte en ook geen recht op de loon gedurende de reguliere herstelperiode, omdat de ziekte dan opzettelijk is veroorzaakt door de werknemer.

Gr. Poekie

amk

amk

23-09-2013 om 16:33

geen discussie nodig.

Helaas maakt de wet daar geen enkele onderscheid in en geldt niet in staat tot werken om welke reden dan ook is voldoende grond om ziek te melden.
Ook bij blessures door wintersport, partijtje voetbal of vrijwillig op zondag een rondje fietsen kun je dan de vraag stellen of je verlof moet opnemen of dat je je ziek meldt. Je kunt je zelfs afvragen of je je kinderen wel op de fiets naar school moet brengen want als jij dan een ongeluk krijgt is dat vrijwillig want jij hebt voor kinderen gekozen en er ook nog voor gekozen die ZELF naar school te brengen. En zo kun je alles doortrekken. Om die discussie te voorkomen heeft de wetgever er voor gekozen om alle redenen om niet te kunnen werken onder de werkingssfeer van de wet te laten vallen.

Ethisch is een andere discussie.
Maar psychisch ziek van iets zijn kan ook leiden tot cosmetische operaties waar anderen van zeggen dat het luxe is. Wie bepaalt dat?

Reactie AMK

Ik vraag me af of je het stuk dat ik heb gepost wel hebt gelezen. Ja, je bent ziek in zo'n geval maar je hebt geen recht op loondoorbetaling tijdens operatie & voorziene herstelperiode.

Indien het om een cosmetische ingreep gaat op medische gronden (fysiek of psychisch) dan is het een ander verhaal.

Gr. Poekie

-Flupke-

-Flupke-

24-09-2013 om 12:12

gelukkig

doet niemand er moeilijk over dus er is geen probleem. Ik vroeg het mij af.
Ik krijg overigens mijn ooglidcorrectie vergoed omdat er medische indicatie voor gegeven wordt. Dan is er al helemaal geen ethische vraag.
Tenslotte kies ik er dan toch voor om vakantiedagen te geven, omdat ik anders mijn niet-ziek bonus kwijt ben...

Miekemieke

Miekemieke

26-09-2013 om 13:06

verlof genomen

Zelf heb ik iets laten verfraaien aan mijn uiterlijk waardoor ik een week niet kon werken. Ik heb aan mijn collega's en leidinggevende van tevoren verteld wat ik ging laten doen en heb die week vakantie opgenomen. De gemeenschap hoeft niet op te draaien voor mijn verfraaing, kom op zeg.

-Flupke-

-Flupke-

27-09-2013 om 16:14

tja mieke mieke

dan kan ik je nog een heleboel vragen gaan stellen over waarvoor de maatschappij dan allemaal wel moet opdraaien, of je dat dan reeel vindt...

Miekemieke

Miekemieke

27-09-2013 om 16:31

Flupke

Dat moet ieder voor zich weten Flupke maar er zijn zaken waarvoor ik liever zelf in de beurs tast zo lang ik dat kan doen. Ik zal een collega er niet om veroordelen als zij zich ziek meldt voor dezelfde ingreep.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.