Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 14:39

Dag en nachtdiensten, 24 uurs rooster

Er lijkt zich een nieuwe situatie voor ons voor te gaan doen. Man kan binnen ons bedrijf een baan krijgen waarbij een 24/7 aanwezigheid verplicht is. Dat betekent dus dat die plek áltijd door iemand bemand moet worden. Nachten, weekenden, feestdagen... Ik ben dat niet gewend en moet een beetje slikken bij de gedachte dat ik dus met kerst mogelijk alleen met de kinderen aan het diner zit. Nieuwigheid wat vast wel zal wennen.
Hoe ervaren degenen dit waar deze manier van leven al gewoon is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

09-06-2011 om 14:59

Het went....

Mijn man werkt al meer dan 10 jaar onregelmatig. De laatste jaren bij het OV. Zijn rooster is al voor heel het jaar bekend, eventuele speciale dagen vraagt hij dan alvast vrij (verjaardagen bijv.) Met de Kerst is het meestal zo dat je altijd 1 dag vrij krijgt, bij hen dan. Wat ik al zeg, het went, het voordeel is dat man ook vaker door de week vrij is, waardoor hij ook de kinderen kan opvangen...

Jolanda123

Jolanda123

09-06-2011 om 15:15

24/7

Dat een plek 24/7 bemand moet zijn, houdt niet in dat één iemand daar 24 uur moet zitten. Dat zullen dus wisseldiensten gaan worden.

en ach, ik vind het niet zo vervelend. Maar goed, dat ben ik

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2011 om 19:24

Pelle

Hij zal nooit beide kerstdiners missen.
Zeg dat niet te hard! Als ik met kerst werkte, werkte ik toch echt beide kerstdagen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-06-2011 om 22:09

In de zorg toch heel normaal?

In bijvoorbeeld de zorg zijn dit soort situaties toch heel normaal? Of gaat het voor jouw man heel anders werken?
Mijn moeder heeft vrijwel haar hele werkzame leven in de zorg gewerkt, altijd wisseldiensten, ook vaak 's nachts. En het ene jaar met Kerst werken, het andere jaar met oud-en-nieuw. Ik weet dus niet beter...

Heerlijk

ik ben al 30 jaar gewend om met iemand samen te leven die in ploegendienst werkt,en ik vind het heerlijk.
op maandagmiddag naar ikea,het is dan heerlijk rustig!
geen verplichtingen met kerst ,want man moet werken,weekend vieren doordeweek ,en regelmatig een avondje alleen thuis .
en het kerstdiner? de ene keer is het een brunch,de andere keer een ontbijt,en soms ook een diner,het ligt er maar net aan welke dienst hij heeft.
toen de kinderen klein waren was het ook ideaal ,hij bracht en haalde ze regelmatig,was lees*moeder*,bracht ze naar clubjes.
ik zie alleen maar voordelen.

Snuggle's

Snuggle's

09-06-2011 om 23:02

Allebei

Mijn vriend en ik werken allebei onregelmatig en ik vind het heerlijk. Ik heb een half jaar vier vaste dagen overdag gewerkt maar ven snel weer onregelmatig gaan werken. Het voelt alsof ik veel meer vrije tijd heb nu, meer meemaak van de kinderen ook.

Feestdagen blijf ik ook wel een nadeel vinden hoor. Gelukkig werken wij wel of kerst of oud en nieuw en dan met kerst altijd 1 late en 1 vroege dienst, dus heel erg is het ook weer niet.
Ik weet niet hoe zijn rooster straks gemaakt gaat worden, maar een ander voordeel vind ik ook dat je dagen van te voren roostervrij kan aanvragen zonder dat het je vakantiedagen kost .

Kortom, ook een heleboel voordelen!

Snuggles

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2011 om 01:07

Voordelen

Ik moet in de praktijk de voordelen nog gaan meemaken, maar ze zijn er vast
Mijn zus is haar hele werkzame leven al verpleegkundige dus van haar zie ik ook dat haar gezin niet anders weet. Daar is het zo dat ze altijd met kerst vrij vraagt en met nieuwjaar werkt. Dat lukt blijkbaar. Wij zitten nogal traditioneel in elkaar, dus het zal wel vreemd zijn om kerst en pasen anders te beleven als dat al het geval zal zijn. Maar ik denk echt wel dat het zal wennen.
Pelle: Kortgezegd zal het salaris wel stijgen door de nachtdiensten. Dus met een week nachtdienst staan we er iets beter voor. Maar dat is niet de hoofdreden dat hij dit werk wil gaan doen. Het is echt een apart stukje werk binnen ons bedrijf met behoorlijk wat verantwoordelijkheid en de collega's die dit nu doen passen gewoon bij mijn man en omgekeerd. Het zijn vrienden. We komen soms ook bij elkaar thuis. In zo'n sfeer is het prettig werken. Dat er iets meer salaris tegenover staat is meer dan meegenomen, maar als het soort werk en de sfeer niet beter was geweest had hij het niet voor het salaris gedaan.

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2011 om 07:04

Pelle

Wat een toon sla je weer aan zeg....
Natuurlijk werkte ik in wisseldienst, ik werkte het ene jaar met beide kerstdagen en dan het andere jaar niet. Er was een team wat samen die dagen moest zien te verdelen. Als het meezat natuurlijk. Als het tegenzat werkte je met kerst en oud en nieuw. Jeweetwel,tekorten in de zorg enzo. Nooit van gehoord zeker?

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2011 om 12:49

Pelle

Nooit gehoord van zo'n systeem met wisseldiensten, dat was niet vrijwillig?
Sorry, maar dat kwam niet leuk over. Nee, het was niet vrijwillig. Je werkte of met kerst of met oud en nieuw.
Als je met kerst werkte werkte je beide dagen.
Werkte je met oud en nieuw, dan beide dagen. Had je pech, dan werkte je al die dagen.

Ef

Ef

10-06-2011 om 12:51

Nachtdiensten

Ik werk als verpleegkundige ook mijn hele werkzame leven in onregelmatige diensten, en wij weten dus niet beter. Ik werk óf met kerst óf met oud en nieuw, óf met pasen óf met pinksteren, koninginnendag en hemelvaartsdag om het jaar. De weekenden ongeveer om en om. Regelmatig avond en nachtdiensten.
Wij zijn niet anders gewend, en het heeft ook wel voordelen. Zo verdien je meer vanwege de onregelmatigheidstoeslag, ben je vaker overdag vrij, kan je met dienstaanvragen vrije dagen inplannen. Waar je wel op bedacht moet zijn dat onregelmatig werken wel van invloed kan zijn op je lichamelijke conditie, vooral nachtdiensten kunnen een aanslag zijn op je geestelijke en lichamelijke conditie. Als ik teveel nachtdiensten draai wordt ik somberig en depri en sneller verkouden. Het is ook prettig als je overdag goed kan slapen anders is het helemaal slopend. Ik zou, als ik je man was eerst eens een paar nachten meedraaien om te kijken of hij er tegen kan.

Ella2007

Ella2007

10-06-2011 om 13:12

Joepie ! werken met kerst...

Persoonlijk heb ik altijd graag gewerkt met kerst: speciale sfeer, alles is anders. Nu is dat natuurlijk minder gaaf als je veel waarde hecht aan de feestdagen, maar persoonlijk heb ik dat niet zo. Dus ik zou er niet zo'n moeite mee hebben, en het is in het recente verleden ook vaak gebeurd dat manlief wegens werk op feest- en verjaardagen in het buitenland was op zakenreis. Je kan het voor jezelf en de kinderen ook leuk maken zonder dat hij er perse bij aanwezig is, en van dagen dat hij er wel is iets speciaals maken.

Fio en pelle (o.t. en buiten de orde)

kunnen jullie asb een keer om 4 uur bij de fietsenstalling afspreken? Lijkt mij een betere plek om je vete bij te leggen.

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2011 om 17:00

Pms?

Nee, als ik pms heb reageer ik niet, dan lees ik alleen.
Ik heb sorry gezegd dus kunnen we nu verder,dankje.
Ik heb verteld hoe het ging in het verpleeghuis waar ik werkte. Dat was volkomen normaal in alle verpleeghuizen in die stad en ook in mijn huidige woonplaats.

Ik werkte altijd graag met kerst

toen ik in de verpleging werkte, werkte ik graag met kerst, geen verplichte diners en opgeklopte gezelligheid, nee, gewoon lekker aan het werk (ik wilde ook wel avonddiensten of nachtdiensten)

Ik was liever met oud/nieuw vrij..

Er waren altijd collega´s die liever met kerst vrij waren, dus ik heb bijna nooit met oud/nieuw gewerkt.

Wb de kerst: er was bijna niemand die beide kerst-avonden moest werken, dus dat kerstdiner was meestal wel te plannen (voor de liefhebbers )

Onregelmatig werken vond ik zalig, ik ben een echt avondmens en werkte het liefst juist GEEN vroege diensten (heb ook heel veel nachtdiensten gewerkt, zalig, de vrijheid!)

Ik werkte dus

altijd met kerst, nooit met oud/nieuw (muts zonder PMS hahahahaha)

Hehehe p en f

Ik weet niet waarom, maar jullie toveren een lach op mijn gezicht!
Bedankt voor de manier waarop jullie mijn vier-uur-bij-de-fietsenstalling-suggestie opnemen.

Rodebeuk

"kunnen jullie asb een keer om 4 uur bij de fietsenstalling afspreken? Lijkt mij een betere plek om je vete bij te leggen. "

daar sta ik te roken

Judith

hóe ze hun vete bijleggen... tsja, rokend is ook een optie
Ga jij dan even opzij? Je weet nu dat je het voor mij doet...

Terpi

Terpi

11-06-2011 om 12:15

Roosters maken

Ik maak al jaren en jaren de roosters van mijn team, wat mij opvalt is dat ik altijd mensen heb die het liefste de hele kerst werken hahaha! Ontduiking van nare familieverplichtingen, 'nee schat ik kan echt niet mee want ik moet werken' en ook nog eens flink verdienen in die dagen. Dan heb ik nog de singles die vaak zich vrijwillig opwerpen voor de nachtdienst van oud en nieuw, die anders alleen thuis zitten omdat ze zich niet willen aansluiten bij de familie of getrouwde vrienden. Het gevolg is dat ik zelf al jaren 2 weken vakantie kan nemen tijdens de kerstvakantie. Goeie deal

Tirza G.

Tirza G.

13-06-2011 om 23:40

Wisseldienst is wat anders dan volcontinu

Wisseldiensten zoals in de zorg zijn niet helemaal te vergelijken met volcontinu. Bij wisseldiensten worden er voor een bepaalde periode roosters gemaakt, rekening houdend met voorkeuren en (on)mogelijkheden en zit er vaak verschil in de inzet-behoefte. Zo worden er bijv. in het weekend geen opnames gedaan - wat weer een ontlasting geeft van het rooster. Of met feestdagen - dan worden er geen operaties uitgevoerd, wat ook weer ontlastend is. Wisseldiensten werken vaak met een 'verschoven uren toeslag', waarbij de beloning afhankelijk is van het aantal avonden/nachten/weekenden wat je hebt gewerkt.
Bij volcontinudienst gaat het werk gewoon altijd in (ongeveer) dezelfde zwaarte/snelheid door en wordt je gewoon in een ploeg geplaatst. Het rooster wordt verdeeld over 4 of 5 ploegen, die volgens een vast systeem (volcontinu dus) in worden gepland. Mijn man werkt al 25 jaar zo De vergoeding is vast, elke maand een percentage van zijn salaris als continutoeslag. Maar de belasting is ook vast, hij heeft niet de mogelijkheid om meer of minder nachten (ofzoiets) te werken.
Wij weten als gezin niet beter. Het heeft nadelen (geen vaste sport- of clubavond ofzo), vaak werken als anderen vrij zijn - maar het heeft ook voordelen. Natuurlijk, het salaris is er eentje, maar ook zijn rol in het gezin. Hij was er zeker toen de kinderen kleiner waren veel meer bij betrokken.
Je moet er wel tégen kunnen en dat kan niet iedereen. Vooral nachtdienst kan je behoorlijk nekken; mijn man werkt sinds een paar jaar een snel-roulerend rooster maar daarvoor werkte hij altijd 5 dagen aansluitend dezelfde dienst. In de 3e nacht schakel je om naar een nachtritme - en dan moet je op de 6e dag dus weer terug. Dat is loodzwaar, zeker als je dat jaar na jaar na jaar moet. Tegenwoordig werkt hij nooit meer dan 2 dezelfde diensten aansluitend, dan schakelt hij dus niet om en dat is veel lichter.
Toen de kinderen kleiner waren waren nachtdiensten in weekenden met slecht weer een ramp. Pappa Moet Slapen en jij loopt de hele dag op je tenen ssssssst te fluisteren. Vreselijk. Nu gaan de kinderen soms pas ná paps de deur uit om te stappen en zijn ze nét thuis voordat hij terugkomt

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2011 om 00:39

Aangenomen

Nou, hij is voor de functie aangenomen
Bij dit werk gaat het niet om 5 ploegen, maar om 5/6 mensen die het fort moeten trekken. Omdat het in de nacht relatief rustiger is dan overdag moet hij de training voor dit werk in de nacht 'ondergaan'. Daarna zal er elke maand wel een week nachtdienst inzitten vermoed ik. Qua inkomen is dat mooi meegenomen. Hoe hij op deze manier van werken zal reageren is nog even afwachten. Ik zou het wel kunnen, ik ben een nachtbraker, maar ik zou het veel te eenzaam vinden. Daar moet je ook tegen kunnen. Normaal gesproken is hij wel een goede slaper, maar als hij toch last heeft van huisgeluiden kan hij ook nog waxdopjes in zijn oren doen.
Volgende week gaan we het voor het eerst beleven.

Fiorucci

Fiorucci

15-06-2011 om 09:48

Spannend

Gefeliciteerd, en een tip voor de dip rond 4.00: yoghurt met wat granen en fruit!

NaShA

NaShA

15-06-2011 om 18:47

Tip van mijn man

die gaat vóór een nachtdienst altijd een paar uurtjes slapen, dan opstaan en verder gaat hij de nacht in alsof het een dag is, dus ook met eten enzo. Bij thuiskomst meteen zijn bed in en rond 14:00 of 15:00 staat hij dan op. De laatste nachtdienst wat eerder om weer in het normale ritme te komen. Hij heeft nooit echte problemen, maar de 3e nacht schijnt het moeilijkste te zijn....

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2011 om 01:11

Nasha

Dus vanaf thuiskomst een uur of 6 slapen en 's avonds nog een uurtje of 2? Ik zal de tip doorgeven.
Volgens mij kan ik hem opvegen rond die derde nacht, maar de praktijk zal dat uitwijzen. Ik heb er algemeen genomen wel vertrouwen in.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2011 om 01:13

Fiorucci

Of het yoghurt zal worden betwijfel ik, maar een hapje zal misschien wel lekker 'breken'. Gelukkig staan er magnetrons, dus er is wel wat mogelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2011 om 01:16

Pelle

Hij slaapt ook op klaarlichte dag omdat hij dat lekker vindt. Gewoon 's middags een dutje. Slapen voor het echie zal dus ook wel lukken. Het zullen eerder de geluiden zijn die voor onrust zorgen dan teveel daglicht. Gelukkig hebben we geen kleine rondrennende kinderen meer, dat scheelt

Tirza G.

Tirza G.

16-06-2011 om 15:17

Buiten geluiden

Hij heeft de pech dat hij in de zomer nachtdiensten gaat draaien, dat is echt een nadeel. Maar goed, dat vertel je hem gewoon niet Zomers is het lichter, warmer en lawaaieriger. Klussende buren, kletsende buren, spelende kinderen, stuiterende ballen, blaffende honden, nestverdedigende vogels.....enzovoort. Huisgeluiden storen mijn man nooit zo, ik kan gerust een beetje rondrommelen in huis, wasmachine aan enzovoort. Dat is juist wel een soort van 'eigen' en geruststellend ofzo. Gillende kinderen achter op het speelplein zijn veel irritanter. Maar goed, de tijd zal het leren.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2011 om 21:49

Tirza

Gillende kinderen op het schoolplein (in ons geval) zijn voor ons zo gewoon dat het bij de normale achtergrondgeluiden hoort. We kunnen zelfs met open raam slapen en er dan toch doorheen slapen. Als ze er niet zijn horen wij de stilte. "Oh ja... het is vakantie!"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.