Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

De nieuwe generatie werkenden


"Er zijn totaal 5 nieuwe collega's gekomen waarvan 4 in de leeftijd van 21-23 jaar oud en 1 27 jaar oud. Ze zijn met zijn alle de jongste groep. Over 1 collega geen enkele vorm van kritiek hard werkende jongeman. Van de rest hebben we echt zoiets van "moeten we het van deze generatie hebben?""

Ze zijn nog kinderen. Neem ze met een korreltje zout. Pas vanaf een jaar of 25 zijn de hersenen biologisch uitgerijpt en zijn ze echt volwassen. Dat we de grens in deze tijdsperiode toevallig op 18jaar hebben gezet qua wanneer iemand volwassen is kun je langs je neer leggen. Dat wisselt nog wel eens. De generatie wordt vanzelf ook volwassen. 

Decembermamma

Decembermamma

06-05-2024 om 22:09 Topicstarter

Marianne76 schreef op 06-05-2024 om 09:59:

Misschien ligt het inderdaad aan de branche. Ik doe kenniswerk, je komt hier niet binnen zonder gedegen vooropleiding en een nieuwgierige aard.
Ik kan me goed indenken dat het in bv. de horeca heel anders werkt. Het lijkt mij ook behoorlijk demotiverend als je baas je op elk moment kan oproepen of naar huis sturen.

Wij hebben ook kenniswerk maar door gebrek aan ervaren en goed opgeleide mensen nemen we nu mensen aan met geen ervaring en leiden we ze op om voor ons het bulkwerk te doen. 

Decembermamma

Decembermamma

06-05-2024 om 22:12 Topicstarter

Vandaag 1 collega die om 12:00 weg ging, want hij ging zijn nieuwe auto ophalen....komt morgen niet want lekker rondrijden in die auto.

Andere collega die vorige week "ziek" was zat vanmorgen alweer te sniffen en snotteren en "oh wat voel ik me beroerd"....ik schat in dat ze morgen thuis blijft.

Overigens fouten maakt ze niet, dat zien wij namelijk verkeerd wij zeggen het haar zo te doen en dat doet ze dan. Dus dat is onze fout. 

Decembermamma schreef op 06-05-2024 om 22:12:

Vandaag 1 collega die om 12:00 weg ging, want hij ging zijn nieuwe auto ophalen....komt morgen niet want lekker rondrijden in die auto.

Andere collega die vorige week "ziek" was zat vanmorgen alweer te sniffen en snotteren en "oh wat voel ik me beroerd"....ik schat in dat ze morgen thuis blijft.

Overigens fouten maakt ze niet, dat zien wij namelijk verkeerd wij zeggen het haar zo te doen en dat doet ze dan. Dus dat is onze fout.

Ja maar, als hij geen belangrijke afspraken heeft op het werk en dus vrij kan nemen..... dan mag dat toch gewoon? Ik neem aan dat hij net als alle andere collega's een beperkt aantal vrije dagen heeft in het jaar en als ze op zijn, zijn ze op. En als hij ongeoorloofd vrij neemt op een moment dat het écht niet kan, dan zal hij het wel horen van zijn leidinggevende. 

Is er beleid over het aanvragen van verlof, bijvoorbeeld een x periode vooraf?
Nu vind ik anderhalve dag vrij nemen om met je nieuwe auto te spelen best veel, maar goed als iemand zijn verlof daar aan wil besteden, prima.
Als iemand halverwege de dag ad hoc al het werk uit zijn handen laat vallen en acuut anderhalve dag vrij neemt hiervoor, dat zou ik wel vreemd vinden. Vooral dat een baas dat oké vindt. Want het is nu deze persoon, maar als die nieuwe mensen dat normaal gaan vinden, wordt het uiteindelijk toch ook een soort precedentwerking voor de bedrijfscultuur. 

Decembermamma

Decembermamma

07-05-2024 om 07:14 Topicstarter

Het was dus helemaal ad hoc en ja er zijn beperkingen aan maar normaal wordt daar niet moeilijk over gedaan. Maar als je er nog maar een maand werkt is het ad hoc je werk uit je handen laten vallen en weg gaan een beetje apart. Hij gaf gisteren overigens aan dat hij midden in de drukke periode 6 weken op vakantie gaat en dit allemaal al geboekt was. Tja kon hij niets meer aan doen zei hij. En dat terwijl daar dus afspraken over zijn gemaakt iedereen spreek tevoren af dat er in bepaalde maanden alleen bijzonder verlof mogelijk is. We hebben overigens 5 weken aan vakantiedagen dus ik vraag me af hoe hij dit gaat regelen allemaal. 

Decembermamma schreef op 07-05-2024 om 07:14:

Het was dus helemaal ad hoc en ja er zijn beperkingen aan maar normaal wordt daar niet moeilijk over gedaan. Maar als je er nog maar een maand werkt is het ad hoc je werk uit je handen laten vallen en weg gaan een beetje apart. Hij gaf gisteren overigens aan dat hij midden in de drukke periode 6 weken op vakantie gaat en dit allemaal al geboekt was. Tja kon hij niets meer aan doen zei hij. En dat terwijl daar dus afspraken over zijn gemaakt iedereen spreek tevoren af dat er in bepaalde maanden alleen bijzonder verlof mogelijk is. We hebben overigens 5 weken aan vakantiedagen dus ik vraag me af hoe hij dit gaat regelen allemaal.

Dat je je vakantie al geboekt hebt voordat je die baan had gebeurt vaker en deze werknemer heeft daar bij zijn aanstelling afspraken over gemaakt lijkt me. Niet met jou natuurlijk, met de baas. Ik denk dat je er niet alles van weet.

Zomaar 1,5 dag je werk laten vallen vanwege een nieuwe auto klinkt idd wat vreemd, maar je gaat er niet over. Je kunt hooguit zeggen dat hij waarschijnlijk niet snel een burn-out zal krijgen in tegenstelling tot veel generatiegenoten (en dat bedoel ik sarcastisch). Waar haal je vandaan dat dit een generatieding is? Je weet toch dat meningen over de jonge generaties net zo oud zijn als het bestaan van generaties?

Jeetje Decembermama; je klinkt eerlijkgezegd behoorlijk zuur. Wat heb jij er voor last van dat anderen dingen anders doen. Als de baas het goed vindt; heb jij er last van? En zo ja: bespreek dan met je baas hoe dat anders moet.
En iemand die vandaag verkouden is, nu al inschatten op een ziekmelding....
Gaat het verder wel goed met je?

Decembermamma schreef op 06-05-2024 om 22:09:

[..]

Wij hebben ook kenniswerk maar door gebrek aan ervaren en goed opgeleide mensen nemen we nu mensen aan met geen ervaring en leiden we ze op om voor ons het bulkwerk te doen.

Dat klinkt ook niet aardig; om voor jullie het bulkwerk te doen. Het zijn collega’s, geen mensen die bv invulformulieren moeten bijhouden waar jullie geen tijd voor hebben.

Een collega die 6 weken op vakantie gaat, terwijl hij maar 5 weken vakantiedagen heeft, zal dit moeten overleggen met zijn baas. Dat is echt jouw zorg niet. Jij hebt jouw opdracht / taken. Misschien tijd  voor een werkoverleg met de afdeling, in kader van de vakanties en de verdeling van taken die dan blijven liggen?

Pippeltje schreef op 07-05-2024 om 14:49:

Jeetje Decembermama; je klinkt eerlijkgezegd behoorlijk zuur. Wat heb jij er voor last van dat anderen dingen anders doen. Als de baas het goed vindt; heb jij er last van? En zo ja: bespreek dan met je baas hoe dat anders moet.
En iemand die vandaag verkouden is, nu al inschatten op een ziekmelding....
Gaat het verder wel goed met je?

Nou inderdaad. Al neemt iemand ad hoc vrij om de hele dag aan zijn kont te gaan krabben, als dat allemaal kan binnen de regels op het werk, dan ga jij er niet over. 

Ik heb vroeger een keer stage gelopen op een plek waar ik vrij vroeg (ik had daar ook gewoon vrije dagen) voor een leuk uitje. Dat uitje was niet in de smaak van de baas dus die ging compleet uit zijn plaat en ik mocht geen vrij. Gelukkig werkte ik op een kamer met de bedrijfsjurist en die nam het voor mij op, ik heb toen geleerd dat je helemaal geen redenen hoeft op te geven om vrij te nemen (tenzij het werk het niet toelaat en je een dringende reden hebt natuurlijk, maar dat was niet het geval).

Decembermamma

Decembermamma

07-05-2024 om 17:02 Topicstarter

Pippeltje schreef op 07-05-2024 om 14:49:

Jeetje Decembermama; je klinkt eerlijkgezegd behoorlijk zuur. Wat heb jij er voor last van dat anderen dingen anders doen. Als de baas het goed vindt; heb jij er last van? En zo ja: bespreek dan met je baas hoe dat anders moet.
En iemand die vandaag verkouden is, nu al inschatten op een ziekmelding....
Gaat het verder wel goed met je?

Even voor de duidelijkheid, de dame heeft de afgelopen 14 maanden zich 9 keer ziek gemeld, dus die inschatting is gewoon heel simpel. Een snotneus of een roep "ik voel me beroerd" is de volgende dag ziek. 

Ik heb er last van omdat ik deze mensen moet opleiden in hun werk, en al wat ze niet doen komt dus weer terugvallen op mij en mijn andere collega's dus ja dat werk heeft namelijk deadlines waaraan voldaan moet worden.

Flanagan schreef op 07-05-2024 om 15:29:

[..]

Dat klinkt ook niet aardig; om voor jullie het bulkwerk te doen. Het zijn collega’s, geen mensen die bv invulformulieren moeten bijhouden waar jullie geen tijd voor hebben.

Tja wij doen dus administratie verwerken en van daaruit jaarrekeningen samenstellen. Het verwerken van administraties is vrij simpel aan te leren en dat hebben wij dus gedaan bij deze groep, een jaarrekening samenstellen is nog even een stap te moeilijk voor hen. 2 lijken het goed op te pikken de ander wat minder, na hun boekwerk moeten we namelijk hun werk nakijken en zien we dus dat het steeds maar bezig zijn met privé zaken het werk verziekt er zitten soms grote fouten in. Dit is al gecommuniceerd naar de directie alleen zitten we dus met een capaciteitsprobleem qua personeel.  Maar zij verwerken dus de administraties en wij maken vervolgens de jaarrekening. Het is niet anders, het is bulkwerk.

Het is inderdaad behoorlijk irritant wanneer je de dupe wordt van het soms gemakzuchtig gedrag van anderen. Daar loop ik, en nog een paar anderen, ook regelmatig tegenaan. 

Poezekat schreef op 07-05-2024 om 17:08:

Het is inderdaad behoorlijk irritant wanneer je de dupe wordt van het soms gemakzuchtig gedrag van anderen. Daar loop ik, en nog een paar anderen, ook regelmatig tegenaan.

Zeker is dat irritant. Maar gemakzuchtig gedrag is niet voorbehouden aan de jongste generatie hoor.

Ik kan me van een van mijn eerste baantjes herinneren dat ik een oudere collega had die ik meer niet heb gezien dan wel in het jaar dat ik er werkte. Ze had namelijk een polsblessure. Kan inderdaad heel vervelend en beperkend zijn. Maar ... we waren telefonistes, we gebruikten een headset, en het ging om haar linkerpols terwijl ze rechtshandig was. Lijkt me dat je dan best kunt werken. Maar nee, zij niet. Steeds als de bedrijfsarts zei dat ze best aan het werk kon kwam ze 1 of 2 dagen, zat dan doorlopend te klagen dat ze zo'n pijn had, en dan was ze vervolgens weer een paar weken uit de running. Dat haar collega's, waaronder ik dus, de gaten dicht mochten lopen en regelmatig geen vrij konden krijgen wegens onderbezetting was voor mij reden om daar weg te gaan. Wat een slappe hap, niet alleen die collega, maar ook de leidinggevende die haar maar steeds de hand boven het hoofd hield.

Dus het zwak-ziek-en-misselijk-syndroom is volgens mij van alle leeftijden én alle tijden.

Zoals ik al schreef, tijd voor afdelingsvergadering!
En suggestie doen om via uitzendbureau anders een ervaren administrateur in te huren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.