Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Phaedra

Phaedra

23-05-2011 om 06:34

Curatele.

Heeft iemand ervaring, of kan mij meer info geven over het onder curatele laten stellen van een meerderjarig persoon? De reden is verkwisting (het niet kunnen omgaan met geld).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

23-05-2011 om 07:58

Phaedra

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap

Als je even googled op 'onder curatele stelling aanvragen' dan vind je heel veel info

Sterkte ermee

Bij kantongerecht

kan je het aanvragen (zonder advocaat) via een verzoekschrift, dat formulier is te vinden op www.rechtspraak.nl. de persoon zelf mag het aanvragen of familie tot in de 4de graad.

Kind

Kind

23-05-2011 om 20:51

Ik lees mee

ws komen wij er ook voor te staan binnenkort. Met het overlijden van mijn vader. Mijn moeder is niet meer tot beslissingen in staat. Maar kies je voor mentor, bewind of curatele? Wat is het makkelijkst?

Kind

Kijk eens op die justitiesite, die informatie is behoorlijk compleet. Uit mijn hoofd is mentorschap m.n. voor beslissingen over zorg, bewind met name voor beslissingen over geld, en curatele is voor alles. Dus als je moeder in het algemeen geen beslissingen kan nemen is curatele de aangewezen weg, anders heb je maar een deel van de problemen verholpen.
Leuk lijkt het me geen van drieën, maar niet-regelen leidt vaak tot dingen die nog minder leuk zijn.

Sterkte ermee

Temet

Kind

Kind

24-05-2011 om 21:28

Niks

moeder kan niks meer zelf beslissen.

Bewind en mentorschap

kan samen aangevraagd worden. je vraagt dus dan om een bewindvoerder of mentor. dat kan een onafhankelijk iemand zijn, daar moet wel voor betaald worden of je kan het zelf worden. als je enig kind bent zal dat geen probleem zijn om dat je voor moeder of vader te doen, anders kan je ook nog kiezen voor 2 bewindvoerders of mentoren, dan ben je wel beiden verantwoordelijk en moet je ook alles samen doen. bewind is voor het financiele gedeelte, mentorschap voor het niet financiele gedeelte, denk daarbij aan medicatiebeleid, opname ziekenhuis etc. curatele is voor beiden. bij curatele zijn eventuele aankopen terug te draaien, bij bewind niet, dat is eigenlijk wel het grootste verschil. curatele moet gepubliceerd worden in de staatscourant en 2 dagbladen, dat moet betaald worden voor de verzoekers, bewind word niet gepubliceerd. dat scheelt dus ook in kosten. bewind is eigenlijk wel bedoelt voor de wat oudere mensen die het gewoon allemaal niet meer kunnen, de rekeningen betalen etc. het is niet echt bedoelt voor mensen die schulden maken, want je kan daar gewoon mee doorgaan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.